Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple TV och Airport express samtidigt från samma källa


JonnyRevolver

Rekommendera Poster

JonnyRevolver

Hej! Ny här på forumet. Försökt söka ett svar på min fråga, som inte borde vara helt ovanlig. Möjligen hittat något sorts svar på ett engelskspråkigt forum, men vill gärna kolla med er.

 

Jag har en stereo med analog ingång (men med en digital/analog omvandlare beställd) placerad framtill i rummet. Vid rummets bakre vägg skulle jag vilja ha en projektor. Ambitionen är att få trådlöst ljud respektive bild till dessa två med min Macbook Pro 2011 som källa. Har trådlös router/modem från Bredbandsbolaget, som Macbooken nu är uppkopplad mot. Främsta användningsområdet är film. Vill gärna slippa att dra kablar genom rummet.

 

Frågan är nu om detta går att lösa, med exempelvis ljudet till min förstärkare via Airport express och bilden till projektorn via Apple TV 3. Läste någonstans att det inte går att dela ut till flera enheter samtidigt? Någon som kan bekräfta det? Om det funkar, finns då risk för lagg/osynk? Andra förslag isf?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att sätta en appletv fram vid förstärkaren och koppla in ljudet via optisk kabel från appletv till förstärkaren, och sen skaffa trådlös hdmi bak till projektorn från apple tv. Då behöver du ingen express och du kan få ut både bild och ljud från samma enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker på om det går att strama ljud till en källa och bild till en annan samtidigt.

 

MEN, vad jag vet är följande:

 

Rekommenderar att du ser till att ha en router med hög bandbredd och som stödjer N-standard om du vill streama mycket data trådlöst.

(Din BredbandsBolaget-router kanske fyller dessa krav?)

Du vill definitivt inte sitta på en router med 54Mbit teoretisk maxhastighet (G-standard) och sedan strömma film/musik samt kanske surfa på det samtidigt. Kommer inte gå så bra.

 

Där det är möjligt, använd kabel!

Har du möjlighet att dra kabel mellan en enhet och router. Gör det!

Och jag kliver rakt emot reinew och säger nej, använd inte trådlös HDMI.

För guds skull, gör det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonnyRevolver

Tack för snabb respons, reinew! Finns det någon poäng med att utgå från just förstärkaren, eller skulle man också kunna göra tvärtom? Anar att det är billigare (och kanske smäckrare) utrustning för att skicka över ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man inte kunna använda trådlös hdmi? Det borde väl fungera, annars skulle det väl inte finnas någon marknad för det? Nu har jag inte testat det själv men jag utgick från vad JonnyRevolver ville göra och hur jag hade gjort och har funderat på att göra, har inte kommit till skott än bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man inte kunna använda trådlös hdmi? Det borde väl fungera, annars skulle det väl inte finnas någon marknad för det? Nu har jag inte testat det själv men jag utgick från vad JonnyRevolver ville göra och hur jag hade gjort och har funderat på att göra, har inte kommit till skott än bara.

 

Visst man kan använda HDMI. Men jag rekommenderar det inte om man faktiskt KAN dra en kabel.

Det borde vara den sista utvägen.

 

Nu kan ju faktiskt TS sätta din ATV3 bredvid projektorn. Mycket enklare att få ljudet därifrån på något sätt istället för att på bilden dit.

 

@JonnyRevolver

Du har rätt, är mycket enklare att flytta ljud än bild och få ett bra resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag har inte lyckats hitta någon trådlös lösning som kan ta emot en optisk signal och skicka det till förstärkaren, det enda jag hittat är USB-dongel lösningar och det fungerar inte från appletv, därför har jag tittat på och föreslagit trådlös hdmi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor du i lägenhet så bör du vara beredd på strul med allt vad trådlöst heter, det finns helt enkelt för många som slåss om frekvenserna så stundtals kan man tappa ljudet med AirPlay för ljud. Dvs kabel är alltid att föredra!

 

AppleTV och airport Express synkar sitt ljud ut så du skulle kunna köra ljudet från din AppleTV till en Airport Express. Nu kommer man till det knasiga. Kör jag ljudet via HDMI från min AppleTV så får jag ett lagg mot ljudet i Airporten. Det uppstår inte om jag kör ljudet via den optiska utgången på AppleTV. Detta kan vara ett tillkortakommande i min Onkyo förstärkare, jag vet inte varför det blir så.

 

Tänk på att iPad bara strömmar till en enhet samtidigt.. Från den kan du inte köra ljud och bild till två olika enheter. Mycket möjligt att AppleTV kan köra ljudet vidare till Airport expressoch att det kan funka på så sätt. Jag kan prova det i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonnyRevolver

Mr Walkers alternativ låter ju inte så dumt. Förutsatt att det inte laggar då. Då behövs ju den utrustningen jag inledde med. Hur skickas ljudet vidare då? Automatiskt?Jag behöver inte köra ljudet via HDMI utan vanlig optisk. Har du fått tillfälle att prova, Mr Walker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonnyRevolver

Strålande. Bor i lägenhet, och anar att det kan bli trubbel, men det är ändå värt ett försök. Det är iaf inga väggar mellan någon av utrustningen, eftersom jag bor litet och med ganska öppen planlösning. Har noterat det Koplimi skrivit om min trådlösa router/modem. Har den av Bredbandsbolaget levererade Zyxel P-2602HWL-D1A, som leder in från nätet i huset (CAT6 tror jag). Hittar inga vettiga specs rörande routern, och vet därför inte vad har för trådlös maxkapacitet. Någon som är en sökarräv och kan hitta den uppgiften?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåliga nyheter, den gamla AppleTV:n kan strömma ljud till AirPort Express samtidigt eller istället för att mata ut sitt eget ljud. Den kan man styra med Remote programmet från Apple via iPad men den gamla AppleTV:n stödjer inte AirPlay från iPad. Den nya AppleTV:n (gen 2 och 3) kan inte använda Airport Express som högtalare så vitt jag kan se.

 

Dvs kör du från datorn via iTunes eller Airfoil (lite osäker på hur det funkar med AirPlay i Mountain Lion men jag tror inte den stöder det) kan du köra ut synkroniserat ljud från både AppleTV och AirPort Express. Kör du ljud från iPad/iPhone etc. så kan du bara köra ljud ut till en enhet i taget. Lite dumt för man kör ju helst från iPad.

 

Alternativt kan man ha ljudfilerna på en gammal AppleTV med hårddisk och styra den med en iPad via Remote programmet. Då får man synkroniserat ljud ut på AppleTV och Airport Express men blir begränsad till de filer som ligger på AppleTV:n eller i iTunes som då måste vara igång. Man kan inte strömma ljud från iPad. Spotify fungerar med andra ord inte.

 

Knasig begränsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonnyRevolver

Tack för kollen, Mr Walker! Men det innebär alltså att jag med nya ATV kan köra synkat ljud/bild till ATV och airport express från en Mac, men inte från ipad/iphone. Det skulle vara ok för mig. Tänkte möjligen köra musik via Spotify till airport express från telefon, men vid filmtittandet skulle det fungera bra med Mac. Eller har jag missförstått något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provar när jag kommer hem så jag inte säger fel men jag tror det ska funka. Notera att jag inte har Mountain Lion så jag kollar hur det funkar med Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från datorn fungerar det fint att strömma samtidigt till AppleTV och Airport Express från både iTunes och Airfoil. Som sagt var så har jag inte Moutain Lion på datorn så jag vet inte hur Airplay fungerar från den men jag misstänker att det kan röra sig om en högtalare i taget eftersom det är video också.

 

Bara det irriterande lagget p g a förstäkaren och HDMI anslutningen..

post-12124-077812300 1345966254_thumb.png

post-12124-024130700 1345966264_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
JonnyRevolver

Har nu kommit iaf en bit på vägen. Har en projektor (Benq w1060) som jag är mycket nöjd med. Och så en ATV3. Hade varit lite slarvig i min research och inte fattat att jag inte kan spegla till den, och därmed inte hyra film på t ex headweb. Det var ju en liten besvikelse. Dessutom verkar jag inte kunna få ut ljudet via datorn (3,5-utgången) samtidigt som bilden skickas via itunes till ATV och därmed projektor. Det sista kanske någon har en idé om hur jag kan komma runt? Eller kan jag skicka även både bild och ljud via Airfoil till två olika mottagare (dator resp ATV)? Som jag tolkar Mr Walkers inlägg handlar det om endast ljud till olika mottagare.

 

Har ännu inte skaffat något Airport express, så det återstår att se hur det går med att skicka vidare ljud från ATV till den. Hittar inget sådant alternativ i menyerna på ATV, men kanske ger det sig automatiskt, även om det låter lite som ett höftskott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonnyRevolver

Ursäkta. Jag som slarvat med research. Noterar nu att jag borde kunna använda t ex Airparrot för att få över bilden från t ex Headweb. Vad jag sett funkar det iaf att få 720-bild med detta program. Funkar ju temporärt isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du måste bara välja att använda flera högtalare i AirPlay menyn på iTunes. Då ska du kunna välja dator och AppleTV. Lite osäker på hur det funkar med video iofs.

 

Du kan däremot inte köra ljud från AppleTV3 till Airport Express (det skrev jag ovan) det funkar bara från AppleTV gen 1.

 

Med Mountain Lion kan du spegla video men den reducerar ju antalet färger på skärmen. Blir mycket banding..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Då missförstod jag det ang ATV och Airport express. Det var ju illa. Speciellt om man inte heller kan skicka ljud direkt till Airport express, vilket jag alltså inte ser att man borde kunna (samtidigt som video skickas till ATV 3 alltså... Idéer? Nu när jag köpt i stort sett all utrustning utom Airport express vill jag ju inte behöva börja om helt. Men finns det en lösning som bygger på att jag ersätter ATV 3 med något kan jag överväga det. Dock inte om jag går miste om 1080p video.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det ser ju bra ut :)

 

Men strömmar du från datorn så kan du ju ha flera AirPlay högtalare redan idag, jag hoppas att du fick det att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta bombninben, men hittar ingen funktion för att radera/redigare mina gamla inlägg. Har kommit fram till att det nog inte finns någon apple-lösning på mitt ljudöverföringsproblem i nuläget. En variant är ju att skicka över ljudet trådlöst på annat sätt, men hittar heller ingen prisvärd lösning för det, som kan utgå från Apple TV. Återstår spontant att köpa en 15 optisk kabel av bra kvalitet, för att genom den leda ljudet till förstärkaren. Kommentarer, tips eller invändningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog konstatera att det inte idag finns någon Apple-lösning för att tillvarata mitt ljudöverföringsproblem. Har inte heller hittat någon annan prisvärd trådlös lösning som kan utgå från Apple tv. Återstår att dra 15m optisk kabel från Apple tv till förstärkaren. Kanske inte är så dumt egentligen. En sådan nedan t ex. Tips, kommentarer, invändningar?

 

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/toslink-toslink/nikabe-spdif-optisk-15-m-p69669

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det ser ju bra ut :)

 

Men strömmar du från datorn så kan du ju ha flera AirPlay högtalare redan idag, jag hoppas att du fick det att funka.

 

Jo, men jag kan ju inte köra ljud respektive bild ut samtidigt till respektive mottagare. Med det upplägg du nämner kan jag ju bara hantera ljud som inte har med video att göra. Är inte värt att köpa en Airport express om den inte också löser ljudöverföringen vid filmuppspelning. Men det här borde vara en ok och stabil lösning. Kan väl knappast bli lagg heller, om jag kör optisk kabel från Apple tv?

 

Har en Macbook pro 8.1, så med en uppgradering till Mountain lion kan ju bilden speglas, även om kvaliteten är oklar. Annars är det bara att avvakta att någon knäcker Apple tv 3 eller stå ut med itunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp Kjellkabeln och prova skulle jag säga. Jag var nästan helt säker på att man kunde få ut ljudet på två ställen även om man körde video ut. Jag får prova igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...