Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Raid 0 på MBP 13 med optibay disk steg för steg ?


DIF

Rekommendera Poster

Hej

jag undrar om nogon kunnig på Mac / Raid 0

 

skulle kunna förklara steg för steg 1,2,3 osv Hur man installerar Raid 0 & hur man installerar OSX Lion på sin Raid

det finns en massa sidor på engelska men en gammal gubbe som jag är inte så säker på fack engelskan

 

jag kör redan Raid 0 på min ena MBP men det var inte jag som skapade & installerade den !

 

Det jag har är en MBP 13" 2011 & en Optibay släde och dom SSd jag nu beställt är 2st Wertex MAX Iopps 240Gb

montera optibayen kan jag

 

men sen efter det hur jag startar upp skapar Raid 0 och sen hur jag installerar Lion på den har jag inte en susning om ?

 

kan nogon förklara steg för steg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag undrar om nogon kunnig på Mac / Raid 0

 

skulle kunna förklara steg för steg 1,2,3 osv Hur man installerar Raid 0 & hur man installerar OSX Lion på sin Raid

det finns en massa sidor på engelska men en gammal gubbe som jag är inte så säker på fack engelskan

 

jag kör redan Raid 0 på min ena MBP men det var inte jag som skapade & installerade den !

 

Det jag har är en MBP 13" 2011 & en Optibay släde och dom SSd jag nu beställt är 2st Wertex MAX Iopps 240Gb

montera optibayen kan jag

 

men sen efter det hur jag startar upp skapar Raid 0 och sen hur jag installerar Lion på den har jag inte en susning om ?

 

kan nogon förklara steg för steg

 

En liten fråga till Raid block storlek ? 16K 32K 64K 128K 256K vad menas med det och vad ger mest prestanda ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite på nätet.

Magkänslan säger att 128k bör vara bra.

Jag kan gardera mig med 64k och 256k som möjliga alternativ.

 

Mindre block size verkar ge kraftigt sämre prestanda.

 

Block size är storleken på datapaketen som skrivs till din RAID-enhet. Det skrivs ett sådant datapaket i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här (länk) en guide. Googla annars "RAID 0 Macbook", utan citattecken får du fler träffar.

 

Hur gör man om man vill översätta sidan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man om man vill översätta sidan ?

Du hittar den översatt av Google Translate här (länk). Förhoppningsvis går det att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar den översatt av Google Translate här (länk). Förhoppningsvis går det att förstå.

 

Jo med översättning så Var det en bra förklaring !

Men dagens mac ar har inte skivor då är det väl bara att byta skiv delen / Recovery HD ? ( CMD+R )

det värkar vara bäst att välja 128k i sin Mac-Raid !

 

Däremot delen med att bota från Extern HD så var det lite krångligare men jag ska ju sätta i 2Nya diskar så då blev det ju mycket lättarestjarnsmall.gif !!!!

 

Tack för svar )-( DIF

 

Ps Nogon som vet hur mycket processor/ Use Med Raid 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra Prestanda Länk - http://www.idg.se/2.1085/1.399101/ssd-diskar-i-raid---corsair-force-gt-120-gb

 

Och med Vertex Max Iops & då framförallt större diskar ( 2x240 Gb ) så måste ju Prestanda bli YTTERLIGARE något bättre !

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag har koll på Raid 0 / MBP ! Tusen tack för TRÅDEN !

 

Men är det nogon som vet om det går att köra TRIM ENABLER med Raid 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag har koll på Raid 0 / MBP ! Tusen tack för TRÅDEN !

 

Men är det nogon som vet om det går att köra TRIM ENABLER med Raid 0

 

Ja, det har ju inget med RAID att göra utan om hårdvaran stöder det. Men eftersom det knappas finns någon annan här på forumet som kör SSD i RAID 0 så finns det troligtvis ingen som kan ge dig ett svar på den frågan, är väl bara att prova, det kommer inte att krascha datorn för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har ju inget med RAID att göra utan om hårdvaran stöder det. Men eftersom det knappas finns någon annan här på forumet som kör SSD i RAID 0 så finns det troligtvis ingen som kan ge dig ett svar på den frågan, är väl bara att prova, det kommer inte att krascha datorn för dig.

 

Huvud saken att inget händer ! med SSD na Kostar ju trots allt några Kr & utan trim så blir dom väll fylda med skräp & långsammare med tiden !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, antingen så har diskarna stöd för det och det aktiveras i OS X med Trim Enabler eller så stöder de inte det och programmet kan då inte heller aktivera stödet för TRIM. Dvs nej, det finns ingen risk för fysisk skada på dina diskar, ej heller för innehållet av att (försöka) aktivera TRIM oavsett Raid-konfiguration eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, antingen så har diskarna stöd för det och det aktiveras i OS X med Trim Enabler eller så stöder de inte det och programmet kan då inte heller aktivera stödet för TRIM. Dvs nej, det finns ingen risk för fysisk skada på dina diskar, ej heller för innehållet av att (försöka) aktivera TRIM oavsett Raid-konfiguration eller ej.

 

Kanon ! tack för svar

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...