Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac som klarar av tyngre bildbehandling?


Bigsmooth

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en Nikon d800 och i och med det också uppdatera mig på datorfronten. Kör för tillfället med en Macbook Pro(höst-08). Inser att den inte kommer orka med de tunga bildfiler som d800an kommer spy ur sig.

 

Vad hade ni spenderat en budget på runt 20000:-?

 

1. Beg Mac Pro som man kan vässa till. Har en bra skärm sen tidigare

2. iMac a)ny b)beg som är maxad

3. Ny bärbar, kanske den med retinaskärmen.

 

Spelar inte jättestor roll att datorn ska vara portabel. Vill mest att den ska vara kraftfull nog att lattja med stora bildfiler utan slöa ner.

 

Vad hade ni satsat på?

 

Ps. Min nuvarande funkar utmärkt till det mesta, så den får funka som kompliment vi resor etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massor av RAM och lagringsutrymme är viktigast, men även snabb processor och snabbt grafikkort. Så en bättre Mac Pro är nog bäst, du har ju skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för begagnad Mac Pro ska man sikta in sig på isf? några riktinjer? från vilken modell och framåt. Är det lätt att sätta in ny ssd-disk och mata mac pro med mycket minne till en billig penning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för begagnad Mac Pro ska man sikta in sig på isf? några riktinjer? från vilken modell och framåt. Är det lätt att sätta in ny ssd-disk och mata mac pro med mycket minne till en billig penning?

En nyare Mac Pro med så mycket RAM som möjligt ska du leta efter. RAM är dyrt till Mac Pro. SSD och sådant är underordnat i sammanhanget, men så klart ska du ha mycket lagring i datorn.

 

Tips: Bor du i Lund kanske det kan vara idé att leta begagnat i Köpenhamn. Som här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett varningens ord bara: en begagnad dator är ju just en begagnad dator. Osäker terräng. En ny iMac med mycket efter-köp-installerat RAM plus externa hårddiskar och kanske Apple Care kan vara ett klokare köp ur konsumentsynpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Alix.

 

Hur bra är iMacs skärm för bildbehandling och foto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Hur bra är iMacs skärm för bildbehandling och foto?

Högblank. En del gillar det, andra HATAR det... Say no more... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte påstå att bilder från en D800 blir särskilt tung bildbehandling. En iMac räcker gott, eller en bärbar om du vill ha det. Mac Pro är överdrivet för de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte påstå att bilder från en D800 blir särskilt tung bildbehandling. En iMac räcker gott, eller en bärbar om du vill ha det. Mac Pro är överdrivet för de flesta.

Det är inte så att du råkar ha en iMac plus en bärbar? :D;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du råkar ha en iMac plus en bärbar? :D;)

 

Jomen precis. Alltså vet jag att det funkar. Slängde ut min gamla Mac Pro till förmån för en iMac. Kör dessutom iMac på jobbet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att grafikkortet inte är ett problem vid bildbehandling. Varken Photoshop eller Lightroom drar nytta av grafikkortet. Däremot ska du ha processorkraft, framför allt när du kör tunga råfiler. Hårddiskstorleken är ju inte heller något stort problem eftersom du främst bör köra med externa diskar för att inte lägga "alla ägg i en korg".

Mycket internminne är som sagt också viktigt för t.ex. Photoshop.

 

Själv valde jag faktiskt en mac mini server som "bara" har den grafik som är inbyggd i Core-processorerna. Den har en ganska snabb processor, fyra kärnor, två snabba hårddiskar varav den ena så småningom ska bytas till SSD vilket är kanon för bildredigering. Dessutom går det att peta in 16 GB internminne.

 

Anledningen till att jag inte valde iMac är att jag hellre har en separat, matt skärm istället för en inbyggd högblank även om den skärmen är förstklassig (förutom blänket då).

 

Mac Pro såg jag inte som ett alternativ. Alldeles för lite "bang for the bucks".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat bra alternativ är ju att köpa en Macbook Pro och koppla in en extern skärm. Elgiganten har väldigt bra priser på utgående macbook pro nu. Duger bra även för Nikon D800.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svaren! Får fila lite till på nöten. Allt verkar ha sina för och nackdelar. Nya MBP med retinaskärm ser också mycket intressant ut. dock snordyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kan rekommendera bärbar MBP eller MBPR för det du ska använda datorn till.

 

Jag själv sitter med en Mid 2010 MBP med 8GB och SSD, med Apples 27 Led skärm och det fungerar mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen dagsfärsk artikel men eftersom Pron inte har uppgraderats på två år och iMacen på ett år så är den läsvärd. Summeringen är att en 27" iMac står sig väl mot en Pro minus expansionsmöjligheter.

 

Test Mac Pro vs iMac

http://macworld.idg.se/2.1038/1.365971/imac-vs-mac-pro---stentuff-kamp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa en Nikon d800 och i och med det också uppdatera mig på datorfronten. Kör för tillfället med en Macbook Pro(höst-08). Inser att den inte kommer orka med de tunga bildfiler som d800an kommer spy ur sig.

 

Vad hade ni spenderat en budget på runt 20000:-?

 

1. Beg Mac Pro som man kan vässa till. Har en bra skärm sen tidigare

2. iMac a)ny b)beg som är maxad

3. Ny bärbar, kanske den med retinaskärmen.

 

Spelar inte jättestor roll att datorn ska vara portabel. Vill mest att den ska vara kraftfull nog att lattja med stora bildfiler utan slöa ner.

 

Vad hade ni satsat på?

 

Ps. Min nuvarande funkar utmärkt till det mesta, så den får funka som kompliment vi resor etc.

 

 

Hej

senaste MBP 17" säljs ut relativt förmånligt, eftersom den skall utgå. Har själv köpt en NY sådan (för ca 16.000:-). Slängt in 16 GB RAM! Kör själv med Photoshop, Aperture ofta samtidigt (och ibland Lightroom). ÄR HELNÖJD!

mvh/Bengt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Fan va svårt detta är...

 

-Imac 27" fullmatad (nya som kom nu i dec) = 28-29000:-

-Macbook pro retina(fullmatad) + eizo flexscan 27" skärm= 35000:-

-mac mini (fullmatad nya) + eizo flexscan 27" skärm =25000:-

 

Vad röstar ni på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. om du klarar dig med stationärt.

2. om du vill vara bärbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med dem som säger att hårddiskhastighet inte spelar roll. Ska du sitta och hantera rådata filer så gör det mycket med en snabb hårddisk. Dvs kör du bärbar dator så kör på SSD. På en stationär dator gör det kanske mindre skillnad. Minne i massor är också en fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook Pro 15" i7 2ghz. Tidig 2011. SSD och 16GB Ram. Jobbar med mycket bildbehandling och 3D. Datorn går som en klocka. PLUS att jag kan ta med den överallt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...