Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Canon EOS 550D


snowreeler

Rekommendera Poster

Jag ska nästa månad (maj) köpa en Canon EOS 550D. Varför jag köper den beror dels på priset, dels hur den känns i handen. Hur den fungerar som kamera vill jag låta vara en överraskning. Vad jag nu undrar över är följande saker:

 

1) Vilka objektiv rekommenderar ni som redan har en sån här kamera?

 

2) Är det något om kameran som jag som nybörjare borde veta?

 

3) Vilket stativ passar bäst?

 

4) Den kallas entusiastkamera, vad kan Canon tänkas mena med det?

 

Hoppas på både roliga och informativa svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Vilka objektiv rekommenderar ni som redan har en sån här kamera?

- Svårt, beror på dig, men börja med kitzoomen så länge, sen kan du fundera på vad du saknar med den.

 

2) Är det något om kameran som jag som nybörjare borde veta?

- Tror inte det.

 

3) Vilket stativ passar bäst?

- Alla, får du välja efter vad du tror passar dig och din plånbok.

 

4) Den kallas entusiastkamera, vad kan Canon tänkas mena med det?

- Den är lite billigare än den dyrare. :P Näe men den saknar kanske någon liten finess eller egenskap som ett proffs tycker sig måste ha, men har någon fler finess som entusiast tycker sig vilja ha gentemot en hobbyfotograf... är det inte typ nåt i denna stil, stigande skala: amatörfotograf, hobbyfotograf, entusiastfotograf, proffsfotograf? Men bildmässigt är alla kameror ungefär lika bra idag, svårt se skillnader i bilderna, skillnaden ligger mer på tekniknörderinivå. Vill du ha synbar kvalitetskillnad får du hoppa upp till fullformatssensor, typ Canon 5D, proffskamera, eller mellanformat (Hasselblad).

 

Hursomhelst en riktigt bra kamera för rimlig penning. Har själv 500. Men jag skulle nog försöka göra allt för att köpa nuvarande 600, om du inte får riktigt bra pris på 550.

Fast jag använder en mindre Sony nex5 till vardags iofs. Gillar inte släpa på stora grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt den i ett kit med ett 18-135mm objektiv för allroundbrukande och sen efter att ha lekt och fotat runt ett tag köpa de objektiv jag känner att jag har behov av.

Kanske ett fast 35 eller 50mm objektiv med bländare ner till 1,4? Något 70-300mm eller liknande om du ska ut och fota fåglar på håll?

Vi vet ju inte vad du ska fota men är ditt troliga svar "Jag ska fota allt" så börja med ett 18-135mm eller liknande som finns att köpa i kit ihop med kameran direkt och blir då billigare än att köpa kamerahus och objektivt löst.

 

När tror du att du har behov av ett stativ? En monopod (enbent teleskopstativ) är ju smidiga att ha med sig annars.

 

Det tillbehör som hjälpt mig mest är nog min externa blixt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för svaren jag fått hittills. Det är en del intressanta tips där att fundera över. En extern blixt har jag faktiskt inte tänkt på men det kan vara nåt för framtiden att tänka på. Tills vidare kör jag med kitobjektivet. Ett större får det bli tal om längre framåt sommaren.

 

Det jag är mest intresserad av att plåta är berg, kullar, folksamlingar, nåt enstaka porträtt. Men det är i stort sett det jag är ute efter och jag märker att en vanlig kompaktkamera duger inte för att få bra bilder. Inte i längden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tamron 17-50 2.8 VC. Mycket prisvärt objektiv med 2,8 bländare genom hela omfånget. Det gör alltså att du kan ta bra bilder även när det är lite mörkt.

Nackdelen är att det låter lite mer än andra objektiv och att det är ganska tungt. Men man får bra grejer i förhållande till vad det kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både en 400D och en 550D. Jag tycker att 550D är märkbart bättre på många plan. Men det är ingen revolutionerande skillnad.

 

Jag köpte 400D i ett paket med två objektiv:

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM

 

Båda är bra objektiv. Enda nackdelen med 17-85 är "zoom creep", men man vänjer sig vid att zooma ut när det har hänt.

https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/18533/~/vad-%E3%A4r-'zoom-creep'%3F

Ibland önskar jag att det zoomade litet längre, kanske till 135mm.

 

Jag köpte 550D med snålobjektivet 18-55 mm. Objektivet är mindre och lättare än 17-85, men mycket sämre. Det är visserligen skarpt i mitten, men halvvägs till bildkanten kan man se tendenser till regnbågsfärger vid skarpa kanter. Och ute i hörnen är det (naturligtvis) mycket värre.

 

Så nu är 400D med 18-55 reservkamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte senare ett Sigma 17-70 (fast före det ett 18-200) som var synbart skarpare än kitobjektivet, men dagens kitobjektiv kanske är bättre.

Jag vet inte med dagens 17-200 är kanske lika skarpt, tror tjejen köpte ett sånt (Sigma) och hon är nöjd.

Är det som telly skriver så skulle jag nog nöja mig med canon 17-85, brännvidd som räcker utan att tulla på prestanda för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"kapar" tråden lite, när det finns fotokunniga här. Ska köpa ett lite "större" objektiv (har idag kitobjektiv 18-55). Men undrar vad man ska välja.

 

Vill inte försaka alltför mycket av möjligheten att ta närbilder, men vill ha ett bra zoom (jaja, kanske "omöjliga" krav).

 

Vill inte lägga ner en förmögenhet (är inte ens hobbyfotograf). Har Nikon D40.

 

Detta kanske? http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/tamron-afdiii18-20035-63nikon/154927.5240/

 

Eller detta? http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/sigma-70-3004-56dgapomacron/153675.5240/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"kapar" tråden lite, när det finns fotokunniga här. Ska köpa ett lite "större" objektiv (har idag kitobjektiv 18-55). Men undrar vad man ska välja.

 

Vill inte försaka alltför mycket av möjligheten att ta närbilder, men vill ha ett bra zoom (jaja, kanske "omöjliga" krav).

 

Vill inte lägga ner en förmögenhet (är inte ens hobbyfotograf). Har Nikon D40.

 

Detta kanske? http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/tamron-afdiii18-20035-63nikon/154927.5240/

 

Eller detta? http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/sigma-70-3004-56dgapomacron/153675.5240/

Ditt första (länkade) objektiv är väl tänkt att ersätta ditt nuvarande objektiv?

Och ditt andra (länkade) objektiv är väl tänkt att komplettera ditt nuvarande objektiv?

 

Jag tycker att du ska bestämma dig för om du vill bära två objektiv med dig, eller om du bara vill ha ett. Sedan borde det vara lätt att välja! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag gå på det första, har ingen lust att ha två objektiv att växla mellan. Var otydlig i min fråga... Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
snowreeler

Oj, vad självsäker jag verkade då när jag skrev det första inlägget i tråden för ett antal månader sen. Sen gick jag in i affären i slutet av maj, tittade på kamerorna, tittade i plånboken och när jag gick ut hade jag köpt en Canon EOS 1100D istället. Min ekonomi har förbättrats en aning men bara en aning och detta var det enda i kameraväg jag fick råd till. Expert hade extrapris på denna typ av kamera.

 

Men jag måste säga att jag är positivt överraskad av kameran. Den är mer än jag hade förväntat mej och mycket av det gamla från tiden då jag hade en Minolta Vectis kom tillbaka, och mer därtill. Det är kul att fotografera igen och det enda jag saknar nu är ett rejält stativ och ett större objektiv. 18-55 mm duger för det mesta men jag vill ha med folk och fåglar på stort avstånd och att använda Photoshop för att få fram vissa människor är inte samma sak som att stå på 50 meters håll och få med den där måsen i flykt min storebror alltid brukade reta mej för när jag var liten och bara lyckades få med en vinge på foto.

 

Objektiv har jag nu tittat på i snart två månader, följt auktioner på Tradera bara för att se vilka objektiv som är populärast, så det ämnet kan jag nu ganska väl. Jag är aningen intresserad av Sigma, samma gäller Tamron men gillar Canons egna väldigt mycket. Frågan är om plånboken får tala även den gången.

 

Vad gäller stativ är jag lite skrämd av Velbon eftersom vi köpte ett av det märket till jobbet som gick sönder efter ca ett år trots att det knappt använts alls. Finns det nåt prisvärt alternativ till Velbon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...