Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder, bibiliotek, favoriter ? Var är jag?


kiplon

Rekommendera Poster

Hej

 

ÄR ju nybörjare på mac och känner mig riktigt desorienterad mellan varven.

Som van PC-användare så går man ju in i utforskaren och där ligger ju mapparna prydligt i organisationsträdet och det går s a s att beta sig ner till den mapp eller fil man söker. Oberoende på var man går in så ser det alltid likadant ut.

 

Men hur är det uppbyggt i mac?

 

Har ingen direkt konkret fråga, men hur ser tänket ut kring själva Finderstrukturen, som jag ju förstår motsvarar PC;s utforskare?

 

Om jag väjler att inte spara en fil i nån extern enhet eller i dropbox eller så, då blir jag rätt snurrig och vet ibland faktiskt inte alls var jag sparat exv bilden. Just bilderna tycker jag det är helsnurrigt att hitta rätt på. Får liksom ingen ordning på hur jag ska tänka och får ofta söka på filnamnet för att hitta rätt.

 

Jag behöver liksom få in en karta i skallen så jag vet hur jag ska tänka när jag orienterar mig, om det förstås hur jag menar....... :)

 

Naturligtvis har jag kläm på att beta mig ner bland mapparna genom att välja exv liststrukturen till höger osv osv Men har inte kartbilden klar för mig vad jag eg håller på med och var jag är.

 

Finns det nån som kan förklara hur kartan ser ut? Vilket väl får motsvara grundkurs A i mac-kunskap ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Macintosh HD

2. Users

3. DinAnvändare

3.1 Applications - programmappen

3.2 Desktop - skrivbordet

3.3 Documents - en mapp där du kan spara dina dokumentfiler, word, pdf osv

3.4 Downloads - laddar du ner något från internet, brukar det per default hamna här

3.5 Movies - här kan du spara filmer, iMovie-projekt hamnar här t.ex

3.6 Music - spara din musik, itunes-mappen ligger här

3.7 Pictures - spara din bilder, iPhoto-mappen ligger här

3.8 Public - du kan dela ut till andra användare på datorn om du har delning på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...