Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rensa din webhistorik idag på skottdagen!


rickard1234

Rekommendera Poster

"You've probably heard that starting March 1, Google is going to unify all your privacy data from your various accounts, such as Gmail, YouTube and Web searches. What that means, in part, is that your past Web searches could become part of a big pot of information that's out there for Google to use to establish better profiles of its users for advertisers."

 

(Du har förmodligen hört att den 1 mars kommer Google att förena alla dina privata data från dina olika konton, t.ex. Gmail, YouTube m fl på webben. Vad detta betyder, är att dina tidigare webbsökningar kan bli en del av en stor pott av information som Google kommer att använda för att upprätta bättre profiler för sina användare för annonsörer.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för påminnelsen! th_bow.gif:yeahbaby:

 

 

Ja, Google Adsense är vansinnigt jobbiga ibland. Var inne en gång på Chevrolet.se för att kolla/hämta ngt. Sen var det Chevrolet-reklam överallt - i flera månader efter det. Lite irriterande också hur det blir så eftersom Adsense skall jobba mot innehållet på sidan och inte var jag varit innan. Man börjar förstå varför det tar lite tid att få ihop sina Adsense-utbetalningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt kommer jag få reklam anpassad för mig?

Och blir jag utan det om jag rensar webbhistoriket? stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är, enligt mitt förmenande, ett mycket obehagligt företag, med ett mycket rymligt samvete. Långt mycket mer så än Apple och Microsoft, som tjänar sina pengar på att sälja produkter till mig. Google säljer *mig* till sina annonsörer.

 

Jag bojkottar allt som har med Google att göra så långt det är möjligt. Google Chrome är blott och bart en spionplattform för att de skall få hårda data att sälja till sina annonsörer, liksom Android. Tyvärr så har Google infiltrerat i stort sett hela internet så det är svårt att undvika dem ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är, enligt mitt förmenande, ett mycket obehagligt företag, med ett mycket rymligt samvete. Långt mycket mer så än Apple och Microsoft, som tjänar sina pengar på att sälja produkter till mig. Google säljer *mig* till sina annonsörer.

 

Jag bojkottar allt som har med Google att göra så långt det är möjligt. Google Chrome är blott och bart en spionplattform för att de skall få hårda data att sälja till sina annonsörer, liksom Android. Tyvärr så har Google infiltrerat i stort sett hela internet så det är svårt att undvika dem ändå.

"Gulliga Google" finns inte längre – om det någonsin funnits.

 

Men gäller deras dokumentation bara om man har konto hos dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google vet exakt när influensan slår till. De ser det på sökorden. Program om matte i Kunskapskanalen om det. På så sätt vet de vilken reklam som är effektiv. Inloggad eller inte spelar mindre roll, och som i Chevroletfallet ovan är riktad reklam ofta kontraproduktiv, jag antar att Google och deras kunder begriper det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google vet exakt när influensan slår till. De ser det på sökorden. Program om matte i Kunskapskanalen om det. På så sätt vet de vilken reklam som är effektiv. Inloggad eller inte spelar mindre roll, och som i Chevroletfallet ovan är riktad reklam ofta kontraproduktiv, jag antar att Google och deras kunder begriper det.

 

"Matematikens skönhet" hette programmet och kan ses på UR Play: http://urplay.se/167710

 

Rekommenderas skarpt! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter o spanar lite på den där Popsearch, om nu den är bra?

https://forum.macworld.se/topic/146119-popsearch/

 

Under tiden kör jag ett litet "minihack".

 

Valt Yahoo som förvald sökmotor, och sen sist i filen "/private/etc/hosts" har jag lagt till:

# DuckDuckGo
184.72.115.86	search.yahoo.com

Den verkar riktigt bra. Fanns många bra inställningar där med.

 

Ifall det kan vara till hjälp för någon. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Matematikens skönhet" hette programmet och kan ses på UR Play: http://urplay.se/167710

 

Rekommenderas skarpt! :-)

Det grymmaste tyckte jag var avsnittet om "massans vishet". 160 personer gissade antalet gelébönor i en glasburk. Deras gissningar var all over the place, mellan 400 och 30000, men när man summerade siffrorna och delade summan med antalet gissare fick man fram 4515 i medel, och rätt svar var 4510! Förklaringen verkar vara att det finns någon form av grundläggande matematisk formel i att vara människa och vad som hör dit (typ gelébönor och glasburkar). Det kom till tals igen när det handlade om varför städer blir allt större. Bra serie, ja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter o spanar lite på den där Popsearch, om nu den är bra?

http://forum.macworl...6119-popsearch/

 

Under tiden kör jag ett litet "minihack".

 

Valt Yahoo som förvald sökmotor, och sen sist i filen "/private/etc/hosts" har jag lagt till:

# DuckDuckGo
184.72.115.86	search.yahoo.com

Den verkar riktigt bra. Fanns många bra inställningar där med.

 

Ifall det kan vara till hjälp för någon. :unsure:

?

 

Säkert till hjälp om jag får förklarat för mig vad det handlar om... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det grymmaste tyckte jag var avsnittet om "massans vishet". 160 personer gissade antalet gelébönor i en glasburk. Deras gissningar var all over the place, mellan 400 och 30000, men när man summerade siffrorna och delade summan med antalet gissare fick man fram 4515 i medel, och rätt svar var 4510! Förklaringen verkar vara att det finns någon form av grundläggande matematisk formel i att vara människa och vad som hör dit (typ gelébönor och glasburkar). Det kom till tals igen när det handlade om varför städer blir allt större. Bra serie, ja!

 

Kul att det är någon mer än jag som ser på Kunskapskanalen! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert till hjälp om jag får förklarat för mig vad det handlar om... ;)

Ah... får skylla på att jag var trött när jag skrev det. Menar om man vill byta sökmotor, men inte gillar Yahoo el Bing, men vill komma från Google. Tänkte jag skulle passa på Google ett tag - i a f till man får lite med vad de eg vill/gör. Nån kanske gör någon utvärdering om ett tag. DuckDuckGo verkar riktigt bra,

 

Fast å andra sidan såg jag lite tips på Expressen nu ikväll.

 

 

Så skyddar du dig

Det finns dock flera sätt att skydda sig mot Google informationsinsamling och CNN har listat några av dem på sin sajt.

 

Det enklaste sättet att undvika Googles håv är att helt enkelt inte vara inloggad när du använder företagets tjänster, till exempel söker information eller tittar på kartbilder.

 

Den som ändå vill vara inloggad kan gå in och radera sökhistoriken.

 

Det gör du genom att logga in på ditt konto och klicka dig fram till www.google.se/history. Väl där klickar du i "Ta bort all webbhistorik".

Det kommer dock inte hindra Google från att samla in information och använda den för internt bruk. Resultatet blir i stället att informationen kommer att bli delvis anonymiserad efter 18 månader, och den kommer heller inte användas för att skicka skräddarsydda sökresultat,förklarar Electronic Frontier Foundation i en guide.

 

http://www.expressen.se/nyheter/googles-nya-sekretessregler-far-kritik--sa-skyddar-du-dig/

 

 

Man jag kör nog med den nya ett tag. Verkar riktigt Ok. Gillar deras 0-klicksruta man får. Söker man t ex på: php explode, så får man upp syntaxen för den funktionen i en ruta. Oftast det man är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Kul att det är någon mer än jag som ser på Kunskapskanalen! :-)

Tittar mycket på Kunskapskanalen + andra dokumentärkanaler.

 

Angående ämnet: Är det många här som har konto hos Google? Blir sökresultaten bättre? Själv har jag aldrig ens tänkt tanken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunskapskanalen är bra. :yeahbaby: Mycket kul och spännande där. ...underskattad kanal.

 

Nej, jag upplever inte det bli bättre resultat bara för man är inloggad. Däremot får man bra/bättre resultat beroende på sökfrasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah... får skylla på att jag var trött när jag skrev det. Menar om man vill byta sökmotor, men inte gillar Yahoo el Bing, men vill komma från Google. Tänkte jag skulle passa på Google ett tag - i a f till man får lite med vad de eg vill/gör. Nån kanske gör någon utvärdering om ett tag. DuckDuckGo verkar riktigt bra,

 

Fast å andra sidan såg jag lite tips på Expressen nu ikväll.

 

 

 

 

 

Man jag kör nog med den nya ett tag. Verkar riktigt Ok. Gillar deras 0-klicksruta man får. Söker man t ex på: php explode, så får man upp syntaxen för den funktionen i en ruta. Oftast det man är ute efter.

Okidoki. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Bryr mig inte vad Google vet om mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryr mig inte vad Google vet om mig...

En medlems bekännelse. Jag skaffade en Androidlur (Sony Ericsson Xperia mini) och använder numera nästan alla Googles tjänster med e-post, kalender, adressbok, et cetera, så att allt synkas på dator och Androidluren, och jag får påminnelser som e-post/sms et cetera. Funkar bra, kostar inget, och är en extra hjärna. Men jag har inte Google+, det kan kvitta. Det är som Facebook fast ingen har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är världens största Stasi......stjarnsmall.gif.... Google räknar nu mera ut var du bor, var du jobbar, dina intressen mm. De samlar in hela vårt elektroniska DNA...utskallning.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...