Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen service på nya iphone 5


Stork

Rekommendera Poster

Då skulle man ju kunna säga att man skall vänta med att köpa iPhone 5 om man har Tre, tills det kommer en lösning!

 

Det lär ju dröja med en uppgradering av iOS känns det som!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Lösningen som fungerar som följer

 

när telefonen hittat nät, gå in i inställningar och sedan operatör

stäng av auto läge och sätt på manuell, nu får du vääääääänta

När operatörerna dyker upp välj 3

 

När det ligger på manuell kommer den tappa nät men konstingt nog hitta den igen när den finns tillgänglig.

 

Spontant tycker jag att det är mer baterislukande men det fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen som fungerar som följer

 

när telefonen hittat nät, gå in i inställningar och sedan operatör

stäng av auto läge och sätt på manuell, nu får du vääääääänta

När operatörerna dyker upp välj 3

 

När det ligger på manuell kommer den tappa nät men konstingt nog hitta den igen när den finns tillgänglig.

 

Spontant tycker jag att det är mer baterislukande men det fungerar

 

Min kvalificerade gissning att detta är ett problem som har med både Apple och operatörerna att göra. Apple vill spara ström, operatörerna har inte tillräckligt bra täckning eller något annat problem med sändarna.

 

Jag har iPhone 3gs med Telenor som operatör. Problemet blev tydligt med iOS 4 och kvarstår i iOS 5. (6:an har jag undvikit hittills då det nog är för tungt för iPhone 3gs). Det verkar som operatörssökningen blir störd när man har svag täckning som t.ex. växlar lite vid bilåkning. Känns nästan som det är en batterisparande åtgärd inlagd av Apple för att inte batteriet ska dra ur med allt sökande efter dåliga nätverk. Efter några försök visas bara "Ingen service". Märkligt nog upplever jag aldrig detta problem utomlands!

 

Samtidigt är det helt klart så att täckningen mitt i Stockholm på Telenor är bitvis usel. Det finns många helt vita fläckar trots att masterna borde stå tätt. Landsorten ska vi bara inte tala om.

Min egen fix har blivit att ställa telefonen i flygläge och vänta ett ögonblick och sedan slå av det igen. Ofta får jag göra det två gånger efter varann då telefonen inte "släpper operatören" - dvs den anger fortfarande kontakt med Telenor trots att den samtidigt anger "ingen service". När sökningen efter operatör tvingas starta på nytt hittar den ofta snabbt täckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen med att sätta nätet manuellt fungerade i alla fall för min pappa! Tack! (och lite pinsamt att jag inte kom på det själv) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen som fungerar som följer

 

när telefonen hittat nät, gå in i inställningar och sedan operatör

stäng av auto läge och sätt på manuell, nu får du vääääääänta

När operatörerna dyker upp välj 3

 

När det ligger på manuell kommer den tappa nät men konstingt nog hitta den igen när den finns tillgänglig.

 

Spontant tycker jag att det är mer baterislukande men det fungerar

 

 

Lösningen har hittills fungerat för mig också. :D

 

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skulle inte sagt något, det fungerar inte för min pappa med den "manuella" lösningen.

 

Fungerar det för er andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar den klockrent. Återansluter till nätet varje gång som den har tappat täckningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...