Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söker program att lägga utskrifter på kö


Orfeus

Rekommendera Poster

För att optimera mitt jobb, så har jag fått en tanke som jag tänkte höra om det finns något program som kan lösa.

 

Så här är det: Jag är lärare och har en massa stenciler och så på PDF-filer som jag använder dagligen. Jag har en MacBook Pro som tjänste dator och så har jag en kopiator nere i personalrummet som jag kan skriva ut på.

 

Nu kan jag utskrivningsrutinerna som finns i datorn rätt dåligt, men så som jag tänker så vill jag sitta och planera mina lektioner i lugn och ro vid datorn. Inte vid närheten av kopiatorn. Så skulle jag vilja lägga upp det typ: till lektion ett så behöver jag tre kopior ur pdf ABC123 sidan 34-35 och fem kopior ut pdf CBA321 sidan 45-46 osv. Och sen samla den utskiften och spara. Sen göra samma sak till en annan lektion - bunta ihop några utskrifter. Sen när jag kommer till jobbet på morgonen och går in i personalrummet så skulle jag bara vilja trycka på Skriv ut lektion 1 och 2 och vips så kommer hela mina planerade papper ut på kopiatorn.

 

Jag vill helt enkelt inte sitta i lärarrummet och gå in i PDFerna och skriva ut allt, utan vill ha färdiga utskrifter från början som man sedan enkelt kan skriva ut.

 

Går det? Och i så fall är det något särskilt program jag bör kolla närmare på?

 

Tacksam för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thandersson

Finns redan i OSX

Du kan pausa skrivaren. Gå in i systeminställningar/skrivare och scanner, välj din skrivare och öppna utskriftkö. Pausa.

Skriv ut dina dokument och utskrifterna ligger kvar i kön tills du återupptar skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väljer en skrivare som inte är igång, som när du är hemma och "skickar" till jobbets skrivare (som du alltså inte har inkopplad när du är hemma), så läggs utskrifterna på kö. Och för varje utskrift som läggs på kö kan du välja antal exemplar, exakt vilka sidor etc. Du gör ju den inställningen för varje utskrift. När skrivaren sedan kopplas in - som har en massa väntande utskrifter på sig - så betar den av de utskrifter som ligger på kö.

 

Så du behöver inget extra program för det.

 

Du öppnar dina PDF:er i Förhandsvisning, väljer "Skriv ut" och där väljer att skriva ut på jobbets skrivare, som du alltså inte har inkopplad i datorn men du ska ha den installerad i datorn.

Och här väljer du antal exemplar, vilka sidor osv. Och så trycker du bara på skriv ut i dialogrutan så hamnar utskriften i skrivarens kö. Och så gör du likadant med alla dina PDF:er.

Sen på morgonen kopplar du in skrivaren, öppnar skrivarkön och allt skrivs ut.

 

Datorn kommer klaga på att du vill skriva ut på en skrivare som inte är inkopplad, men det är bara att bortse från för utskrifterna läggs ju på kö och det är ju det du vill i detta fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaren! :)

 

Det kommer att förenkla mitt jobb en hel del!

 

Dock är en bra dit på väg, men tyvärr bara halvvägs till mål. Jag skulle ju vilja koppla en lektion till en utskrift från olika pdfer, så att en viss lektion har med sig en utskrift. För så här så måste jag ändå skriva ut allt manuellt varje gång, även om jag kan fördröja själva utskriften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar för det du önskar går ju som jag ser det...

 

Du skriver ju "Så skulle jag vilja lägga upp det typ: till lektion ett så behöver jag tre kopior ur pdf ABC123 sidan 34-35 och fem kopior ut pdf CBA321 sidan 45-46 osv."

 

Ja, öppna PDF ABC123 och lägg sida 34-35 på utskrift, tre kopior. Sen öppnar du PDF CBA321 och lägger sida 45-46 på utskrift i fem kopior. Osv.

Och för lektion 2 så öppnar du de PDF:er som gäller för den och lägger på utskrift, och för lektion 3 så öppnar du de PDF:er som gäller för den och lägger på utskrift.

Och sen när du kommer till jobbet så kopplar du in skrivaren och allt detta åker ut automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ska förklara bättre.

 

Jag gör i ordning mappar i min dator, där varje mapp är en lektion. Varje lektion kan jag ha flera gånger - ibland en gång varje år. För att underlätta planerandet, så skulle jag vilja att det i mappen finns en utskrift-rutin eller vad man säger, så trycker jag på den så kommer alla papper ut som jag behöver till lektionen. På så vis behöver jag inte varje gång jag ska ha lektionen lägga tid på att leta rätt på de sidor jag behöver och skriva ut dem, eftersom allt ligger i "rutinen".

 

Ett sätt att åstadkomma detta skulle ju vara att spara en utskriftskö och kalla den för lektion 1 eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår. Det finns en enkel lösning. Samla ihop dina urval från olika PDF:er till en och samma PDF, som du kallar för "Lektion 1", "Lektion 2" och så vidare.

Då har du dina olika sidor i ett dokument.

 

Du använder Förhandsvisning för att samla olika sidor från olika PDF:er till ett och samma dokument.

Här är en guide som kan ge inspiration..

http://alltommac.se/nyheter/sammanfoga-pdf-dokument-med-os-x-forhandsvisning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon!

Jo, det är nog det smartaste alternativet!

 

Stort tack för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...