Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara SMS. Hur?


xyz123

Rekommendera Poster

Min son har dessvärre fått ett stort antal otrevliga SMS. Vi skulle behöva spara alla dessa SMS på ett mycket säkert sätt. (Polisen är kontaktad men har ännu inte sparat dessa SMS.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte hur Polisen kontrollerar sådana bevismaterial.

Därför är det svårt att veta hur dom bör sparas.

 

Men du kan ju göra det på flera sätt.

Ta skärmdumpar. (Kan ju dock fejkas, så är ju inte direkt "bevis")

Ta säkerhetskopia på hela iphonen(då följer sms:en med).

 

Är det bara innehållet som är intressant kan du ju kopiera innehållet och maila det vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är ett enkelt sätt (om det inte är alltför många SMS det handlar om) att trycka in avstängningsknappen och hemknappen samtidigt när du visar SMS på skärmen, då sparas en skärmdump som en vanlig bild som du sen kan skicka som e-post till dig själv eller polisen.

 

Tillägg: För långsam.... Koplimi hann före

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag valde till slut PhoneView http://ecamm.com/mac...view/index.html. Testade först demoversionen utan problem mot min egen tfn. Sen köpte jag och laddade ner min sons alla SMS.

OBS. Att det kan ta förhållandevis lång tid att få ner SMS till datorn / programmet. Man kan spara alla och / eller valda SMS till en PDF-fil.

Programmet kan mer, t.ex. visa log-information. Se i övrigt informationen på deras hemsida.

 

I normala sammanhang är priset kanske lite högt men i det här spec. fallet hade kostnaden ingen som helst betydelse.

 

Om man behöver hållbara bevis så måste man givetvis få polisen att hämta SMSen från teleoperatören. Men en egen utskrift kan användas som indicium och är alltså bättre än inget alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...