Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Mitt Officepaket upphörde att fungera när jag installerade Lion

• Vänligen logga in för att kunna svara
35 svar till detta ämne

#1 Kapellet

Kapellet
  • Medlem
  • 3 inlägg
  • Appleprylar: MacBook, PowerMac, iPad

Postad 19 april 2012 klockan 22:29

Jag får upp en dialogruta där jag informeras om att "Power PC-program inte längre stöds". Surt! Finns det något att göra åt detta?
  • 0

#2 Matrix

Matrix
  • Medlem
  • 3 767 inlägg

Postad 19 april 2012 klockan 22:43

Nergradera Lion eller uppgradera Office.
http://alltommac.se/...l-snow-leopard/
  • 0

#3 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 461 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 19 april 2012 klockan 23:50

Det stämmer att Lion inte stödjer program skrivna för den äldre Power PC processorn.
Fram till och med Snow Leopard så hade Apple ett program som emulerade, låtsades vara, en Power PC även fast man körde Intel-processor. Det ingick i systemet och man märkte inte av det nämnvärt. Men då Apple övergick till Intel 2006 så tänker de att nu är de flesta program för Intel. Det var ju ändå 6 år sedan...

Uppgradera ditt Office till en nyare version. MS Office från 2008 fungerar med Intel, men allra bäst är Office 2011 för det fungerar bättre med Lion än 2008 versionen.
Jag antar att du har Office for Mac 2004?
  • 0

#4 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 832 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 20 april 2012 klockan 04:50

Har du fler Power PC-program i datorn så ta bort dem, ställer till problem
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#5 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 967 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" i7, MBP i7, iMac 24" c2d.

Postad 20 april 2012 klockan 08:03

Har du fler Power PC-program i datorn så ta bort dem, ställer till problem

Nej, det är Lejon som ställer till med problem på grund av bristande bakåtkompatibilitet (bland annat).
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#6 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 08:14

Nej, det är Lejon som ställer till med problem på grund av bristande bakåtkompatibilitet (bland annat).

Man kan ju anse vad som helst angående det, men nu är ju Lion den aktuella systemversionen och Mountain Lion är bara några månader borta. När nu Apple hävdar att det är dags att släppa det gamla och börja blicka framåt så har vi två alternativ.

1. Följa med, uppgradera programmen och se glad ut.
2. Strunta i det. När hårdvaran jag har nu går sönder så köper jag en PC och kör Windows.
  • 0

#7 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 967 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 08:32

1. Följa med, uppgradera programmen och se glad ut.

Om det skulle komma en fullvärdig ersättare till AppleWorks (alla delarna!) så har jag kreditkortet redo. Så jag håller mig till Snöleopard.
  • 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#8 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 08:40

Om det skulle komma en fullvärdig ersättare till AppleWorks (alla delarna!) så har jag kreditkortet redo. Så jag håller mig till Snöleopard.

Du kör alltså på tvåan. Ha det kul med Windows när din nuvarande hårdvara pajar.
  • 0

#9 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 967 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 09:27

Du kör alltså på tvåan. Ha det kul med Windows när din nuvarande hårdvara pajar.

Det går att laga hårdvara. Har du inte förstått det?  :devil:
  • 0

#10 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 8 461 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 20 april 2012 klockan 09:29

Det stämmer att Lion inte fungerar så bra om man har gamla Power PC-program installerade i datorn. Det räcker med att de finns i systemet, man behöver inte ens försöka köra igång dem, för att Lion ska strula. När man uppgraderar till Lion så bör man inför uppgraderingen rensa datorn på alla Power PC program.
  • 0

#11 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 09:39

Det går att laga hårdvara. Har du inte förstått det?  :devil:

Visst går det att hålla liv i gamla datorer. Jag har en fungerande PowerMac 7200. Den går inte att använda till något vettigt, men ClarisWorks 3 funkar på den. Jag skulle ändå välja en Dell med Windows 7 om det var alternativet. Man *kan* inte hålla fast vid tolv-tretton år gammal programvara och ha det som ett kriterium för att undvika att uppgradera. AppleWorks var skitfult och dysfunktionellt redan för tio år sedan. Exportera databaserna, lägg in dem i FileMaker, exportera kalkylbladen till Numbers, för över objektgrafiken till något av alla de gratisprogram som finns tillgängliga...
  • 0

#12 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 967 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 10:02

Visst går det att hålla liv i gamla datorer. Jag har en fungerande PowerMac 7200. Den går inte att använda till något vettigt, men ClarisWorks 3 funkar på den. Jag skulle ändå välja en Dell med Windows 7 om det var alternativet. Man *kan* inte hålla fast vid tolv-tretton år gammal programvara och ha det som ett kriterium för att undvika att uppgradera. AppleWorks var skitfult och dysfunktionellt redan för tio år sedan. Exportera databaserna, lägg in dem i FileMaker, exportera kalkylbladen till Numbers, för över objektgrafiken till något av alla de gratisprogram som finns tillgängliga...

Tja, jag gillar AppleWorks. Det är perfekt för mina behov. Dessutom rena ungdomen på bara åtta år. ;)

Det är inget självändamål att hålla kvar vid det som är gammalt. Det är något jag gör för jag tycker att det funkar bättre.
Det som är nytt är inte bättre bara för att det är nytt. Ibland är det faktiskt sämre.

Filemaker kostar 3500 spänn. Bento har inte separata filer för de olika registren, utan den lagrar allt i en och samma fil. När de fixar detta så köper jag Bento direkt.
Numbers försöker jag bli vän med, men det går inte riktigt. Jag tycker den stjäl för mycket skärmutrymme till exempel.
Pages gillar jag mer och mer, även om man drunknar i funktioner man aldrig använder. AppleWorks är liksom renare.

Rekommendera gärna ett gratisprogram som öppnar objektgrafiken och som fungerar bra.
  • 0

#13 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 11:01

Tja, jag gillar AppleWorks. Det är perfekt för mina behov. Dessutom rena ungdomen på bara åtta år. ;)

Nåja, nu har det ju gått mer än åtta år sedan AppleWorks 6 lanserades tidigt 2000. Senast jag kollade på klockan var det över tolv år.
  • 0

#14 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 967 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 11:03

Nåja, nu har det ju gått mer än åtta år sedan AppleWorks 6 lanserades tidigt 2000. Senast jag kollade på klockan var det över tolv år.

Tja, 6.2.9 kom ju 2004.
  • 0

#15 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 11:08

Tja, 6.2.9 kom ju 2004.

Förändrar inte något i sak. AW 6 kom 2000, att Apple släppte uppdateringar något år ytterligare är väl bonus till den som köpte programmet.
  • 0

#16 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 967 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 11:54

Förändrar inte något i sak. AW 6 kom 2000, att Apple släppte uppdateringar något år ytterligare är väl bonus till den som köpte programmet.

Ja, det är ju desto värre då: Att det på hela 12 år inte kommit ett enda fullgott alternativ.
(Ja, det finns en massa OLIKA program som är halvbra, men det är en annan sak.)

Redigerat av Telly82, 20 april 2012 klockan 11:55.

• 0

#17 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 14:51

Ja, det är ju desto värre då: Att det på hela 12 år inte kommit ett enda fullgott alternativ.
(Ja, det finns en massa OLIKA program som är halvbra, men det är en annan sak.)

OpenOffice/NeoOffice har i princip allt, förutom att de ingående delarna är ofantligt mycket bättre.
  • 0

#18 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 967 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 14:59

OpenOffice/NeoOffice har i princip allt, förutom att de ingående delarna är ofantligt mycket bättre.

De kan mycket mer än AppleWorks, men är krångliga och alldeles för röriga (vilket väl är en konsekvens av just att de kan alldeles för mycket).

Men har de verkligen register och objektgrafik?
  • 0

#19 Svolder

Svolder
  • Medlem
  • 15 946 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 15:12

De kan mycket mer än AppleWorks, men är krångliga och alldeles för röriga (vilket väl är en konsekvens av just att de kan alldeles för mycket).

Men har de verkligen register och objektgrafik?

OpenOffice.org 3 is the leading open-source office software suite for word processing, spreadsheets, presentations, graphics, databases and more.

• 0

#20 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 967 inlägg

Postad 20 april 2012 klockan 15:28

Det ser ut som om jag ska en ny titt på OpenOffice, det var faktiskt ett tag sedan sist. Tack för tipset.
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar