Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exportera foton från iPhone till Finder (utan iPhoto)?


L4Leonard

Rekommendera Poster

Finns det något program (gratis eller betal) som helt enkelt låter dig föra över bilderna från din iPhone till Finder utan att behöva använda jävla iPhoto (vilket imo suger dolme)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jävla iPhoto (vilket imo suger dolme)?

Kan du utveckla det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna bildinsamling programmet och välj "importera till" där kan du välja vilken mapp du vill.

Det går även att ställa in så att bildinsamlings programmet öppnas automatiskt varje gång du ansluter din iPhone.

 

21cbdih.jpg

 

Vad gillar du inte med iPhoto egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Det jag inte gillar med iPhoto är det att fotona är väldigt låsta till att bara kunna komma åt via iPhoto, och när man väl väljer Arkiv>Visa i finder så ligger alla foton i någon random mapp, djupt inne i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte gillar med iPhoto är det att fotona är väldigt låsta till att bara kunna komma åt via iPhoto, och när man väl väljer Arkiv>Visa i finder så ligger alla foton i någon random mapp, djupt inne i systemet.

Varför är det ett problem? Jag har inte brytt mig om mappstrukturen sedan jag-minns-inte-när.

 

En av de mest förbisedda funktionerna i iPhoto är "Exportera" i Arkiv-menyn. Då får du dem i det format du vill och i den storlek du vill.

post-11001-016947500 1331919476_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det ett problem? Jag har inte brytt mig om mappstrukturen sedan jag-minns-inte-när.

 

Windowstänket är svårt att släppa. Det är förmodligen av samma anledning som jag känner mig frustrerad på hur förbannat bakvänt allt är i Windows. Varför skall jag behöva bry mig om bildfilerna i Explorer? Varför finns det inte en schysst databas som kan hantera bilder i Windows? Det känns ju bara primitivt idag. Men jag är van vid OS X, det är inte OS X eller iPhoto (jag kör Aperture) som per definition är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något program (gratis eller betal) som helt enkelt låter dig föra över bilderna från din iPhone till Finder utan att behöva använda jävla iPhoto (vilket imo suger dolme)?

 

iExplorer: http://www.macroplant.com/iexplorer/

Funkar klockrent. :yeahbaby: Bara att dra över den i den mapp du vill ha dem i sen.

 

 

Eller om du vill/behöver fler funktioner: Phone to Mac http://www.macroplant.com/phonetomac/ Men det kostar en slant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Det jag inte gillar med iPhoto är det att fotona är väldigt låsta till att bara kunna komma åt via iPhoto, och när man väl väljer Arkiv>Visa i finder så ligger alla foton i någon random mapp, djupt inne i systemet.

+1

 

Jag förstår att de programmen är bra och smidiga, men jag håller med dig. :yeahbaby:t2711.gif

Föredrar också bilder (välorganiserat) i mappar framför en databaslösning.

 

Bilder i mappar har väl inget med Windows att göra..? Är hur man vill/behöver jobba med dem i datorn. Skall man bara sitta och titta på dem är det väl utmärkt med ett sånt program. Skall man jobba/redigera tycker jag det är enklare med mappar. T ex olika script/automatiseringar jobbar ju direkt mot mappar i Photoshop (webgallerier, batchfunktioner osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Annars så kan man klicka på bilden i Iphoto och hålla in knappen och dra den till skrivbordet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Kapar denna äldre tråd. Jag har problem att lägga över bilder från iPhone till Mac. Jag ansluter telefonen och försöker med Förhandsvisning och Bildinsamling utan någon lycka.

 

Telefonen är ansluten och datorn hittar den men varken i Förhandsvisning eller Bildinsamling visas några filer som kan importeras. Det är tomt där. Vad gör jag för fel?

 

Operativ Mac 10.8 och mobilen iOS7. Ansluten via USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något annat sätt att komma åt telefonen? Tex som att öppna ett USB minne direkt i Findern och sedan kopiera bilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att du måste låsa upp telefonen med lösenkoden när du anslutit den.

 

Vad säger Apples "Systeminformation" under "USB"? Syns iFånen där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att du måste låsa upp telefonen med lösenkoden när du anslutit den.

 

Vad säger Apples "Systeminformation" under "USB"? Syns iFånen där?

 

Telefonen hittas i "Systeminställningar" under "USB". Vad är det för lösenkod? Har bara lösenkoden/pinkoden för att öppna telefonen, någon annan begäran får jag inte.

 

Jag får ett val i telefonen när jag ansluter den till datorn om jag vill lita på datorn eller ej. Klickar "Litar på" och datorn hittar telefonen. Datorn hittar dock inga bilder som jag kan importera. Har ca 150 bilder i "Kamerarullen" på telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade nyss att importera bilderna till Lightroom och programmet hittar telefonen men kan inte hitta några bilder.

 

Hade varit smidigt om det gick att få telefonen att dyka upp under "Enheter" och hantera den som ett USB-minne eller extern disk. Bara kopiera det filer jag vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 4S någonstans men vart - kan inte testa just nu i alla fall.

Min 6S ansluter jag bara i godtyckligt USB-uttag tex i skärmen och då öppnas programmet Bilder och där ligger allt.

På PC: jag hade tidigare dök den upp som en enhet på skrivbordet och sen fick man öppna mappar med kryptiska namn där allt i varje mapp låg i nummerordning - men jag minns inte om jag var tvungen att ta det via iTunes då el om den dök upp direkt - men som sagt det var ju PC - otäcka saker ;-)

Skulle annars inte förvåna mig om IOS7 är problemet...gammalt gammalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märkte att min telefon inte längre dyker upp i bildinsamling...har alltid fungerat hur bra som helst tidigare. Kan det vara något med senaste ios? eller macos? Har inte uppdaterat till Sierra så det kanske är något sånt som bråkar?

 

Vad kör du för ios och macos?

 

Det borde gå att föra över bilder med airdrop om du har telefonen och datorn i samma nätverk...kanske kan vara ett alternativ om du inte hittar något annat.

 

Dropbox är ju en annan variant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Testar o skicka små filmer jag filmat med iPhone 6s och skicka dom via airdrop, jag får upp min macbook air i airdrop nätverket men sen när jag trycker skicka så blir det stopp "kan inte skicka" nån som vet varför det inte går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...