MacWorld - allt om Mac & iPhone: iMac fungerar inte normalt - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS Guider från MacWorld.se

• (2 sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

iMac fungerar inte normalt Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   aboutalebabed 

• Grupp: Medlem

Skickat 23 februari 2012 klockan 12:25

Hejsan allihopa!

Har en iMac, när jag sätter på den sålyser de en mappfil och ett frågetecken i, och efter det kommer något ansikte om man nu ska säga så :), som är delat på mitten....
Och så håller det på sådär...

Så jag öppnade den, och så va de hårddisk som fattades antagligen och jag har nu kopplat på en hårddisk från en WIN7 dator som har fungerat..

Still Same problem

Kan inte ngt om mac osv...
Så skulle vara ass snällt om ngn kunde hjälpa till så jag får den fungerande !!!!!

tack sålänge <3
0

#2 Medlem är inloggad   Raphael 

• Mac(ar): MacBook Pro 2.4Ghz

Skickat 23 februari 2012 klockan 13:02

Datorn hittar inte Mac OS. Troligen hårddisken som har kraschat.
Om du har monterat en ny hårddisk i den så kör skivverktyg från datorns installationsskivor och formatera hårddisken, sedan installera om systemet.
Hälsar
Raphael Mabo

http://mactuellt.blogspot.com
0

#3 Medlem är utloggad   aboutalebabed 

Skickat 23 februari 2012 klockan 13:23

Ja jag har monterat en ny hrdds men de är fortfarande samma sak som lyser upp ? :/
Jag har lagt in WIN XP skivan och startar om datorn och håller ner ''c'' knappet som jag har läst lite men ingenting alls händer :S
??? :/

Visa inläggRaphael sa den 23 februari 2012 klockan 13:02:

Datorn hittar inte Mac OS. Troligen hårddisken som har kraschat.
Om du har monterat en ny hårddisk i den så kör skivverktyg från datorns installationsskivor och formatera hårddisken, sedan installera om systemet.

0

#4 Medlem är inloggad   SirKnasen 

• Mac(ar): För många

Skickat 23 februari 2012 klockan 13:34

Vad är det för iMac?
Har du några OSX installationsskivor till den?
0

#5 Medlem är inloggad   Telly82 

• Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): iMac G4, PowerMac G4 dual, iMac 24" ALU

Skickat 23 februari 2012 klockan 13:43

Visa inläggaboutalebabed sa den 23 februari 2012 klockan 13:23:

Ja jag har monterat en ny hrdds men de är fortfarande samma sak som lyser upp ? :/
Jag har lagt in WIN XP skivan och startar om datorn och håller ner ''c'' knappet som jag har läst lite men ingenting alls händer :S
??? :/

Du kan inte starta från Windows bara sådär. Windows måste installeras från Bootcamp och då måste du har Mac OS X-skivor.
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...
0

#6 Medlem är utloggad   aboutalebabed 

Skickat 23 februari 2012 klockan 13:54

Vetifan fick den bara av en kusin iMac öppnade den så stog de g5 där inne
Inga cd skivor :(

Visa inläggSirKnasen sa den 23 februari 2012 klockan 13:34:

Vad är det för iMac?
Har du några OSX installationsskivor till den?

0

#7 Medlem är utloggad   aboutalebabed 

Skickat 23 februari 2012 klockan 13:56

Jaha trodde att man bara kunde göra de :S, hur kan jag fixa till de då? kan man typ inte ladda ner ngn OS o sen lägga de på usb minne o installera?

snällt av er att ni försöker hjälpa mig

Visa inläggTelly82 sa den 23 februari 2012 klockan 13:43:

Du kan inte starta från Windows bara sådär. Windows måste installeras från Bootcamp och då måste du har Mac OS X-skivor.

0

#8 Medlem är inloggad   SirKnasen 

Skickat 23 februari 2012 klockan 13:57

Är det en G5 är OSX 10.5 det nyaste du kan köra
0

#9 Medlem är utloggad   aboutalebabed 

Skickat 23 februari 2012 klockan 14:07

Hur skaffar jag det om jag får fråga? :)))))

Visa inläggSirKnasen sa den 23 februari 2012 klockan 13:57:

Är det en G5 är OSX 10.5 det nyaste du kan köra

0

#10 Medlem är inloggad   Telly82 

• Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): iMac G4, PowerMac G4 dual, iMac 24" ALU

Skickat 23 februari 2012 klockan 14:28

Visa inläggaboutalebabed sa den 23 februari 2012 klockan 13:54:

Vetifan fick den bara av en kusin iMac öppnade den så stog de g5 där inne
Inga cd skivor :(

Fråga din kusin efter skivorna. Annars får du söka begagnade skivor, med det kan vara svårt att hitta rätt sort (som passar till DIN Mac-modell).
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...
0

#11 Medlem är inloggad   SirKnasen 

Skickat 23 februari 2012 klockan 14:31

Datorn lär ha levererats med 10.4. Alltså borde vilken 10.5 skiva som helst fungera.
0

#12 Medlem är utloggad   aboutalebabed 

Skickat 23 februari 2012 klockan 14:35

Men kan man inte ladda ner detta ngn stans och bränna de till cd/dvd ? eller direkt boota från USB ?

Visa inläggSirKnasen sa den 23 februari 2012 klockan 14:31:

Datorn lär ha levererats med 10.4. Alltså borde vilken 10.5 skiva som helst fungera.

0

#13 Medlem är inloggad   Pocahontas 

• Grupp: Moderator
  • Mac(ar): iMac 21,5" 3,06 GHz i3

Skickat 23 februari 2012 klockan 14:48

Du får köpa skiva på Blocket eller liknande ställe, svart skiva ska det vara, inte grå då de är maskinspecifika
................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.
0

#14 Medlem är utloggad   aboutalebabed 

Skickat 23 februari 2012 klockan 14:57

Okej, svart skiva vad ska det heta då ? ja vet ju att de finns lion osv... och olika versioner

Visa inläggPocahontas sa den 23 februari 2012 klockan 14:48:

Du får köpa skiva på Blocket eller liknande ställe, svart skiva ska det vara, inte grå då de är maskinspecifika

0

#15 Medlem är utloggad   Axelman 

• Plats: FALUN
  • Mac(ar): iBook G3 300, iMac G5 20" DÖD, iMac Intel 21" och en MacBook 2,0!!

Skickat 23 februari 2012 klockan 15:22

OS X har en liten egenhet - den kan tappa bort sig själv..... och då får du samma bild som vid en hårddiskkrach. OM du startar om med Alt nedtryckt så får du fram vilka enheter du kan starta i från. Välj OS X och starta vidare och se om det hjälper. Annars är det skivverktyget och Reparera skiva som gäller. Fungerar inte det är hårddisken förmodligen slut.
...
Den skivan som följer med datorn har ett OS X som bara fungerar just till den modellen och den är grå. Den du köper i affären sk retailskiva fungerar till alla Macar inom de specifikationer som står på. En G5 har en annan processor än Intel och klarar inte nyare än 10.5
...
På båda skivorna finns Skivverktyg som du använder för att fixa hårddisken innan du installerar om.

Inlägget är redigerat av Axelman: 23 februari 2012 klockan 15:23

Om du gör som du alltid har gjort,
får du det resultat som du alltid har fått.
0

#16 Medlem är utloggad   Teodor 

• Mac(ar): iMac 21,5¨ mitten 2011 2,7GHz Intel Core i5 4 GB ram , Macbook 13¨ tidigt 2008 2,4GHz Intel Core 2 duo , iPhone 3G

Skickat 23 februari 2012 klockan 16:42

Ladda inte ner systemet från typ Pirate Bay då är det virus och skit......http://forum.macworld.se/public/style_emoticons/default/armskeptisk.gif
0

#17 Medlem är utloggad   aboutalebabed 

Skickat 23 februari 2012 klockan 17:30

Jag har gjort som du sa då får jag upp detta , ( i minnet, att jag inte har några skivor för mac enbart windows 7 eller XP

http://www11.speedyshare.com/file/fBMtP/download/IMG-0273-1.JPG

Visa inläggAxelman sa den 23 februari 2012 klockan 15:22:

OS X har en liten egenhet - den kan tappa bort sig själv..... och då får du samma bild som vid en hårddiskkrach. OM du startar om med Alt nedtryckt så får du fram vilka enheter du kan starta i från. Välj OS X och starta vidare och se om det hjälper. Annars är det skivverktyget och Reparera skiva som gäller. Fungerar inte det är hårddisken förmodligen slut.
...
Den skivan som följer med datorn har ett OS X som bara fungerar just till den modellen och den är grå. Den du köper i affären sk retailskiva fungerar till alla Macar inom de specifikationer som står på. En G5 har en annan processor än Intel och klarar inte nyare än 10.5
...
På båda skivorna finns Skivverktyg som du använder för att fixa hårddisken innan du installerar om.

0

#18 Medlem är inloggad   Pocahontas 

• Mac(ar): iMac 21,5" 3,06 GHz i3

Skickat 23 februari 2012 klockan 18:13

Är det en iMac G5 så kan du inte ha Windows på den heller, det är en PowerPC-processor i den modellen.
................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.
0

#19 Medlem är utloggad   aboutalebabed 

Skickat 24 februari 2012 klockan 11:13

Amen fan, då kan ja ju knappt göra ngt för vet ej hur jag ska få tag i dens skivor? :S , och om man inte kan få in windows på den då e de knas.. S:S:S:S

Visa inläggPocahontas sa den 23 februari 2012 klockan 18:13:

Är det en iMac G5 så kan du inte ha Windows på den heller, det är en PowerPC-processor i den modellen.

0

#20 Medlem är utloggad   Sirmerlin 

• Plats: Västra Götalands Län
  • Mac(ar): Imac

Skickat 24 februari 2012 klockan 11:59

Lägg in startskivan och starta upp maskinen med alt tangenten. Använd skivverktyg för att se om du kan hitta hårddisken. Får du fortfarande upp markeringen, kolla upp så du kopplat in hdd rätt. Alternativ är det ett annat hårdvarufel, en sladd t ex.

Andra alternativ kan du köra en extern hdd via firewire (usb går också bra men inte lika snabbt) tills fått tag på en fungerande hdd. Tricket är att den interna måste vara journalförd för OS.

Det kan också vara så att inställningen på hdd från win7 kan vara felaktig, vilket inte alltid läses korrekt i en annan maskin. Du ser det genom att ändra pins inställningen bak på hdd. Dessutom kolla över portkontakternas pinnar.

Testa den i en PC om du har möjlighet som slavedisk, skrapar/hackar det i den, så är den kass. Testa också om du har ström i den med en ohm meter. Går den utan att reagera så kan det beror på flertal orsaker. (dålig kontakt, läspinnen fungerar inte, kretskortet har fått kortslutning och motor fungerar, hårdvaran hittar inte startsekvensen på disken, bootsectorfel i startsekvensen)

Har du inte extra dator, så fråga en vän, kompis, släkting om du får låna och testa.

Inköp av en hårddisk behöver inte kosta många hundralappar (min gick på 349kr hos mediamarkt. En 160gb Seagate, den gamla höll från hösten 2008 till hösten 2011 trots att maskinen är en mid 2007.) Kolla på postorderföretag så som Netonnet mf.l.
Bästa alternativet är egentligen att inhandla en ny än begagnad, då man inte alltid garanterar lång hållbarhet på hdd. då dessa är egentligen en förbrukningsvara. Max 3-5 år beroende på kvalite´, handhavande och användning.

Själva OS skivorna kan du självklart få tag på blocket om möjligt för en billig pfenning.

Ett annat tips, införskaffa och sätt upp en extren hdd som backup/Timemachine och extra operativsystem med två partitioner utifall det primära skulle fallera. Då har du något att tillgå även om du skulle ha startskivan som tillgång.

Lycka till!
Apple frälst, aldrig mer en PC. Mac (istället för Amen).
0

Dela ämne:

• (2 sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare