MacWorld - allt om Mac & iPhone: Formatera MacBook - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS Guider från MacWorld.se

• (2 sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Formatera MacBook Formatera MacBook utan CD Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   dwelitz 

• Grupp: Medlem
  • Mac(ar): MacBook

Skickat 29 februari 2012 klockan 22:00

Hej!
Jag tänkte kolla med er om ni vet hut man formaterar en MacBook? Vill också kolla om jag kan jag stoppa över viktiga filer till en extern hårddisk för att sedan sätta tillbaka filerna på datorn efter formateringen? Jag förstår inte varför det inte skulle funka att sätta tillbaka filer på datorn men det finns säkert något som kanske inte skulle funka! Och kommer datorn att vara i OS X uppdateringen som datorn kom i eller den senare uppdateringen? Ska också säga att jag inte har någon installations CD kvar och CD/DVD läsaren är sönder på datorn! Skaffade den begagnad så det är därför jag inte har någon CD kvar. Det är en svart MacBook från sent '06, kanske tidigt '07 men jag tror inte det. OS X 10.6.8 Tack på förhand! :)
0

#2 Medlem är utloggad   mattem 

• Grupp: Moderator
  • Plats: Skåne/Sösdala
  • Mac(ar): Macbook Pro 4.1 2.4 GHz 15" med SSD, Frugans MacBook Air 3.1 11.6" (MacBook 4.1 2.4 GHz) Såld

Skickat 29 februari 2012 klockan 23:50

Du måste på ett eller annat sätt ha en skiva eller USB med det OS X du vill installera. Hur har du fått in OS X 10.6 på den? Du köpte den med det förinstallerat?

Har du förlorat skivan så måste du köpa en ny, kan finnas i butik fortfarande, finns annars på Apple Store, kostar 320:-
Du kan koppla in en extern DVD-spelare för att installera eller använda fjärrinstallation och en annan datorns DVD-enhet. Du kan också den vägen skapa ett startbart USB med installationsfiler på, finns en guide bland de klistrade trådarna hur du gör det.

Klart du kan ta kopia och återläsa de filer du vill. Var säker på att du får med allt, för formaterar du disken så försvinner allt, filer, OS X, rubbet.

Men frågan är varför vill du formatera om och installera OS X på nytt?
0

#3 Medlem är utloggad   mattem 

• Mac(ar): Macbook Pro 4.1 2.4 GHz 15" med SSD, Frugans MacBook Air 3.1 11.6" (MacBook 4.1 2.4 GHz) Såld

Skickat 29 februari 2012 klockan 23:52

Ett bra tips är att du kikar i hjälpen för OS X, skriv installera OS X så får du upp instruktioner om allt du behöver göra.

Bifogade filer

0

#4 Medlem är inloggad   Raphael 

• Mac(ar): MacBook Pro 2.4Ghz

Skickat 1 mars 2012 klockan 00:15

Om du formaterar datorn så försvinner allt på den, även operativsystemet. Det blir helt rent, inget kvar. Du formaterar (raderar) i programmet Skivverktyg som du har på en installationsskiva, eller skulle ha på den installationsskiva som du inte har. Du har visserligen programmet i datorn också, men eftersom formatering även raderar detta program så är det ingen bra idé.. Och nej, du kan inte kopiera över operativsystemet till en extern enhet och sedan få tillbaka. Du kan spara användarkonto och dokument etc ja, men för operativsystemet behöver du ha installationsskivor.

Du kan fortfarande köpa Snow Leopard 10.6.8 av Apple, så du kan fixa installationsskiva den vägen.
Kostar några 100 kr, jag har inte i huvudet det exakta priset.
Hälsar
Raphael Mabo

http://mactuellt.blogspot.com
0

#5 Medlem är utloggad   dwelitz 

Skickat 1 mars 2012 klockan 01:01

Tack för svar! Jag fick den av min pappa, han har skaffat en ny. Jag vill formatera datorn för att den är allmänt långsam och för att jag vill bli av med min pappas gammla skit! ;) Datorn har, 2 GHz Intel Core 2 Duo och 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM. När jag då ändå ska installera om OS X, och köpa det, kan jag köpa Lion då, eller är datorn för dålig/svag för det? Jag vet att nya Mountain Lion kommer i sommar men jag är säker på att datorn inte klarar det! Eller? Ja, alltså i prestanda! Jag är inte så kunnig på Processorer osv... Vet någon av er hur mycket en extern DVD/CD läsare kostar? Möjligt vis en med BluRay? Men så i principen kan jag sätta in den nya OS X skivan i min pappas iMac, föra över datan från skivan till ett USB minne och sen in i min dator? Har jag fattat allt rätt då? Måste säga att det skulle kännas lättare med en extern CD/DVD(/BluRay) läsare då! Finns det något billigt sätt att få tag på en OS X CD? Gärna lagligt!! Tack igen! :)
0

#6 Medlem är utloggad   mattem 

Skickat 1 mars 2012 klockan 08:31

Men om ni har en annan Mac så är det inga problem. Tror det fungerar även om det hade varit en annan PC.

Men din far har inte kvar systemskivorna då eller OS X 10.6 för den måste han ha köpt eftersom din dator levererades med OS X 10.4 från början.

Du kan köra Lion på den, men det är inte att rekommendera men då måste du sätta i 2 GB minne i din dator vilket jag tror är max för din datormodell, gärna mer om det går. Kan du ge exakt modell (ska stå på undersidan) eller i systeminformation finns under Äpplet  - Om den här datorn - Mer info
Bifogad fil  Skärmavbild 2012-03-01 kl. 08.28.43.JPG (54,3Kb)
Antal nedladdningar: 5

Jag har minne till den modellen om du vill köpa, både så du kan få 2 GB och 4 GB för en billig penning.
EDIT:
(mer minne vill bör du sätta i oavsett OS du vill använda)
(Har du en MB3.1 så kan du sätta i 6 GB RAM max, vilket jag kan sälja dig, 1x4 GB + 1 x2 GB, modellen innan (MB2.1) tar max 3 GB)

Angående installation av OS X från din fars dator
Bifogad fil  Skärmavbild 2012-03-01 kl. 08.24.04.JPG (188,91Kb)
Antal nedladdningar: 7

Citat

Med Fjärrinstallera Mac OS X kan du via en annan dator i nätverket använda Skivverktyg för att reparera eller partitionera din dators inbyggda hårddisk, radera och installera om Mac OS X på din dators inbyggda hårddisk, återställa din dator från en säkerhetskopia i Time Machine eller återställa ditt lösenord.

Om du vill använda Fjärrinstallera Mac OS X kontrollerar du först att du har installerat programmet för DVD- och CD-delning på den andra datorn i nätverket.

Så här använder du Fjärrinstallera Mac OS X:

Kontrollera att bägge datorerna finns i samma nätverk (trådlöst eller trådbundet).

Mata in Mac OS X-installationsskivan i den optiska enheten i den andra datorn i nätverket.

Öppna Fjärrinstallera Mac OS X.

Om den andra datorn är en Mac öppnar du mappen Verktygsprogram i programmappen och dubbelklickar på Fjärrinstallera Mac OS X.

På en Windows-dator väljer du Fjärrinstallera Mac OS X i Installationsassistenten.

Läs introduktionen, klicka på Fortsätt, markera den installationsskiva du vill använda och klicka på Fortsätt.

Välj AirPort eller Ethernet beroende på vilken typ av nätverk du använder och klicka sedan på Fortsätt.

På den dator där du installerar programvaran håller du ned alternativtangenten medan du startar om datorn, tills du ser en lista över tillgängliga startskivor.

På datorn med installationsskivan klickar du på Fortsätt i Fjärrinstallera Mac OS X.

Om du valde AirPort som nätverk i steg 4 väljer du ditt AirPort-nätverk från popupmenyn. När AirPort-statussymbolen som anger signalstyrka visas klickar du på Fortsätt i Fjärrinstallera Mac OS X.

Om nätverket är säkert ombeds du ange ett lösenord. Du kan ange namnet på ett privat nätverk genom att välja ellipsen (...) och sedan skriva nätverksnamnet och lösenordet.

På datorn där du ska installera programvaran markerar du installationsskivan och klickar sedan på pilen under skivsymbolen. Du kan nu slutföra följande åtgärder:

Använda Skivverktyg till att reparera den inbyggda hårddisken.

Reparera en skiva
Använda Skivverktyg till att partitionera den inbyggda hårddisken.

Partitionera en skiva
Använd Skivverktyg för att radera och sedan återinstallera Mac OS X på den inbyggda hårddisken.

Radera och installera om Mac OS X på startskivan
Återställa från en säkerhetskopia i Time Machine

Återgå till en tidigare version av Mac OS X
Återställa ditt lösenord.

Om du glömmer ditt administratörslösenord

Inlägget är redigerat av mattem: 1 mars 2012 klockan 08:36

0

#7 Medlem är utloggad   mattem 

Skickat 1 mars 2012 klockan 08:38

Extern spelara finns lite varstans att hitta, t ex Kjell & Co http://www.kjell.com...rn+DVD-brännare

OS X 10.6 hittar du enklast på Apple Store http://store.apple.c...node=MTY1NDAzOA för 319:-
0

#8 Medlem är utloggad   mattem 

Skickat 1 mars 2012 klockan 08:40

Guide för att skapa USB-minne med instalationen av OS X 10.6 av vår guru Pocahontas här på forumet

http://forum.macworl...ost__p__1203795

Inlägget är redigerat av mattem: 1 mars 2012 klockan 08:41

0

#9 Medlem är utloggad   mattem 

Skickat 1 mars 2012 klockan 08:52

Ett annat alternativ är att du skapar ett nytt konto som administratör, loggar in på det och helt enkelt raderar det gamla (i konto under systeminställningar) vilket i OS X innebär att din dator i princip blir nyinstallerad.

Hur kan den då bli det? Jo, för som standard i OS X så installeras och lagras allt i din användarmapp, så skapar man då ett nytt konto och raderar det gamla så sitter du på ett helt rent system fritt från program som tillhört din far, alla hans bilder, dokument mm är borta och även alla små "inställningsfiler" är borta då de lagras i användaren och inte ett centralt register som i Windows.

Sen är filsystemet i OS X uppbyggt så att det inte blir segt över tid som i WIndows. Det enda man kan behöva göra ibland är en säker start samt köra reparera behörigheter och kontrollera skiva i skivverktyg. Eller snarare säker start är bra, skivverktyg enbart om man misstänker problem eller som i ditt fall för att veta att allt är OK. Behörigheter kommer att ge dig en lista med fel oavsett hur många gånger du kör, dessa kan du bortse ifrån. Är en "bugg".

Vad är och vad gör en säker start http://forum.macworl...tart-safe-boot/
0

#10 Medlem är utloggad   dwelitz 

Skickat 1 mars 2012 klockan 09:39

Bifogad fil  Skärmavbild 2012-03-01 kl. 09.07.18.png (627,91Kb)
Antal nedladdningar: 6
Köpa ett nytt minne låter väldigt bra! Hur mycket skulle det kosta och vad är "max" för min dator. Den är från '06. Det var i stort sätt det som står på undersidan!

Inlägget är redigerat av dwelitz: 1 mars 2012 klockan 09:44

0

#11 Medlem är utloggad   dwelitz 

Skickat 1 mars 2012 klockan 09:46

Kan dock inte köpa ett med 4GB för då tar pappa tillbaka datorn! ;)
0

#12 Medlem är utloggad   mattem 

Skickat 1 mars 2012 klockan 10:12

Förvirrande nog finns det två MB2.1 (en från 2006 och en från 2007) men du skriver 06 så vi kör på det. Det förändrar inte mängden max RAM heller så det spelar ingen roll.
Bifogad fil  Skärmavbild 2012-03-01 kl. 09.59.10.JPG (144,93Kb)
Antal nedladdningar: 0

Bifogad fil  Skärmavbild 2012-03-01 kl. 09.59.23.JPG (158,74Kb)
Antal nedladdningar: 0

Nu har jag för mig att du kan sätta i 4 GB RAM i datorn och det ska fungera men att den bara kan adressera 3 GB av dessa. Men det kan säkert någon av de andra rävarna svara på.

I din dator sitter nu 1 GB med 2x512 MB RAM (Du kan se det under systeminformation - minne)

Så antingen kan jag sälja dig en sticka på 1 GB + 2 GB för 3 GB minne eller så köper du 2x2 GB för 4 GB men datorn kan bara utnyttja 3 GB av dessa. Kan 300:- + porto vara skäligt för 2+1 GB eller om du tar 2+2 GB? Eller 200:- för 2 GB a 2x1 GB

Minnena är testade och har suttit i min MBP där jag först kört standard med 2 GB (2x1 GB), sen uppgraderat den till 4 GB 2x2 GB) och nu har maxat den med 6 GB (1x2 + 1x4 GB).
Stickorna på 1 GB är "apple original"
Stickorna på 2 GB är crusial minnen från komplett.se och utplockade med deras minneskonfigurator för modellen.

Guide för att byta minne:
http://www.ifixit.co...2-Duo-RAM/512/1

Inlägget är redigerat av mattem: 1 mars 2012 klockan 10:12

0

#13 Medlem är utloggad   dwelitz 

Skickat 2 mars 2012 klockan 12:41

Jag blev lite förvirrad nu... :S Tror nog att göra så att jag har 3Gb blir bra! Hur mycket kostade det?
0

#14 Medlem är utloggad   dwelitz 

Skickat 2 mars 2012 klockan 12:42

Har ju också 1GB i nu. Kan jag fortfarande sätta i en till sticka då? Tänker på att det rent fysiskt ska få plats! :)
0

#15 Medlem är utloggad   mattem 

Skickat 2 mars 2012 klockan 12:51

Visa inläggdwelitz sa den 2 mars 2012 klockan 12:42:

Har ju också 1GB i nu. Kan jag fortfarande sätta i en till sticka då? Tänker på att det rent fysiskt ska få plats! :)

Har skickat PM till dig.

Nej, din dator har två minnesplatser som i dagsläget har 2x512 MB vilket ger dig 1 GB RAM totalt.

Kika under systeminformation och rubriken minne så ser du om det är så eller inte, men Apple levererade datorn med den konfigurationen och har inget bytt så sitter det så fortfarande.

Så för att du ska få 3 GB så behöver du ett minne på 2 GB och ett minne på 1 GB, Annars blir det bara 2.5 GB och du bara byter ut en av minneskretsarna till 2 GB och behåller den ena på 512 MB.
0

#16 Medlem är utloggad   dwelitz 

Skickat 2 mars 2012 klockan 13:15

Jo, den har två 512MB kort i sig nu! Hur mycket var det du ville ha för 1+2 och 2+2 och en med bara, 2?
0

#17 Medlem är utloggad   dwelitz 

Skickat 3 mars 2012 klockan 00:06

Lämnar ram frågan på den här tråden och återgår till själva formateringen! Jag hitta OS X installationsskivan och har köpt en extern CD/DVD läsare, så nu blir allt mycket lättare! Problemet nu är att installations skivan är för OS X 10.4 Tiger! Det är också två installations CD/DVD (vet inte om det är CD eller DVD skivor) skivor, varför? Jag känner mig inte så super sugen på att vara fast med Tiger efter att ha formaterat datorn! Vet någon om jag behöver köpa Leopard, sen Snow Leopard eller kan jag uppdatera gratis? Det är ganska avgörande! Datorn har ju just nu Snow Leopard så det känns surt att behöva köpa det när det redan är installerat... Åter igen, tacksam för alla svar! :)
0

#18 Medlem är utloggad   Trådbuss 

Skickat 3 mars 2012 klockan 00:19

Visa inläggdwelitz sa den 3 mars 2012 klockan 00:06:

Lämnar ram frågan på den här tråden och återgår till själva formateringen! Jag hitta OS X installationsskivan och har köpt en extern CD/DVD läsare, så nu blir allt mycket lättare! Problemet nu är att installations skivan är för OS X 10.4 Tiger! Det är också två installations CD/DVD (vet inte om det är CD eller DVD skivor) skivor, varför? Jag känner mig inte så super sugen på att vara fast med Tiger efter att ha formaterat datorn! Vet någon om jag behöver köpa Leopard, sen Snow Leopard eller kan jag uppdatera gratis? Det är ganska avgörande! Datorn har ju just nu Snow Leopard så det känns surt att behöva köpa det när det redan är installerat... Åter igen, tacksam för alla svar! :)

Nej, du kan inte uppgradera gratis. Däremot går det att installera Snow Leopard på en tom disk, så om du kan få tag på en sådan skiva löser det ju dina problem. Om du uppgraderar minnet kan du också skaffa Lion på en USB-sticka och installera det. Lion kräver *minst* 2 GB, men funkar fint med de 3 GB du kan komma åt i din dator.

Frågan är väl *varför* du vill formatera och installera om? Det är ju OS X, inte Windows vi talar om. Vill du bli av med en gammal användarprofil skapar du en ny användare, gör den till administratör, loggar in på den och får en fräsch profil. Sedan kan du ta bort den gamla användaren. Allmänt långsam är datorn huvudsakligen för att den har för lite internminne, och något "skit" bör knappast finnas i systemet - återigen, det är unix, inte Windows vi talar om.

Inlägget är redigerat av Trådbuss: 3 mars 2012 klockan 00:24

Målet 1234 inlägg är uppnått!
1

#19 Medlem är utloggad   dwelitz 

Skickat 3 mars 2012 klockan 00:27

Tror att jag fattade! Så, om jag skulle få tag på en Snow Leopard skiva, så kan jag installera SL (orkar inte skriva Snow Leopard varje gång, så jag skriver bara SL för Snow L... och L för Leopard) utan att installera L? Jag vet att jag behöver SL för att installera Lion men jag är osäker på vad man behöver för att installera SL!

Inlägget är redigerat av dwelitz: 3 mars 2012 klockan 00:27

0

#20 Medlem är utloggad   Trådbuss 

Skickat 3 mars 2012 klockan 00:36

Visa inläggdwelitz sa den 3 mars 2012 klockan 00:27:

Tror att jag fattade! Så, om jag skulle få tag på en Snow Leopard skiva, så kan jag installera SL (orkar inte skriva Snow Leopard varje gång, så jag skriver bara SL för Snow L... och L för Leopard) utan att installera L? Jag vet att jag behöver SL för att installera Lion men jag är osäker på vad man behöver för att installera SL!

Nej, om du köper Lion på en USB-sticka behöver du inte Snow Leopard. Du behöver heller inte Leopard för att installera Snow Leopard. Alla är fristående operativsystemsversioner (Leopard = 10.5, Snow Leopard = 10.6, Lion = 10.7). Enda gången du behöver Snow Leopard för att installera Lion är om du vill köpa operativsystemet som en elektronisk nedladdning från Mac App Store.

För att installera Snow Leopard behöver du en vit DVD med Snow Leopard.
För att installera Lion behöver du en USB-sticka med Lion om du inte redan har SL på datorn, men du behöver mer minne än vad du har nu.
Målet 1234 inlägg är uppnått!
0

Dela ämne:

• (2 sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare