Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte välja vilken mac... flashlagring?


rockfever

Rekommendera Poster

rockfever

Alltså jag kan verkligen inte bestämma mig för vilken dator jag ska köpa.

Har haft en diskussion med gubben min i ca 1-2 månader nu om detta.

 

Han röstar klart på en iMac 27 tum. Varför? För det är stort. Och för att han redan har en Macbook Pro.

Jag tvekar lite till det för jag tycker att det är en himla massa pengar på en dator och jag studerar.

Har även alltid haft en bärbar och tycker det är smidigt att man kan ta den med sig så klart.

 

 

Så för min del lutar det mot en Macbook Air eller Pro.

 

Ni kanske vill veta vad jag ska ha den till..?

Skriva arbeten, surfa, mail, spela lite spel så som WC3, diablo, sims osv.

Jag tar även foto och tycker det är kul att sitta och pilla i photoshop.

Lite det dära vanliga liksom.

 

Jag har även massor med frågor om just detta med flashlagring?

Finns det någon vänlig där ute som kan berätta varför det är så bra? Varför det är så mycket dyrare? Om det är något man ska satsa på och varför? För och nackdelar liksom?

 

 

 

 

Fler frågor lär komma efter man har fått svar på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du vill ha en dator att ta med dig så är en iMac nog inte bästa fallet. Det verkar som han vill du ska köpa en iMac 27" så att han kan använda den? Men det är väl till dig du köper? :)

 

En hårddisk består av runda skivor som är magnetiserade. Genom att förändra magnetfältet så förändrar man informationen som lagras på en hårddisk. Hårddisken avläses av ett läs- och skrivhuvud som åker fram och tillbaks. Man kan likna det vid en CD-spelare eller skivspelare, du har en arm som åker fram över skivan - fram och tillbaks. Fördelen är att man får mycket lagring till en låg kostnad. Nackdelen är att en hårddisk är känsligare.

 

Flashlagring använder samma teknik som USB-minne, SD eller CompactFlash kort för bilder till digitalkameror. Flashlagring finns i en iPhone. Flash är en dyr teknik, byggd på elektronik och har inga mekaniska rörliga delar som en hårddisk har. Fördelen med Flash är att det är snabbare än en hårddisk - just för att det inte finns en mekaniskt huvud som måste röra sig fram över skivorna. Ett flash-minne läser och skriver direkt. En annan fördel är att avsaknaden av mekaniska rörliga delar gör att det är mer tillförlitligt. Finns inget huvud och ingen arm som slits. Hårddiskar kan ju krascha efter ett tag på grund av förslitning. En vanlig hårddisk är en förbrukningsvara - det är som däck på en bil, den blir nersliten, fungerar sämre och sen får man byta hårddisk. Just för att en hårddisk har mekaniska rörliga delar så är en hårddisk även känsligare för stötar och slag, för stötar och slag kan rubba positioneringen av de mekaniska delarna så att funktionen försämras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs detta utmärkta test mellan Macbook Air och Pro! Själv skulle jag nog gå till en Appleaffär och jämföra noggrannt eftersom Air har en högre upplösning på skärmen vilket innebär att allt är mindre och mer svårläst medan Pro har en bättre skärm för färger. En 13" är den lagoma kompromissen tycker jag och när man är hemma kör man mot en 20" skärm. Då både har man äpplet och äter den samtidigt!

 

http://macworld.idg....mot-macbook-air

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rockfever

Läs detta utmärkta test mellan Macbook Air och Pro! Själv skulle jag nog gå till en Appleaffär och jämföra noggrannt eftersom Air har en högre upplösning på skärmen vilket innebär att allt är mindre och mer svårläst medan Pro har en bättre skärm för färger. En 13" är den lagoma kompromissen tycker jag och när man är hemma kör man mot en 20" skärm. Då både har man äpplet och äter den samtidigt!

 

http://macworld.idg....mot-macbook-air

 

Jag hade tänkt mig en 13". Hade det på den den förra datorn jag hade macbook (vita).

Tycker det är en himla bra och smidig storlek.

Jo det blir nog bäst att gå in och kolla det lite extra i en affär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rockfever

Ja om du vill ha en dator att ta med dig så är en iMac nog inte bästa fallet. Det verkar som han vill du ska köpa en iMac 27" så att han kan använda den? Men det är väl till dig du köper? :)

 

En hårddisk består av runda skivor som är magnetiserade. Genom att förändra magnetfältet så förändrar man informationen som lagras på en hårddisk. Hårddisken avläses av ett läs- och skrivhuvud som åker fram och tillbaks. Man kan likna det vid en CD-spelare eller skivspelare, du har en arm som åker fram över skivan - fram och tillbaks. Fördelen är att man får mycket lagring till en låg kostnad. Nackdelen är att en hårddisk är känsligare.

 

Flashlagring använder samma teknik som USB-minne, SD eller CompactFlash kort för bilder till digitalkameror. Flashlagring finns i en iPhone. Flash är en dyr teknik, byggd på elektronik och har inga mekaniska rörliga delar som en hårddisk har. Fördelen med Flash är att det är snabbare än en hårddisk - just för att det inte finns en mekaniskt huvud som måste röra sig fram över skivorna. Ett flash-minne läser och skriver direkt. En annan fördel är att avsaknaden av mekaniska rörliga delar gör att det är mer tillförlitligt. Finns inget huvud och ingen arm som slits. Hårddiskar kan ju krascha efter ett tag på grund av förslitning. En vanlig hårddisk är en förbrukningsvara - det är som däck på en bil, den blir nersliten, fungerar sämre och sen får man byta hårddisk. Just för att en hårddisk har mekaniska rörliga delar så är en hårddisk även känsligare för stötar och slag, för stötar och slag kan rubba positioneringen av de mekaniska delarna så att funktionen försämras.

 

 

 

 

Det är bara till mig själv. Klart blir det en iMac så står den ju hemma och han kommer ju säkert sätta sig vid den då o då.

Okej. iaf en med ett mycket vettigt svar som ger svar på frågorna! TACK!

Jag kan ju säga med en gång att jag är väl inte super-mega-dunder rädd om mina saker i alla lägen. Så att datorn kommer få sig några smällar och stötar är något jag räknar med.

Jag tolkar det du skriver som att flashlagring är ett stort plus och alltså något man borde satsa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tolkar det du skriver som att flashlagring är ett stort plus och alltså något man borde satsa på.

 

Tänk bara på att hårddiskarna är VÄLDIGT små.... och DYYYYYYYYRA..stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rockfever

Tänk bara på att hårddiskarna är VÄLDIGT små.... och DYYYYYYYYRA..stjarnsmall.gif

 

Ja det är ju dock mycket negativt och som får mig att tvivla på en air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju säga med en gång att jag är väl inte super-mega-dunder rädd om mina saker i alla lägen. Så att datorn kommer få sig några smällar och stötar är något jag räknar med.

Jag tolkar det du skriver som att flashlagring är ett stort plus och alltså något man borde satsa på.

 

De flesta som väljer flashlagring gör det för de vill ha snabbast möjliga dator, flashlagring gör ju laddande och sparande av information (program och dokument) smidigare, snabbare. För den som skyfflar stora data så kan jag förstå det önskemålet. Men, samtidigt så är det inte så mycket lagring man får för pengarna med flash.. det är ju rätt lite faktiskt. Jag har en vanlig hårddisk i min MacBook Pro och jag har ingen önskan efter flashlagring.

Min hårddisk fungerar. En hårddisk i en bärbar dator är rätt skyddad ändå, sitter i ett starkt chassi och är byggd för att tåla några törnar och slag - men visst, en hårddisk i en bärbar dator slits snabbare än i en stationär.

En hårddisk i en bärbar kan ändå hålla ett par-tre år innan man behöver byta, och då flashlagring kostar som mer än två vanliga hårddiskar tycker jag ändå hårddisk ger mer för pengarna - om man inte har väldigt speciella behov. Om flashlagring vore billigare, då skulle det vara mer lockande för mig - för tekniken har onekligen många fördelar. Men, i dagsläget tycker jag det är för dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om en MBP 13" Skulle vara det du Söker ! mer kraft en Air & Framför allt så kan du uppgradera minnen & till SSD om du skulle behöva !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte så mycket om hur själva tekniken i olika modeller är bättre eller sämre. Men hur ser ditt behov av dator ut som studerande? En stor iMac 27 är ju förmodligen helt underbar att jobba i. Behöver man bara bära med sig data i form av filer av olika slag, kunna surfa lite och läsa texter och kanske göra lite enklare anteckningar när man är borta nånstans eller är på rörlig fot då tycker jag för egen del att en iPad är ett jättebra komplement till datorn hemma.

 

Däremot när jag behöver göra andra slags jobb i datorn när jag inte är hemma så tar jag med mig min MBA 13, liten och lätt, tunn och smidig och får rum i väskan. Mindre klumpig än MBP.

 

Ska man ha en dator för att kunna ta med sig så tycker jag valet är lätt, självklart en MBA.

 

Själv har jag den ansluten till extern skärm och tangentbord och mus så den funkar som stationär när jag är hemma. toppenlösning tycker jag. Har då MBA;an bekvämt nära mig så jag då och då kan använda den otroligt fantastiska styrplattan.

 

Visst kostar en MBA mycket pengar, och nya modeller lär vara på gång osv osv. Men så är det ju alltid med teknik, nytt kommer hela tiden och nån gång så måste man slå ner foten.

 

Jag njuter varje dag åt hur behagligt suverän min lilla MBA är, min enda hake är att jag borde ha skaffat en mac för många år sedan. Blir lite sorgsen :) när jag tänker på alla trevliga mac-upplevelser jag då skulle kunnat haft.

 

Lycka till med valet och kvalet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga mpro 13 inte är direkt är någon spel dator i första taget men väldigt lätt och smidig (har en själv).

Det går utmärkt att jobba i photoshop men jag skulle uppmana dig att ha 8g i ram minne som du kan köpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelarna med en Air dvs liten lagring går ju att ordna med en extern hårddisk som man antingen har med sig eller har hemma tillsammans med en extern skärm som är bra färgmässigt.

...

En Pro har ju en Sudden Motion-sensor som tar bort läsarmen från skivan om datorn rör sig för häftigt för att på så sätt skydda hårddisken bättre. Så superkänslig är den inte, men känsligare än en SSD.

...

Å tredje sidan har jag sett att det finns SSD-kit för att ersätta DVD-n för att få två hårddiskar i en Pro. Vi går ju mot en tid av DVD-ns dödsdans och en Pro har ju den fördelen av att kunna ha en SSD för systemet och då räcker det med en liten och en vanlig för att ha filer och program på. En Pro är då MER framtidsförberedd...laugh.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cowabungah

Dina äldre spel kommer nog inte att fungera med lion heller. Om jag inte minns fel så krävs rosetta för diablo(1 och 2) samt the sims och det togs ju bort från Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemkrav The Sims 3:

Mac OS X 10.5.7 Leopard eller högre

Intel Core Duo-processor

2 GB RAM

ATI X1600 eller Nvidia 7300 GT med 128 MB grafik-RAM eller Intel Integrated GMA X3100.

Minst 6.1 GB ledigt hårddiskutrymme med minst 1 GB extra utrymme för eget innehåll och sparade spel

Detta spel fungerar inte på PowerPC (G3/G4/G5)-baserade Mac-system eller på GMA 950-klassen av integrerade grafikkort.

 

Fungerar alltså på Lion.

 

Diablo III fungerar också på Intel-processor och Lion, har liknande systemkrav som The Sims 3.

Diablo I kom på 90-talet och II:an i början av 2000-talet. Det var 2006 som Apple upphörde med Power PC processorn och skiftade till Intel som nyttjar en annan kodbas med andra instruktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...