Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Det går inte att byta förhandsval för visning av PDF

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 KristinaO

KristinaO
  • Medlem
  • 3 inlägg
  • Appleprylar: Mac book pro

Postad 30 april 2012 klockan 08:30

När jag installerade Adobe Reader så valde jag att detta skulle vara förstahandlsval vid visning av pdf. Nu när jag ska skriva ut plocklistor, följesedlar etc från vårt affärssystem så funkar inte det. Det går inte att välja vilket program jag ska öppna pdf:en med så jag måste ha rätt inställning från början. Nu vill jag byta till Förhandsvisning. Men när jag tar upp visa visningsalternativ på Förhandsvisning så är "använd som förhandsval" grå-markerat och går alltså inte att välja. Ingen val går heller att göra på "Visa info". Vad ska jag göra??
  • 0

#2 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 979 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" i7, MBP i7, iMac 24" c2d.

Postad 30 april 2012 klockan 08:57

Nu vill jag byta till Förhandsvisning. Men när jag tar upp visa visningsalternativ på Förhandsvisning så är "använd som förhandsval" grå-markerat och går alltså inte att välja. Ingen val går heller att göra på "Visa info". Vad ska jag göra??

Du ska "Visa Info" på den typ av PDF du vill öppna med Förhandsvisning. Där kan du välja Förhandsvisning som förval.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#3 KristinaO

KristinaO
  • Medlem
  • 3 inlägg

Postad 30 april 2012 klockan 09:00

Tack, jag kan inte välja det tyvärr. Men nu kan jag i alla fall få upp pdf:erna i Safari istället för Firefox!
  • 0

#4 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 979 inlägg

Postad 30 april 2012 klockan 09:14

Tack, jag kan inte välja det tyvärr. Men nu kan jag i alla fall få upp pdf:erna i Safari istället för Firefox!

Det ska du kunna välja:
Skärmavbild 2012-04-30 kl. 10.13.48.png

Men vad har Safari/Firefox med saken att göra?
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#5 KristinaO

KristinaO
  • Medlem
  • 3 inlägg

Postad 30 april 2012 klockan 09:15

Jag har ingen aning, det funkar i Safari men inte i Firefox!
  • 0

#6 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 979 inlägg

Postad 30 april 2012 klockan 09:33

Jag har ingen aning, det funkar i Safari men inte i Firefox!

Alltså, ligger PDF:erna på din hårddisk eller på nätet/hemsida?
Först verkade det som om de ligger på din hårddisk, men nu verkar det som om de ligger på nätet.

Du kan ställa in vad Firefox ska göra med exempelvis PDF-dokument på nätet:
http://support.mozil...stret - Program
  • 0

#7 Alix

Alix
  • Medlem
  • 36 107 inlägg
  • Plats: 🚲
  • Appleprylar: Mini Late 2012 i7, mini Mid 2007.

Postad 30 april 2012 klockan 10:19

Man ändrar det i Firefox > Inställningar > Program, se bild nedan. I ditt fall är väl Adobe Reader valt, då får du gå till "Välj program..." och leta upp Förhandsvisning (=Preview). Om du är osäker på om du har valt rätt i vänsterkolumnen kan du bara sväva med markören över rubriken så visas vilken typ av dokument det handlar om i popuptext.

preview.png
  • 0

Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar