Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte rätt upplösning för extern skärm


benmuskler

Rekommendera Poster

benmuskler

Hej! Jag köpte nyligen en Macbook pro 13" och tänkte koppla in en gammal 22"-skärm till den. Jag köpte en mini DisplayPort - HDMI adapter, men när jag kopplar in skärmen hittar jag inte rätt upplösning i bildskärmsinställningar; alla jag provar gör att bilden blir suddig.

Någon som vet vad detta kan bero på, eller hur man kan fixa det?

 

 

Extern bildskärm: Benq FP222W H, maxupplösning: 1680x1050

Adapter: http://www.clasohlson.com/se/Mini-DisplayPort-till-HDMI-adapter/Pr384542000

 

Bara säg till om ni behöver veta mer!

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore nog bättre att köra med DVI-kontakten i stället för HDMI? Och då behöver du en annan adapter.

 

EDIT: Du har väl stängt av skärmdubblering? Alltså så du kan sätta upplösningen på den externa separat från den interna.

Och du ska ställa in 1680x1050, kan du inte välja det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

benmuskler

Tack för ditt svar! Skärmdubblering är avstängt, men trots det kan jag inte välja 1680x1050. Finns det någon garanti på att det kommer att fungera som det ska med DVI-kontakten? Har redan provat både med VGA och HDMI och ingen av dem lät mig välja rätt upplösning. Blir lite nyfiken nu, vad är det som gör DVI bättre än VGA och HDMI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Skärmdubblering är avstängt, men trots det kan jag inte välja 1680x1050. Finns det någon garanti på att det kommer att fungera som det ska med DVI-kontakten? Har redan provat både med VGA och HDMI och ingen av dem lät mig välja rätt upplösning. Blir lite nyfiken nu, vad är det som gör DVI bättre än VGA och HDMI?

Vilka val på upplösning har du med VGA och HDMI? En skärmdump funkar bra.

 

Det är möjligt att skärmen inte klarar exakt samma upplösningar med VGA,DVI och HDMI.

Själv tycker jag att du borde kunna få 1680x1050 med alla typer av anslutning. Har inte läst vad skärmens utförliga manual säger dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Hej,

Jag har ett liknande problem och vore väldigt tacksam för lite hjälp!

 

Jag har en MacBok Pro 13' & OS 10.7.5 (mitt 2009), en mini-display->hdmi kabel samt en Toshiba TV (http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/22DL702N/toshiba-22-led-tv-22dl702n ), full HD.

Tanken med arrangemanget är att först och främst kunna använda TVn som extern skärm för att få en bättre arbetsställning och mer arbetsyta. Anledningen till att det blev en TV istället för bildskärm var att jag i butiken fick veta att det inte är någon större kvalitetsskillnad på bild (åsikter om det?)

 

I alla fall, när jag kopplar ihop så går allt fint men jag får en dålig bild på tv:n, den är helt enkelt inte skarp. Datorn har 1280*800, vilket inte går att få på TVn. (se bilder). Det närmsta som går att få är 1024*768 på båda. Men då blir det suddigt på datorn och på tvn blir bilden "myrkrig-ig" - den är stört omöjlig att titta på även om upplösningen uppenbarligen är bättre.

 

Är det någon som har något tips? Eller ska jag återlämna TVn och satsa på en bildskärm?

 

I läget jag har det nu (1280*800 på dator, 1080i på TV) går det utmärkt att titta på film men är hopplöst att läsa dokument. Jag skulle nog helst vilja att grejerna på TVn blev större än på datorn, dvs en viss förstoringseffekt.

 

Förlåt denna möjligen förvirrade beskrivning - som sagt, jag är otroligt tacksam för alla tips!

1.tiff

2.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorns skärm och TV:n inte är optimerade för samma upplösning så blir det problem med bildskärmsdubblering med samma upplösning.

Stäng av bildskärmsdubleringen och sätt optimal upplösning för intern skärm samt TV. TV:n bör väl ändå vara inställd på 1080p istället för 1080i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Det blev mycket bättre även om den fortfarande inte är riktigt skarp. Vad är skillnaden på p & i?

Hur vet jag om en TV har samma upplösning -och finns det? Vore det bättre att satsa på en sådan tv då? Har även nyare Macar motsvarande dvs. om jag köper en TV som kan visa rätt nu, och sedan uppgraderar till en ny MBP, kommer jag då att få problem med skärmen igen eller kan jag gardera?

Tusen tack för att du tar dig tid!

 

Eftersom datorns skärm och TV:n inte är optimerade för samma upplösning så blir det problem med bildskärmsdubblering med samma upplösning.

Stäng av bildskärmsdubleringen och sätt optimal upplösning för intern skärm samt TV. TV:n bör väl ändå vara inställd på 1080p istället för 1080i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Det blev mycket bättre även om den fortfarande inte är riktigt skarp. Vad är skillnaden på p & i?

Hur vet jag om en TV har samma upplösning -och finns det? Vore det bättre att satsa på en sådan tv då? Har även nyare Macar motsvarande dvs. om jag köper en TV som kan visa rätt nu, och sedan uppgraderar till en ny MBP, kommer jag då att få problem med skärmen igen eller kan jag gardera?

Tusen tack för att du tar dig tid!

 

Ja din dator har upplösningen 1280x800 och din tv har troligen upplösningen 1920x1080 (även kännt som FULL-HD).

Du kan se skillnaden i upplösning.

 

Att satsa på att köpa en TV med upplösningen 1280x800 vore ganska dumt. Finns inte många TV med den upplösningen, och den är en sämre upplösningen än vad som du har nu.

I stort sett alla TV-apparater är 1920x1080 nu.

 

Vill man se bilden skarpt på en skärm ska signalen vara samma upplösningen som skärmen. Dvs har skärmen upplösningen 1920x1080 bör signalen vara det också.

 

Skillnaden mellan p (progressive) och i (interlaced). Första stycket.

http://en.wikipedia....rogressive_scan

 

Om bilden fortfarande är oskarp på TV:n fast signalen är samma som upplösningen så är det möjligt att du har en jobbig TV som har Overscan aktiverat.

Stäng av det eller hitta något PC-läge på din TV det det troligen är avstängt. Kolla manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...