Hoppa till innehåll

Foto
* * * * * 1 Betyg

iMessage

• Vänligen logga in för att kunna svara
52 svar till detta ämne

#1 martin991

martin991
  • Medlem
  • 410 inlägg
  • Appleprylar: MBP Retina 15" late 2014, iMac 27" Late 2012, Mac Mini mid 2009 SSD, Mac Mini Server mid 2011, Macbook pro mid 2010 SSD, AppleTV Gen 3, iPad 3 64Gb 4G, iPhone 6Plus, Airport Extreme, 3xAirport Express

Postad 1 oktober 2012 klockan 18:19

Hur f-n ska detta funka egentligen?Min setup: IPhone: både nummer och Apple-id som möjliga mottagare. Skapa nya konversationer med Apple-id. iMac: både nummer och Apple-id som möjliga mottagare. Skapa nya konversationer med Apple-id.iPad: både nummer och Apple-id som möjliga mottagare. Skapa nya konversationer med Apple-id.
Jag förväntar mig då att de konversationer jag startar och som de jag messar svarar på kommer till alla mina enheter. Det fungerar inte så. Jag får inget i varken paddan eller iMac som jag skrivit på iPhone. Är det någon som vet hur man ska ställa in skiten så det fungerar. Jag vill kunna svara på mina iMessage på datorn som jag nyss svarade på min iPad eller iPhone.

Redigerat av martin991, 1 oktober 2012 klockan 18:20.

• 0

#2 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 420 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 1 oktober 2012 klockan 20:12

Det är först med iOS6 och Mountain Lion 10.8.2 som iPad och Mac kan hantera telefonnr, för tidigare versioner är det bara iPhone som kan hantera det då Mac och iPad saknar telefonnr för de är inga telefoner men Apple har skapat ett system att kringå det men det kräver iOS6 och 10.8.2.

History kan du inte föra över mellan enheterna, utan varje enhet har sin egen history. Detta innebär att om du har en konversation på iPhone så får du den inte på en iPad eller Mac om de är avstängda. Dina egna meddelanden kopieras inte mellan enheterna, bara det som skrivs i Mac som kan skickas ut som kopia till övriga enheter. Du kan ändå svara på konversationer, det är ju bara att skriva ett meddelande och skicka till den du hade konversationen med..

En viktig sak att komma ihåg - när du har ändrat en inställning i iMessage, så behöver du radera konversationen för att de nya inställningarna ska aktiveras. Annars hakar iMessage bara på de tidigare inställningarna som finns i de gamla meddelandena. Det räcker inte med att radera gamla meddelanden utan konversationen ska bort, du har ju typ en "mapp" i iMessage för en konversation, och den "mappen" finns ju där även om du har raderat meddelandena i konversationen. Du ska radera "mappen" för att nya inställningar ska aktiveras.
  • 0

#3 Lestander

Lestander
  • Medlem
  • 94 inlägg
  • Plats: Trollhättan
  • Appleprylar: iPhone 6, iMac, iPad mini retina, Atv.

Postad 2 oktober 2012 klockan 23:36

Själv har jag att den ska starta mina konversationer från mitt telenummer i alla enheter...
Så när jag skriver från min macbook air /mac mini/ ipad /iphone så dyker det app på alla mina enheter, och samma blir det när någon svarar....

Dock så om datan/enhet är avslagen så kommer meddelanden poppa upp i den när man "startar" datorn eller liknande...
Fungerar väldigt bra tycker jag iaf..
  • 0

#4 martin991

martin991
  • Medlem
  • 410 inlägg
  • Appleprylar: MBP Retina 15" late 2014, iMac 27" Late 2012, Mac Mini mid 2009 SSD, Mac Mini Server mid 2011, Macbook pro mid 2010 SSD, AppleTV Gen 3, iPad 3 64Gb 4G, iPhone 6Plus, Airport Extreme, 3xAirport Express

Postad 3 oktober 2012 klockan 07:52

Själv har jag att den ska starta mina konversationer från mitt telenummer i alla enheter...
Så när jag skriver från min macbook air /mac mini/ ipad /iphone så dyker det app på alla mina enheter, och samma blir det när någon svarar....

Dock så om datan/enhet är avslagen så kommer meddelanden poppa upp i den när man "startar" datorn eller liknande...

Jag upplevde att det funkade så i början men nu poppar inte meddelandena upp när jag slår igång datorn. Skiljer det sig om man använder telefonnumret eller sitt apple-id?
  • 0

#5 Radiozo

Radiozo
  • Medlem
  • 9 525 inlägg
  • Appleprylar: Macbook Pro 13" 2.26GHz 4GB RAM, Mac Mini C2D 1.83GHz 3GB RAM, Iphone GSM 8GB, Iphone 3Gs 16GB, Ipad 2 16GB, Iphone 5 16GB

Postad 3 oktober 2012 klockan 08:19

Hur gör du det i mac os? Finns inget nummer jag kan välja där eller var lägger man till det isf?
  • 0

#6 johnalder

johnalder
  • Medlem
  • 13 821 inlägg
  • Plats: Fjärdhundra
  • Appleprylar: MacBook Pro 13'' Retina, Mac Mini, iPhone 5S

Postad 3 oktober 2012 klockan 08:35

Hur gör du det i mac os? Finns inget nummer jag kan välja där eller var lägger man till det isf?

Öppna appen Meddelanden, gå till Inställningar -> Konton. Precis samma inställningsmöjligheter där som i iOS.
  • 0

#7 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 420 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 09:16

Det förutsätter 10.8.2..
  • 0

#8 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 420 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 09:49

OS X 10.8.2 plus iOS 6 behövs för att senaste ändringarna i iMessage ska kicka in.
  • 0

#9 Radiozo

Radiozo
  • Medlem
  • 9 525 inlägg
  • Appleprylar: Macbook Pro 13" 2.26GHz 4GB RAM, Mac Mini C2D 1.83GHz 3GB RAM, Iphone GSM 8GB, Iphone 3Gs 16GB, Ipad 2 16GB, Iphone 5 16GB

Postad 3 oktober 2012 klockan 09:55

Självklart har man senaste Mac Os X. Jag letade efter inställningarna i iMessage men där kan jag bara lägga till email-adresser.

Redigerat av Radiozo, 3 oktober 2012 klockan 09:56.

• 0

#10 johnalder

johnalder
  • Medlem
  • 13 821 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 10:31

Självklart har man senaste Mac Os X. Jag letade efter inställningarna i iMessage men där kan jag bara lägga till email-adresser.

Det verkar som om iMessage bygger på att du har en iPhone (eller en iPad med 3G), för det är telefonnumret som är angivet på en enhet, som är kopplad till ditt Apple-ID, som styr. Det går alltså inte att lägga till telefonnummer ifrån datorklienten, bara lägga till e-postadresser samt välja vilka telefonnummer som ska vara aktiva på just din enhet (många har ju flera telefoner kopplade till samma ID).
  • 0

#11 Radiozo

Radiozo
  • Medlem
  • 9 525 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 11:08

Det verkar som om iMessage bygger på att du har en iPhone (eller en iPad med 3G), för det är telefonnumret som är angivet på en enhet, som är kopplad till ditt Apple-ID, som styr. Det går alltså inte att lägga till telefonnummer ifrån datorklienten, bara lägga till e-postadresser samt välja vilka telefonnummer som ska vara aktiva på just din enhet (många har ju flera telefoner kopplade till samma ID).

Nu blir jag förvirrad. Ngn längre upp i den här tråden skrev att han lagt till numerna i iMessage. Hur är det egentligen?
Jag har både Ipad med 3G och Iphone 5 kopplade till samma konto som det i min dator.
Ska prova logga ut och in igen. Det kanske är en bugg.
  • 0

#12 johnalder

johnalder
  • Medlem
  • 13 821 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 12:30

Nu blir jag förvirrad. Ngn längre upp i den här tråden skrev att han lagt till numerna i iMessage. Hur är det egentligen?
Jag har både Ipad med 3G och Iphone 5 kopplade till samma konto som det i min dator.
Ska prova logga ut och in igen. Det kanske är en bugg.

Man kan inte lägga till telefonnummer, varken i datorn eller i iPhone/iPad. Bara e-postadresser.

De nummer som finns på enheter kopplade till ditt Apple ID är dock valbara i alla enheter. Men det kanske hjälper med en utloggning, eller i värsta fall en omstart (det krävdes för att lösa buggen att iMessage inte gick att skicka till vissa mottagare).
  • 0

#13 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 420 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 13:55

Det stämmer att det är iPhone, alltså telefonen, som bestämmer telefonnumret för ens iMessage. Den förändring som gäller i iOS6 och ML 10.8.2, det är att detta telefonnummer nu finns på alla enheter som iMessage är inställt på. Tidigare så fanns inte det utan då var det mejladressen som gällde för andra enheter än iPhone. Nu är telefonnr och iMessage ihopkopplat. Så för full funktionalitet med iMessage med telefonnr, behöver man en iPhone och då en med minst iOS 6.

Redigerat av Raphael, 3 oktober 2012 klockan 13:56.

• 0

#14 leffe66

leffe66
  • Medlem
  • 37 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 17:18

Fick femman idag men kan inte få imessage att fungera med numret som id igen. Det fungerar med mitt apple-id men det vill jag inte ha för då måste ju folk skicka sms till en kontakt och imessage till en annan....

Nån lösning på det?
  • 0

#15 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 420 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 17:47

Under "Meddelanden till dig kan skickas till" ska ditt telefonnummer stå, gör det inte det? Det som står under här är vart nya konversationer skickas till dig.
"Uppringnings ID" är dit svaren skickas när mottagaren svarar på ett meddelande om du gör en ny konversation. Telefonnumret är det som ska stå högst upp i listan. Ny konversation händer om tidigare meddelanden är raderade om det är någon du har kontaktat tidigare, eller om du kontaktar någon första gången.
  • 0

#16 Radiozo

Radiozo
  • Medlem
  • 9 525 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 17:48

Kan inte välja telefonnummer i iMessage. Finns bara emailadresser att välja mellan. Värdelöst.
Nu menar jag i mac os. Inte i telefonen. I telefonen står numret överst, på ipaden också

Redigerat av Radiozo, 3 oktober 2012 klockan 17:49.

• 0

#17 Radiozo

Radiozo
  • Medlem
  • 9 525 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 17:51

Hittade lösningen. Man måste logga ur iMessage och logga in igen så dyker numret upp
  • 0

#18 leffe66

leffe66
  • Medlem
  • 37 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 18:21

Jag fixade det. Möjligt att det funkade hela tiden men att jag försökte verifiera i en befintlig konversation.

1. Loggade ur iMessage på macen och stängde av programmet.
2. Avaktiverade iMessage i telefonen och startade igen.
3. Raderade alla konversationer i telefonen.
4. Testade att meddela en i en ny konversation med en ny person. Det funkade och dessutom kom det upp en popup som sa att jag använde mitt nummer igen! :D
5. iMessage på macen funkar även som förut. Gött!!

Tror inte det har med saken att göra men Jag la även till mitt mobilnummer på apple-id-sidan.
  • 0

#19 leffe66

leffe66
  • Medlem
  • 37 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 18:22

Hittade lösningen. Man måste logga ur iMessage och logga in igen så dyker numret upp

Det gjorde jag typ 15 ggr utan att det hjälpte men som sagt så kanske det berodde på att jag testade i en befintlig konversation... :)
  • 0

#20 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 420 inlägg

Postad 3 oktober 2012 klockan 18:29

Den hakar på gamla inställningar om man fortsätter en befintlig konversation, därför behöver man radera en konversation och börja på nytt för att ens ändringar ska kicka in.
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar