Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

1530890810_frotallar.jpg.659b4efb0d9fe14ce73ea42f4d15a6e6.jpg

 

Döda eller döende frötallar. Torkan och värmen både ifjol och i år har tagit kål på dem. Detta sätt att återbeskoga, plus plantering av en massa smågranar på andra ställen, där plantorna nu dör en masse, är förstås traditionella sätt som inte förslår i en ny klimatsituation som jag är övertygad om att vi ser.

På radion hörde jag att älgkalvarna blir allt mindre eftersom deras mödrar numera missar lövsprickningen med ett par veckor. De späda löven är en kritiskt viktig födoresurs. Det kan leda till en mindre älgstam. Nåja, de få tallar som då gror har då i alla fall en bättre chans att klara sig. Hej hopp. 

 

granplanta.jpg.e47b7176c5c5021f0da84234a549b51d.jpg

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Det blir bilar med elmotor men hur kommer de att drivas i längden? Jag tror på bränslecell. Detta eftersom flytande väte kan användas på många olika sätt, vilka kan dela infrastruktur. James May talar lite om det i videon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Alix säger:

 

Det blir bilar med elmotor men hur kommer de att drivas i längden? Jag tror på bränslecell. Detta eftersom flytande väte kan användas på många olika sätt, vilka kan dela infrastruktur. James May talar lite om det i videon.

"powered by Jeremy Clarkson's opinions om the modern world, in which case the would run for millions of miles..."

 

Kan en bränslecell lätt köras baklänges, alltså dela upp vatten i vätgas och syrgas? Om det går så skulle man kunna ha en liten vattentank och vid behov fylla den med vanligt vatten samt koppla in en vanlig elsladd, sedan delas vattnet upp i vätgas, som lagras, och syrgas, som släpps ut. Om inte annat så minskar det behovet av ny infrastruktur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

"powered by Jeremy Clarkson's opinions om the modern world, in which case the would run for millions of miles..."

 

Kan en bränslecell lätt köras baklänges, alltså dela upp vatten i vätgas och syrgas? Om det går så skulle man kunna ha en liten vattentank och vid behov fylla den med vanligt vatten samt koppla in en vanlig elsladd, sedan delas vattnet upp i vätgas, som lagras, och syrgas, som släpps ut. Om inte annat så minskar det behovet av ny infrastruktur.

Citat

The E-TAC water splitting system is 98.7% efficient and could reduce the cost of the equipment to produce hydrogen by 50%, according to results of H2Pro’s research published in the journal Nature Energy.

 

https://www.israel21c.org/israeli-breakthrough-could-turn-hydrogen-into-the-fuel-of-future/

1-anewwaterspl.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

"powered by Jeremy Clarkson's opinions om the modern world, in which case the would run for millions of miles..."

 

Kan en bränslecell lätt köras baklänges, alltså dela upp vatten i vätgas och syrgas? Om det går så skulle man kunna ha en liten vattentank och vid behov fylla den med vanligt vatten samt koppla in en vanlig elsladd, sedan delas vattnet upp i vätgas, som lagras, och syrgas, som släpps ut. Om inte annat så minskar det behovet av ny infrastruktur.

En intressant tanke fast jag tror att det skulle förfela sitt syfte, om inte elektriciteten också är förnybar.

 

1 minut sedan, mikaellq säger:

??

 

Jag känner igen detta och har för mig att jag har länkat till det men jag minns inte i vilket sammanhang.

Jag är övertygad om att ingenjörerna kommer att hitta på ett fiffigt sätt hur man konverterar sol, vind och vatten till flytande väte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kan en bränslecell lätt köras baklänges, alltså dela upp vatten i vätgas och syrgas?

Det går, men är ineffektivt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_fuel_cell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Alix säger:

En intressant tanke fast jag tror att det skulle förfela sitt syfte, om inte elektriciteten också är förnybar.

 

??

 

Jag känner igen detta och har för mig att jag har länkat till det men jag minns inte i vilket sammanhang.

Jag är övertygad om att ingenjörerna kommer att hitta på ett fiffigt sätt hur man konverterar sol, vind och vatten till flytande väte.

I'm all for it! :ThumbsUp:
Tekniken är enkel elektrolys som spjälkar vattnet till dess grundbeståndsdelar, väte och syre. Israelerna har lyckats göra det väldigt effektivt och billigt så jag tycker att det har framtiden för sig. Att vi vill göra oss av med beroendet av oljan ser jag bara gott i om det bara görs på intelligenta och fungerande sätt, gärna optimala.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Undrar vad det där "98,7% efficient" egentligen innebär. Om man stoppar in 1 kWh el och tillräckligt mycket vatten i maskinen, får man då ut så mycket väte att att man skulle kunna plocka ut 0,987 kWh el ur sin bränslecell? Det låter otroligt. 

2 timmar sedan, Alix säger:

En intressant tanke fast jag tror att det skulle förfela sitt syfte, om inte elektriciteten också är förnybar.

 

??

 

Jag känner igen detta och har för mig att jag har länkat till det men jag minns inte i vilket sammanhang.

Jag är övertygad om att ingenjörerna kommer att hitta på ett fiffigt sätt hur man konverterar sol, vind och vatten till flytande väte.

Givetvis förutsätter det att elektriciteten är förnybar. En vinst med att kunna tanka vätebil hemma är att man skulle få samma upplevelse som batteribilisterna, bilen är alltid fulltankad när man kör hemifrån.

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Tack. Hittade https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/maj/skippar-elnatet--med-bransleceller-i-kallaren/ en herre som säsongslagrar väte i trädgården och har kapat elsladden till omvärlden. Verkar vara lite för stor anläggning för att ha i en bil...

Men det borde ju gå att koppla in en egen vätgastankstation.

 

Tror att det där husnätet har en verkningsgrad på 60 %, hälften el och hälften värme.

 

Personligen tror jag mer på vätgas för större anläggningar, som hus eller bostadsområden, än för småanläggningar som personbilar.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lärt mig nu att det går inte att diskutera Greta Thunberg med folk. Extremt känsloladdat. Jag står för det hon gör, men när jag tog upp det och det blev diskussion så slutade det med att alla (likers som haters) blev totalt vansinniga, nästan rabiata och skrek åt varandra och lämnade bordet (inkl mig själv). 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, iMarc säger:

Har lärt mig nu att det går inte att diskutera Greta Thunberg med folk. Extremt känsloladdat. Jag står för det hon gör, men när jag tog upp det och det blev diskussion så slutade det med att alla (likers som haters) blev totalt vansinniga, nästan rabiata och skrek åt varandra och lämnade bordet (inkl mig själv). 

Inte så konstigt när det är ett hot mot deras livsstil.

 

Har en arbetskamrat som "hatar" Greta och fast han gör det följer han henne på Instagram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Inte så konstigt när det är ett hot mot deras livsstil.

 

Har en arbetskamrat som "hatar" Greta och fast han gör det följer han henne på Instagram.

Hon har ”lärt” mig att handla det mesta på secondhand. Rätt smart då man kan komma och glänsa iförd en Gant-skjorta och ett par Lacoste sneakers för totalt 100kr inför dessa konsumentkapitalister. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Hon har ”lärt” mig att handla det mesta på secondhand. Rätt smart då man kan komma och glänsa iförd en Gant-skjorta och ett par Lacoste sneakers för totalt 100kr inför dessa konsumentkapitalister. 

Köper du kläder för att glänsa? Jag köper för att täcka kroppen och att dom är bekväma.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, lappen71 säger:

Köper du kläder för att glänsa? Jag köper för att täcka kroppen och att dom är bekväma.  

Jag köper endast märkeskläder av hög kvalité på secondhand. Jag använder exempelvis en jacka så länge den håller, Senaste vinterjackan köpte jag 2010, den höll i 9 år. Så förra veckan fick jag hem en rejäl vinterjacka i typ bävernylon som var rejält fodrad och i nästan nyskick av märket Esprit för 50kr. Likaså köpte jag ett par Diesel Jeans i nyskick för 30kr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Jag köper endast märkeskläder av hög kvalité på secondhand. Jag använder exempelvis en jacka så länge den håller, Senaste vinterjackan köpte jag 2010, den höll i 9 år. Så förra veckan fick jag hem en rejäl vinterjacka i typ bävernylon som var rejält fodrad och i nästan nyskick av märket Esprit för 50kr. Likaså köpte jag ett par Diesel Jeans i nyskick för 30kr. 

Så du köper märkeskläder för att glänsa :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, iMarc säger:

Jag köper endast märkeskläder av hög kvalité på secondhand. Jag använder exempelvis en jacka så länge den håller, Senaste vinterjackan köpte jag 2010, den höll i 9 år. Så förra veckan fick jag hem en rejäl vinterjacka i typ bävernylon som var rejält fodrad och i nästan nyskick av märket Esprit för 50kr. Likaså köpte jag ett par Diesel Jeans i nyskick för 30kr. 

Påminner mig om en tidig (90-tal) svensk TV-reklam där en pappa hade missuppfattat och gett ungen en "Bäveroverall i nylon".

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, lappen71 säger:

Så du köper märkeskläder för att glänsa :)

Jag gillar kläder ”som inte alla andra har på sig” är en rebell typ. När jag åkte till Thailand så visste jag inte vad jag skulle ha på mig. Någon tipsade om att klä mig i gult. Köpte då två pikétröjor, båda gula, en från Ferrari och en från Porsche. Icke original men mycket hög kvalitet. Använder dem än idag. Problemet var att i Thailand så flockades det ibland kvinnor runt mig som tyckte jag var väldigt stilig i min pikétröja och trodde jag var stenrik, vid ett annat tillfälle var det tvärtom, när jag gick omkring med Porsche-pikén så pekades det finger mot mig och möttes av ilskna ansiktsuttryck. Blev konfunderad och på hotellrummet funderade jag över om Thailändare inte gillade Porsche. Tog lite Hong Thong och tog på mig Ferrari-pikén och gick ner och satte mig vid bardisken. Bartendern kom med ett gigantiskt leende och serverade mig en Chang Beer. Jag frågade honom sedan om Porsche är typ tabu i Thailand, han tittade på mig som om han hade sett ett spöke, så jag förklarade vad som hänt. Han skrattade och förklarade att många Thai gillar inte gult a political thing som han uttryckte det. Så då fick jag ge mig ut och köpa andra tröjor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, iMarc säger:

många Thai gillar inte gult a political thing som han uttryckte det. Så då fick jag ge mig ut och köpa andra tröjor.

Röda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Nej det blev blåvita grejer

Änglarnas. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Röda?

Det görs lite tysta politiska yttranden i Thailand, man kan ge en gul eller röd liten flagga utanför hus ibland. I ett ganska centralt, och därmed dyrt, villaområde i Bangkok (runt 20 minuters promenad norrut från skytrainstationen Ekkamai) hade många hus två små flaggor, en gul och en ljusblå.

 

(Observation från perioden då förre kungen regerade och nuvarande general styrde.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, e-snobben säger:

Idag har det framkommit att även om målsättningen att minska koldioxidutsläppen fortsätter så är samtidigt målsättningen för företag i branschen att öka produktionen av fossila bränslen fram till 2040. Vad finns det nu för anledning för gemene man att köra mindre bil, åka kollektivt och vara miljövänlig? Jag ger snart upp det där.

Nej, ge inte upp. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...