Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

D-link DWR-923 ihop med Time Capsule.


Pocahontas

Rekommendera Poster

Pocahontas

Min ena grabb har bytt bredband, och valt Telenors mobila system. och fick en bredbandsrouter till det.

Det blev en D-link DWR-923

 

 

post-113-026717600 1338618899_thumb.jpg

 

Funderar själv på om jag ska stiga på det tågot och välja liknande och få snabbare bredband, är nöjd om jag fyrdubblar och kommer upp till 20 Mbit...får ju snabbare uppladdning dessutom.

(vi har ju annars planer på att dra hit fibernät, men det är inte billigt precis, så om det blir av, är ännu osäkert)

Han ska ta med sig sin router hit i imorgon så vi får testa vilken hastighet jag ta emot här i skogen.. Tror inte 4G är klart här ännu, skall visst komma 3 kvartalet i år.. till hösten alltså.

 

 

Då jag nu har en Time Capsule så är frågan hur det ska fungera ihop.

Går det att "brygga" denna D-link och koppla ihop med Timecapsule så jag kan fortsätta med mina backup?

 

Den mobila bredbandstekniken är ny för mig, så jag är tacksam för tips om detta är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kör också Telenors 4G med den routern. Det funkar bra! Kommer upp i ca 40 Mbit/s ner och ca 10 Mbit/s upp.

4G är IP-baserat till skillnad från 3G.

Telenors 4G jobbar på de lägre frekvenserna vilket gör att signalen tar sig fram ganska bra i skog och mark.

Det är ju toppen att din son kan ta med sig det och prova så ni får se vad du får!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4G är IP-baserat till skillnad från 3G.

Utveckla gärna vad du menar med detta.

 

 

Poca:

I värsta fall får du brygga Time Capsule:n istället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bryggade min extreme, men fick inte time machine att hitta den anslutna disken. Men den poppade jag in i minin istället och delade ut, så nu funkar det. Det är inte helt säkert att det går att konfa modem/routers man får med i abonnemangen. Mitt Telia Thompson gick iaf inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Testade grabbens D-link igår, och jag fick i allafall fördubblad hastighet, och då hittade den bara 3G, förmodar att 4G inte är klart här än. (inte 3:e kvartalet ännu..)

Lär finnas externa antenner till dessa mobila apparater...en riktantenn för dryga tusenlappen..

Fick bäst mottagning i söderläge..typiskt, jag har min Time Capsule och datorer i norrläge..

 

Men sånt går att lösa..extern antenn hade varit maffigt..tjong i ballongen..

 

Ska villigt erkänna att detta området med nätverksspråk inte är min starka sida..men allt går att lära sig...och då gör jag det... :laserbok:

 

Hittade en bra länk

http://topics.wisegeek.com/topics.htm?ethernet-wan-port

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu följer en lång redogörelse, som avslutas med en fråga jag vill ha hjälp med av er som kan detta bättre än vad jag kan

Fick mina prylar nu i veckan.

Installationen är enkel, men sedan börja "problemen"

Hitta bästa ställe i huset för att få bra signal..fanns bara ett ställe, och det var vårt sovrumsfönster som vätter åt öster.

 

Där fick jag mellan 20-22 Mbit/s, om jag viker ner antennspröten i horisontalläge.. Det klagar jag inte på..fyra gånger bättre än min ADSL-lina..och snabbare uppströms..10 ggr..

Men nu har jag inte våra datorer där, och D-Links WiFi är inget vidare..men jag hade en ethernetkabel till mitt ADSL-modem, som står i vardagsrummet.

Den kabeln förlängde jag med skarvkoppling, och den går till min TimeCapsule..

 

Nu fegade jag lite, och kopplade ur den från den och anslöt direkt till min MacBook som jag använde som testdator..

Fick samma fart i vårt arbetsrum, trots 15 meter kabel...så nu var den biten klar...bortsett från att frugan inte vill ha den blinkande D-Linken i sovrumsfönstret..

Så det ska lösa med en riktantenn jag beställt, kommer på måndag.

 

Nästa bit att lösa var då detta med att om det gick att brygga D-Linken och stänga av dess WiFi...googla runt, men hitta inga vettiga lösningar...

Vågade inte börja trixa med TC ännu..så jag ringde Telenors support..där märkte jag att de inte kunde mycket, frågade om de inte hade en "macexpert" tillgänglig.

Måste ju finnas massvis med kunder som har min kombination D-Link och en Airport Extreme eller TC....

Nej de kunde inte hjälpa mig..

 

-Ring Bredbandsexperten, fick jag till svar.. "de kan allt om nätverk" Lät ju bra..

Kolla upp vilka de var..såg att det var en betaltjänst..för 19 kr/min...om de inte kunde lösa problemet slapp man betala något...

 

Efter viss tvekan ringde jag upp, och fatta mig kort...Vill koppla ihop D-link DWR-923 med Apples Time Capsule...går det att brygga D-linken och stänga av dess WiFi..???

 

Han var rätt ställd omgående märkte jag...han fick kolla i något papper..nä..D-Link går inte att brygga..

-Måste du ha två routrar i rad??? frågade han

-Ja, sa jag..vet du vad en TimeCapsule är för något?

Det blev lite tyst i andra ändan..så jag fick förklara kort vad det var...(tid är pengar :) )

 

Så du kan alltså inte hjälpa mig? frågade jag, så jag behöver alltså inte betala för detta samtalet (för det sas när jag blev inkopplad att nu börjar klockan ticka)

Nej, det behövde jag inte..

 

Då bör ni sätta er in i detta om ni ska vara "experter", sa jag och la på..

 

Ringde upp Telenor igen..lite grinigare nu...

- Vill ni inte ha kunder som kör Macprodukter?

-???

Så förklarade jag även för dem att det är på tiden att de lär sig annat än telefoner och PC...

Han beklagade "verkligen" att de inte kunde hjälpa mig..och lovade att titta på detta...

 

Hjälpte ju inte mig nu, så jag gick till verket. Starta Airportverktyget, stängde av WiFi, och satte den i bridge mode, och koppla in min ethernetkabel i TC igen..

 

Inga problem, kom ut på nätet...kollade frugan s iMac, hon kom ut hon med, och TimeMachine poppa upp och körde backup mot TC..

Min MacBook gjorde detsamma...

Men det var ett aber..min egen iMac hitta inte TC, och det var från den jag varit inne med Airportverktyget...

Så jag går väl in igen tänkte jag, har både det äldre verktyget, och den nya versionen..valde den äldre igen..kom inte in i TC..fick felmeddelande.... Helvete

Prova frugans..där kunde jag komma åt TC, likaså med MacBook....men jag vågade inte gå in och ändra eller göra något från dem, ifall de också "klipptes bort" .

 

Drog ur sladdarna ur l TC, och starta om, satte i dem igen...Nu kom jag åt TC, och kollade om jag gjort rätt inställningar...jo det såg ut som jag blivit rådd att göra.. Och nu starta TimeMachine också..

 

Så allt var löst.. :D :D Själv bäste dräng...jävla Telenor och deras "experter"

 

 

Men..nu är jag inte helt nöjd..

Har jag kopplat rätt?

 

Jag har dragit min kabel från D-Links LAN-port, och till TC WAN-port...och det tycks fungera..men men

Har googlat lite och på flera ställen funnit att det står att man ska koppla LAN > LANport ..

 

Så ni får berätta varför..för jag har "störningar" tappar kontakten med internet ibland..

Kan ju iofs vara Telenor som fortfarande har bekymmer med sitt nät.. eller är det min felkoppling..

 

 

edit:

Skriver om detta även på 99mac, och nu var det en som hävdar att när man bryggar TC så blir WAN-porten en LAN-port..

Kan det vara så...intressant ämne detta...

Vi borde snart ha en klistrat tråd i ämnet mobilt bredband och dessa modem/routrar som vi vill ha kopplade till vara TC och Airport Extreme...det är inte helt lätt för den oinvigde

Skrev till vår Joel i veckan och föreslog en utförlig artikel i papperstidningen, han svara att de ska titta på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag kopplat rätt?

 

Jag har dragit min kabel från D-Links LAN-port, och till TC WAN-port...och det tycks fungera..men men

Har googlat lite och på flera ställen funnit att det står att man ska koppla LAN > LANport ..

 

Så ni får berätta varför..för jag har "störningar" tappar kontakten med internet ibland..

Kan ju iofs vara Telenor som fortfarande har bekymmer med sitt nät.. eller är det min felkoppling..

 

edit:

Skriver om detta även på 99mac, och nu var det en som hävdar att när man bryggar TC så blir WAN-porten en LAN-port..

Kan det vara så...intressant ämne detta...

Vi borde snart ha en klistrat tråd i ämnet mobilt bredband och dessa modem/routrar som vi vill ha kopplade till vara TC och Airport Extreme...det är inte helt lätt för den oinvigde

Skrev till vår Joel i veckan och föreslog en utförlig artikel i papperstidningen, han svara att de ska titta på det.

 

Du har kopplat rätt. WAN blir en LAN-port i bryggläge på TC och AE.

Men, om du vill vara pillig och lite smart så koppla LAN-LAN istället. Oftast är WAN-porten i routrar fördelat till en annan fysiskt chip inuti routern. Detta innebär oftast en sämre prestanda mellan WAN-LAN än LAN-LAN då trafiken måste ta en "omväg". Men det är troligtvis inte detta som är ditt problem då du borde vara långt ifrån att tänja på hastighetsgränserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det svaret, då ska jag ta bort kabeln från WAN och sätta den i en annan LAN-port, (en gammal G4 får klara sig med enbart WiFi senare)

 

Bör man fippla med kablarna när allt är igång, eller ska man stänga ner och koppla in kablagen i TC och AE är en tanke jag alltid haft..eller är det Plug and play även på nätverksbiten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan fiffla med kablarna när allt är igång.

 

 

gjort både och nu :D

 

Nyss gick jag i taket när jag upptäckte att jag inte kunde skicka iväg mail på några mailkonton jag har. me.com gick bra, men inte några andra..

Telenor hade inte tipsat mig om att jag skulle byta till deras utgående server...det fick jag ta reda på själv...

Kass support..kunde legat med en lapp om detta när man fick alla handlingar om hur man kommer igång..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt upp en riktantenn på taket för det mobila bredbandet.

Gjorde nytta, nu lyser lampan grön på 3G, och jag är rätt nöjd.

Har inte fäst fast antennkabeln ännu, (hade inget och fästa den med.)

När det är gjort är det möjligt att jag kan lyfta antennen en bit till och finlira lite, för bättre mottagning.

 

En sån här skaffade jag

 

post-113-016710700 1340129350_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista dagen på Telenors prövotid imorgon.

Antennen gjorde susen, beställer en till nu iveckan, kan bara bli bättre.

 

Blir att jag säger upp min fasta ADSL-lina, och kör detta.

Antennen kan säkert finliras lite till, men jag gör det när jag fått den andra antennen som ska monteras horisontellt.

 

http://www.lohelectronics.se/poynting-riktantenn-11dbi-sma-med-kabel-700-2900-mhz-3g-4g-p-588.html

 

Detta får jag just nu på min bärbara mac, trådlöst 7 meter från D-link DWR-923 i angränsande rum

 

post-113-033029800 1340566790_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Kör min tc i bryggläge med. Men önskar man kunde köra internet via tc bara, utan dwr923. Pratade med telenor support, han sa att man kunde skaffa en annan router för att köra 5Ghz bandet. det funkar inte på dwr923. För vad jag förstår är det det snabbaste,när man kör apple produkter.

Jag hoppas också det kommer en fast tråd om Mobilt bredband och TimeCapsule. har mycket funderingar om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla du in extern antenn direkt på dwr923?

 

Ja, skruvade bort de små antennerna och kopplade in de två externa antennerna

 

Så här

post-113-0-26552700-1487364115_thumb.png

 

fungerar fortfarande

hoppas dock att få in fiber under året

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...