Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mitt Officepaket upphörde att fungera när jag installerade Lion


Kapellet

Rekommendera Poster

Jag får upp en dialogruta där jag informeras om att "Power PC-program inte längre stöds". Surt! Finns det något att göra åt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att Lion inte stödjer program skrivna för den äldre Power PC processorn.

Fram till och med Snow Leopard så hade Apple ett program som emulerade, låtsades vara, en Power PC även fast man körde Intel-processor. Det ingick i systemet och man märkte inte av det nämnvärt. Men då Apple övergick till Intel 2006 så tänker de att nu är de flesta program för Intel. Det var ju ändå 6 år sedan...

 

Uppgradera ditt Office till en nyare version. MS Office från 2008 fungerar med Intel, men allra bäst är Office 2011 för det fungerar bättre med Lion än 2008 versionen.

Jag antar att du har Office for Mac 2004?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fler Power PC-program i datorn så ta bort dem, ställer till problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fler Power PC-program i datorn så ta bort dem, ställer till problem

Nej, det är Lejon som ställer till med problem på grund av bristande bakåtkompatibilitet (bland annat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Följa med, uppgradera programmen och se glad ut.

Om det skulle komma en fullvärdig ersättare till AppleWorks (alla delarna!) så har jag kreditkortet redo. Så jag håller mig till Snöleopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör alltså på tvåan. Ha det kul med Windows när din nuvarande hårdvara pajar.

Det går att laga hårdvara. Har du inte förstått det?  :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att Lion inte fungerar så bra om man har gamla Power PC-program installerade i datorn. Det räcker med att de finns i systemet, man behöver inte ens försöka köra igång dem, för att Lion ska strula. När man uppgraderar till Lion så bör man inför uppgraderingen rensa datorn på alla Power PC program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det att hålla liv i gamla datorer. Jag har en fungerande PowerMac 7200. Den går inte att använda till något vettigt, men ClarisWorks 3 funkar på den. Jag skulle ändå välja en Dell med Windows 7 om det var alternativet. Man *kan* inte hålla fast vid tolv-tretton år gammal programvara och ha det som ett kriterium för att undvika att uppgradera. AppleWorks var skitfult och dysfunktionellt redan för tio år sedan. Exportera databaserna, lägg in dem i FileMaker, exportera kalkylbladen till Numbers, för över objektgrafiken till något av alla de gratisprogram som finns tillgängliga...

Tja, jag gillar AppleWorks. Det är perfekt för mina behov. Dessutom rena ungdomen på bara åtta år. ;)

 

Det är inget självändamål att hålla kvar vid det som är gammalt. Det är något jag gör för jag tycker att det funkar bättre.

Det som är nytt är inte bättre bara för att det är nytt. Ibland är det faktiskt sämre.

 

Filemaker kostar 3500 spänn. Bento har inte separata filer för de olika registren, utan den lagrar allt i en och samma fil. När de fixar detta så köper jag Bento direkt.

Numbers försöker jag bli vän med, men det går inte riktigt. Jag tycker den stjäl för mycket skärmutrymme till exempel.

Pages gillar jag mer och mer, även om man drunknar i funktioner man aldrig använder. AppleWorks är liksom renare.

 

Rekommendera gärna ett gratisprogram som öppnar objektgrafiken och som fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, nu har det ju gått mer än åtta år sedan AppleWorks 6 lanserades tidigt 2000. Senast jag kollade på klockan var det över tolv år.

Tja, 6.2.9 kom ju 2004.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förändrar inte något i sak. AW 6 kom 2000, att Apple släppte uppdateringar något år ytterligare är väl bonus till den som köpte programmet.

Ja, det är ju desto värre då: Att det på hela 12 år inte kommit ett enda fullgott alternativ.

(Ja, det finns en massa OLIKA program som är halvbra, men det är en annan sak.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenOffice/NeoOffice har i princip allt, förutom att de ingående delarna är ofantligt mycket bättre.

De kan mycket mer än AppleWorks, men är krångliga och alldeles för röriga (vilket väl är en konsekvens av just att de kan alldeles för mycket).

 

Men har de verkligen register och objektgrafik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om jag ska en ny titt på OpenOffice, det var faktiskt ett tag sedan sist. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om jag ska en ny titt på OpenOffice, det var faktiskt ett tag sedan sist. Tack för tipset.

 

 

titta på NeoOffice också :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

titta på NeoOffice också :D

Det använder jag ibland, men gillar det inte särskilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det använder jag ibland, men gillar det inte särskilt.

 

Det gör jag..i brist på bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man gillade ordbehandlingsdelen i AppleWorks och inte riktigt trivs med Pages, så finns det speciellt alternativ...

 

Mariner Writer!

https://www.marinersoftware.com/products/marinerwrite/

 

Jag tycker absolut att Mariner Writer är enkel, trevlig, har stora ikoner och på det stora hela taget har bra funktioner och är mysig att använda.

Jag gillar Mariner Writer skarpt... Men på grund av att Pages har bättre kompatibilitet med ändringsspårning och markeringar i texten för MS Word-dokument så använder jag Pages. Annars skulle jag gärna köra Mariner Writer.

 

Mariner Writer säljs ofta med Mariner Calc, för den som inte kommer överens med Numbers. :)

 

Databas har inte Mariner Software, men kanske denna kan vara något?

http://itunes.apple.com/se/app/idatabase/id414104841?mt=12

 

Det finns mängder med rit och måleriprogram för Mac...

Jag gillar denna...

http://itunes.apple.com/se/app/idraw/id404705039?mt=12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Nu förstår jag vad jag har att göra. Det krävs ett inköp av en nyare version av Office-paketet om jag fortfarande vill använda det alltså. Eller nedgradera mitt OS. Jag hade väl hoppats på att det bara skulle vara att ladda hem något som löste det hela, förstås...

 

Pocahontas skriver att jag ska vara vaksam på mina andra program för Power-PC. Hur tar jag reda på om programmen är avsedda för Power-PC?

 

Jag har haft PC tidigare och begriper mig inte riktigt på Mac än. Ni får ha överseende vad gäller min okunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man gillade ordbehandlingsdelen i AppleWorks och inte riktigt trivs med Pages, så finns det speciellt alternativ...

 

Mariner Writer!

https://www.marinersoftware.com/products/marinerwrite/

 

Bra försök, men den kan ju inte läsa AppleWorks.

Man kunde inte heller (vad jag hittade) få sidnummer "Sida 1 av 3". Jag hittade hur jag fick dit aktuellt sidnummer, men inte totalt sidnummer.

 

 

Databas har inte Mariner Software, men kanske denna kan vara något?

http://itunes.apple.com/se/app/idatabase/id414104841?mt=12

Samma problem som Bento: Alla register läggs i en och samma fil som man inte har kontroll över. Jag vill ha ett register i varje fil, som jag väljer namn och plats för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanska MacWorld hade en rätt bra genomgång här och här och här

Tackar.

 

Den första länken hade jag inte sett, men de andra två hade jag. Ingen av dem har någon lösning för Registerdokument.

För att citera en av författarna:

"None of the solutions I posted will work for AppleWorks database files. There is no ideal solution for databases. It would be great if something like Bento could directly import AppleWorks database files, similar to how iWork handles other AppleWork files. But such is not the case. Given that nothing has happened thus far, I expect we will never see a good solution for this."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många alternativ till MS Office... Apples Pages, Numbers och Keynote fungerar bra för de flesta och har helt ok kompatibilitet med MS Office.

Billiga är de också, de kostar 149 kr styck i Mac App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan är en "databas" från AW bara ett kalkylblad med ett något annorlunda gränssnitt. Det är en flatfile tabell, inte något mer. Lägg det i ett numbersdokument, det går precis lika bra.

Nej, det är inte ETT något annorlunda gränssnitt. Man kan skapa FLERA layouter (gränssnitt) för ett och samma register.

Det vanligaste är att jag har ett inmatningsläge, där jag ser alla fälten i posterna. Och så har jag olika listor med en post per rad, med olika fält som visas i respektive lista.

Till sist så finns det etikettlayouter, där jag kan få ut etiketter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande bara ett kalkylblad, så det skall inte vara några som helst problem att få över det till OpenOffice.

Nä, men hur skriver jag exempelvis ut etiketter från ett kalkylblad?

Jag har rätt många fält som är popuper, där jag bara ska kunna välja från det som står i popupen. Hur kan jag i ett kalkylblad hindra inmatning av något annat än det som fanns att välja på i popupen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Bo_H!

 

Det är i princip bara Officepaketet som är anpassat för PowerPC. Jag får överväga att skaffa andra kontorsprogram och ska ta en titt på de som rekommenderats här.

 

Tack allesammas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...