Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra ordbehandlare till Mac OS X?


bjoernowitsch

Rekommendera Poster

bjoernowitsch

Suck! Det är nog det mildaste uttryck man kan använda om mina försök att använda ordbehandlingsprogram till min Mac. I min G5:a sitter ett Mac OS X 10.5.8 Leopard och ett dito 10.4.11 Tiger på var sin partition av hårddisken. Till dem har jag använt följande ordbehandlingsprogram:

Apple Works 6.2.9

OpenOffice

NeoOffice

LibreOffice

Bean

iWork (bara testversion)

 

I min gamla PowerPC G4 har jag Apple Works 6.2.8 och Microsoft Office 98 med Word 98. Dessutom har jag i G5:an testat Nisus Writer. Inget av de här programmen har uppfört sig som de ska.

Om Apple Works: om man tar det för vad det är, fungerar det, men efter en tid försvinner texten. Den blir helt enkelt osynlig, måste markeras, kopieras och klistras in i ett nytt dokument, helst i ett annat filformat än det ursprungliga, för att synas.

LibreOffice: den senaste versionen kraschar när man har redigerat några Writer-dokument.

NeoOffice kan inte hantera alla typsnitten som jag önskar.

Nisus Writer och MS Word 98 hakar upp sig på vissa ord i stavningskontrollen och kommer inte vidare.

OpenOffice? Tja, där fungerar inte autokorrigeringen som den ska. Många ord jag har lagt in där försvinner.

Pages i iWork kan bara spara filer i sitt leget format, och inte heller öppna och konvertera andra format.

Bean kan inte lösenordsskydda dokument, och inte heller avstava i svenska. Det kan inte heller spara radavståndet, om man ändrar det från standardavståndet.

Nyare versioner av iWork, OpenOffice och NeoOffice kan jag inte prova, inte heller Lotus Symphony, eftersom jag inte har någon Intel-processor i någon av mina Macar. Kan någon lösa mitt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Apple Works: om man tar det för vad det är, fungerar det, men efter en tid försvinner texten. Den blir helt enkelt osynlig, måste markeras, kopieras och klistras in i ett nytt dokument, helst i ett annat filformat än det ursprungliga, för att synas.

Jag använder ofta AppleWorks och har aldrig sett det problemet. Det är inte så att du färgar texten vit? Pröva att färga den svart.

 

Annars kan du prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

 

NeoOffice kan inte hantera alla typsnitten som jag önskar.

Hur många typsnitt har du?

Eller är det något speciellt med de typsnitten som inte funkar?

 

Pages i iWork kan bara spara filer i sitt leget format, och inte heller öppna och konvertera andra format.

Pages öppnar och sparar Word-dokument.

Pages öppnar AppleWorks 6 dokument (ordbehandling).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips om Pages: du sparar i andra format via kommandot exportera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dina problem är mer relaterad till något i den dator du använder än programmen i sig.

Jag har nämligen använt de flesta av de program du nämner och har inte råkat ut får något av de problem du menar.

Du kan prova nyare versioner av iWork eftersom iWork använder sig av universal binary, detta innebär att programmet innehåller kod för både Power PC och Intel.

Tar vi Pages exempelvis så utväxlar jag löpande mellan Pages och Microsoft Word utan problem, Pages öppnar MS Word och kan även exportera dokument i MS Word, RTF, PDF och ePub.

 

Nisus Writer Pro fungerar klockrent för mig, dock är senaste versionen inte att rekommendera för Power PC Nisus Writer har gjort om importfiltrena och de gamla var skrivna i Power PC kod men de nya är skrivna i Intel, Nisus har gjort detta för att programmet ska fungera i Lion som inte stödjer Power PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dina problem är mer relaterad till något i den dator du använder än programmen i sig.

Jag har nämligen använt de flesta av de program du nämner och har inte råkat ut får något av de problem du menar.

Skulle inte förvåna mig om det är ett (eller flera) korrupt(a) typsnitt. Det kan orsaka de mest "konstiga" fel.

 

bjoernowitsch, stäng av alla tredjepartstypsnitt, starta om Macen och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen "kontrollera typsnitt" i typsnittsboken finns väl att köra i 10.4 också? Det borde ge en fingervisning om någon av typsnitten är korrupta.

 

Kan vara läge att köra en konstroll av skiva också, om det är så att något fel i filsystemet kan vara orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...