Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det går inte att byta förhandsval för visning av PDF


KristinaO

Rekommendera Poster

När jag installerade Adobe Reader så valde jag att detta skulle vara förstahandlsval vid visning av pdf. Nu när jag ska skriva ut plocklistor, följesedlar etc från vårt affärssystem så funkar inte det. Det går inte att välja vilket program jag ska öppna pdf:en med så jag måste ha rätt inställning från början. Nu vill jag byta till Förhandsvisning. Men när jag tar upp visa visningsalternativ på Förhandsvisning så är "använd som förhandsval" grå-markerat och går alltså inte att välja. Ingen val går heller att göra på "Visa info". Vad ska jag göra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag byta till Förhandsvisning. Men när jag tar upp visa visningsalternativ på Förhandsvisning så är "använd som förhandsval" grå-markerat och går alltså inte att välja. Ingen val går heller att göra på "Visa info". Vad ska jag göra??

Du ska "Visa Info" på den typ av PDF du vill öppna med Förhandsvisning. Där kan du välja Förhandsvisning som förval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag kan inte välja det tyvärr. Men nu kan jag i alla fall få upp pdf:erna i Safari istället för Firefox!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag kan inte välja det tyvärr. Men nu kan jag i alla fall få upp pdf:erna i Safari istället för Firefox!

Det ska du kunna välja:

post-11001-092696700 1335773652_thumb.png

 

Men vad har Safari/Firefox med saken att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning, det funkar i Safari men inte i Firefox!

Alltså, ligger PDF:erna på din hårddisk eller på nätet/hemsida?

Först verkade det som om de ligger på din hårddisk, men nu verkar det som om de ligger på nätet.

 

Du kan ställa in vad Firefox ska göra med exempelvis PDF-dokument på nätet:

http://support.mozilla.org/sv-SE/kb/Inst%C3%A4llningarf%C3%B6nstret%20-%20Program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ändrar det i Firefox > Inställningar > Program, se bild nedan. I ditt fall är väl Adobe Reader valt, då får du gå till "Välj program..." och leta upp Förhandsvisning (=Preview). Om du är osäker på om du har valt rätt i vänsterkolumnen kan du bara sväva med markören över rubriken så visas vilken typ av dokument det handlar om i popuptext.

 

post-28798-089855700 1335777499_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...