Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Mitt Officepaket upphörde att fungera när jag installerade Lion

• Vänligen logga in för att kunna svara
35 svar till detta ämne

#21 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 154 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 20 april 2012 klockan 16:36

Det ser ut som om jag ska en ny titt på OpenOffice, det var faktiskt ett tag sedan sist. Tack för tipset.

titta på NeoOffice också :D
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#22 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 23 235 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" i7, MBP i7, iMac 24" c2d.

Postad 20 april 2012 klockan 16:44

titta på NeoOffice också :D

Det använder jag ibland, men gillar det inte särskilt.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#23 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 154 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 20 april 2012 klockan 17:18

Det använder jag ibland, men gillar det inte särskilt.

Det gör jag..i brist på bättre ;)
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#24 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 805 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 20 april 2012 klockan 19:18

Om man gillade ordbehandlingsdelen i AppleWorks och inte riktigt trivs med Pages, så finns det speciellt alternativ...

Mariner Writer!
https://www.mariners...s/marinerwrite/

Jag tycker absolut att Mariner Writer är enkel, trevlig, har stora ikoner och på det stora hela taget har bra funktioner och är mysig att använda.
Jag gillar Mariner Writer skarpt... Men på grund av att Pages har bättre kompatibilitet med ändringsspårning och markeringar i texten för MS Word-dokument så använder jag Pages. Annars skulle jag gärna köra Mariner Writer.

Mariner Writer säljs ofta med Mariner Calc, för den som inte kommer överens med Numbers. :)

Databas har inte Mariner Software, men kanske denna kan vara något?
http://itunes.apple....414104841?mt=12

Det finns mängder med rit och måleriprogram för Mac...
Jag gillar denna...
http://itunes.apple....404705039?mt=12
  • 0

#25 Kapellet

Kapellet
  • Medlem
  • 3 inlägg
  • Appleprylar: MacBook, PowerMac, iPad

Postad 20 april 2012 klockan 20:41

Tack för svaren! Nu förstår jag vad jag har att göra. Det krävs ett inköp av en nyare version av Office-paketet om jag fortfarande vill använda det alltså. Eller nedgradera mitt OS. Jag hade väl hoppats på att det bara skulle vara att ladda hem något som löste det hela, förstås...

Pocahontas skriver att jag ska vara vaksam på mina andra program för Power-PC. Hur tar jag reda på om programmen är avsedda för Power-PC?

Jag har haft PC tidigare och begriper mig inte riktigt på Mac än. Ni får ha överseende vad gäller min okunskap.
  • 0

#26 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 23 235 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 21:13

Om man gillade ordbehandlingsdelen i AppleWorks och inte riktigt trivs med Pages, så finns det speciellt alternativ...

Mariner Writer!
https://www.mariners...s/marinerwrite/

Bra försök, men den kan ju inte läsa AppleWorks.
Man kunde inte heller (vad jag hittade) få sidnummer "Sida 1 av 3". Jag hittade hur jag fick dit aktuellt sidnummer, men inte totalt sidnummer.

Databas har inte Mariner Software, men kanske denna kan vara något?
http://itunes.apple....414104841?mt=12

Samma problem som Bento: Alla register läggs i en och samma fil som man inte har kontroll över. Jag vill ha ett register i varje fil, som jag väljer namn och plats för.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#27 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 22:45

Tack för svaren! Nu förstår jag vad jag har att göra. Det krävs ett inköp av en nyare version av Office-paketet om jag fortfarande vill använda det alltså. Eller nedgradera mitt OS.

Eller installera OpenOffice/NeoOffice

Pocahontas skriver att jag ska vara vaksam på mina andra program för Power-PC. Hur tar jag reda på om programmen är avsedda för Power-PC?

Äpplet -> Om den här datorn -> Mer info -> Systemrapport -> Programvara -> kolumnen typ

Redigerat av Bo_H, 20 april 2012 klockan 22:49.

• 0

#28 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 21 april 2012 klockan 20:25

Tja, jag gillar AppleWorks. Det är perfekt för mina behov. Dessutom rena ungdomen på bara åtta år. ;)

Det är inget självändamål att hålla kvar vid det som är gammalt. Det är något jag gör för jag tycker att det funkar bättre.
Det som är nytt är inte bättre bara för att det är nytt. Ibland är det faktiskt sämre.

Filemaker kostar 3500 spänn. Bento har inte separata filer för de olika registren, utan den lagrar allt i en och samma fil. När de fixar detta så köper jag Bento direkt.
Numbers försöker jag bli vän med, men det går inte riktigt. Jag tycker den stjäl för mycket skärmutrymme till exempel.
Pages gillar jag mer och mer, även om man drunknar i funktioner man aldrig använder. AppleWorks är liksom renare.

Rekommendera gärna ett gratisprogram som öppnar objektgrafiken och som fungerar bra.

Amerikanska MacWorld hade en rätt bra genomgång här och här och här

Redigerat av Bo_H, 21 april 2012 klockan 20:28.

• 0

#29 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 23 235 inlägg

Postad 21 april 2012 klockan 20:57

Amerikanska MacWorld hade en rätt bra genomgång här och här och här

Tackar.

Den första länken hade jag inte sett, men de andra två hade jag. Ingen av dem har någon lösning för Registerdokument.
För att citera en av författarna:
"None of the solutions I posted will work for AppleWorks database files. There is no ideal solution for databases. It would be great if something like Bento could directly import AppleWorks database files, similar to how iWork handles other AppleWork files. But such is not the case. Given that nothing has happened thus far, I expect we will never see a good solution for this."
  • 0

#30 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 21 april 2012 klockan 20:59

Tackar.

Den första länken hade jag inte sett, men de andra två hade jag. Ingen av dem har någon lösning för Registerdokument.
För att citera en av författarna:
"None of the solutions I posted will work for AppleWorks database files. There is no ideal solution for databases. It would be great if something like Bento could directly import AppleWorks database files, similar to how iWork handles other AppleWork files. But such is not the case. Given that nothing has happened thus far, I expect we will never see a good solution for this."

Å andra sidan är en "databas" från AW bara ett kalkylblad med ett något annorlunda gränssnitt. Det är en flatfile tabell, inte något mer. Lägg det i ett numbersdokument, det går precis lika bra.
  • 0

#31 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 805 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 21 april 2012 klockan 21:01

Det finns många alternativ till MS Office... Apples Pages, Numbers och Keynote fungerar bra för de flesta och har helt ok kompatibilitet med MS Office.
Billiga är de också, de kostar 149 kr styck i Mac App Store.
  • 0

#32 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 23 235 inlägg

Postad 22 april 2012 klockan 07:24

Å andra sidan är en "databas" från AW bara ett kalkylblad med ett något annorlunda gränssnitt. Det är en flatfile tabell, inte något mer. Lägg det i ett numbersdokument, det går precis lika bra.

Nej, det är inte ETT något annorlunda gränssnitt. Man kan skapa FLERA layouter (gränssnitt) för ett och samma register.
Det vanligaste är att jag har ett inmatningsläge, där jag ser alla fälten i posterna. Och så har jag olika listor med en post per rad, med olika fält som visas i respektive lista.
Till sist så finns det etikettlayouter, där jag kan få ut etiketter.
  • 0

#33 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 22 april 2012 klockan 07:46

Nej, det är inte ETT något annorlunda gränssnitt. Man kan skapa FLERA layouter (gränssnitt) för ett och samma register.
Det vanligaste är att jag har ett inmatningsläge, där jag ser alla fälten i posterna. Och så har jag olika listor med en post per rad, med olika fält som visas i respektive lista.
Till sist så finns det etikettlayouter, där jag kan få ut etiketter.

Det är fortfarande bara ett kalkylblad, så det skall inte vara några som helst problem att få över det till OpenOffice.
  • 0

#34 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 23 235 inlägg

Postad 22 april 2012 klockan 11:31

Det är fortfarande bara ett kalkylblad, så det skall inte vara några som helst problem att få över det till OpenOffice.

Nä, men hur skriver jag exempelvis ut etiketter från ett kalkylblad?
Jag har rätt många fält som är popuper, där jag bara ska kunna välja från det som står i popupen. Hur kan jag i ett kalkylblad hindra inmatning av något annat än det som fanns att välja på i popupen?
  • 0

#35 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 22 april 2012 klockan 12:11

Nä, men hur skriver jag exempelvis ut etiketter från ett kalkylblad?
Jag har rätt många fält som är popuper, där jag bara ska kunna välja från det som står i popupen. Hur kan jag i ett kalkylblad hindra inmatning av något annat än det som fanns att välja på i popupen?

Databasmodulen i OpenOffice är ohyggligt mycket bättre än den rudimentära styrning som finns i AW, så just det behöver du nog inte bekymra dig om. Data får du in där, och med de kraftfulla funktioner som finns i OO.o så sitter begränsningarna i dig, inte i programmet...
  • 0

#36 Kapellet

Kapellet
  • Medlem
  • 3 inlägg
  • Appleprylar: MacBook, PowerMac, iPad

Postad 22 april 2012 klockan 14:47

Tack Bo_H!

Det är i princip bara Officepaketet som är anpassat för PowerPC. Jag får överväga att skaffa andra kontorsprogram och ska ta en titt på de som rekommenderats här.

Tack allesammas!
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste jobben