Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Open Office 3.3


Sverker G

Rekommendera Poster

Rätt som det är kommer följande dialogruta upp: "Due to an unexpected error, OpenOffice.org crashed. All the files you were working on will now be saved. The next time OpenOffice.org is launched, your files will be recovered automatically.

The following files will be recovered:"

Men inga dokument nämns. Detta kommer upp även när jag är i ett dokument och skriver. Programmet stängs ned och de ändringar jag gjort i dokumentet sparas inte. Inte heller får jag förfrågan om jag vill återskapa dokumentet.

Jag kör mcbook air os x lion 10.7

har googlat runt lite, men hittar inget. de trådar som finns är mest för windpws.

Har provat att avinstallera OO och installerat det igen, men det löste inte problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenOffice tycks strula med Lion, på grund av de förändringar Lion innebär för fönster- och filhantering med inbyggd versionshantering.

 

Jag hittade denna tråd som inte är exakt ditt problem men verkar vara närliggande.

http://user.services.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=17&t=43095

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat NeoOffice ?

Det använder jag ihop med Lion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenOffice tycks strula med Lion, på grund av de förändringar Lion innebär för fönster- och filhantering med inbyggd versionshantering.

 

Jag hittade denna tråd som inte är exakt ditt problem men verkar vara närliggande.

http://user.services...hp?f=17&t=43095

 

Hittat den jag också. Men får det inte alls att funka. Kanske främst för att jag inte riktigt förstår vad jag ska göra. De tipsar om att resetting user profile. Men tipsen på hur man ska göra verkar inte fungera. Får känslan att det är avsett för windows. Har testat enligt denna länk , länk från den sida du länkade till...

 

Är Neoffice ett juste alternativ annars?

Som Pocahontas tipsade om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeoOffice bygger på OpenOffice, tycker det är helt utmärkt för mina behov

 

post-113-003980200 1329645911_thumb.jpg

 

post-113-081724100 1329645941_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så man kan öppna dokument skrivna i open office med NeoOffice också?

 

Det vet jag inte, då jag inte anvämt OpenOffice, men det borde det göra tycker jag...öppnar ju en från andra program.

Att jag har det är att det kommer dokument från PC-människor, som jag inte kunnat öppna utan NeoOffice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Open Office och Neo Office använder Open Document Format, och de kan utbyta detta med varandra.

Finns ett till alternativ - Libre Office. Även Libre bygger på Open Office och verkar ha en nyare uppdatering.

http://www.libreoffice.org/

 

Ett till alternativ är Lotus Symphony för Mac. Även detta bygger på Open Office, men har ett eget utseende.

http://www-03.ibm.com/software/lotus/symphony/home.nsf/home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Libre Office är efterföljaren till Open Office som SUN köpte och misshandlar. De missnöjda utvecklarna slutade och startade upp ett nytt kontorspaket. Så jag gissar på att OO år på väg utför, men lever änsålänge på sitt gamla rykte och meriter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Sverker G

Har stött på ett nytt problem.... Om jag sparar det i formatet "word 97/2000(XP" och med lösenordsskydd så kan jag öppna dokumentet om jag skriver in lösenordet, men jag kan inte redigera dokumentet. Jag får bara upp meddelandet "markören eller markering befinner sig i en skrivskyddad position. En ändring kan därför ej accepteras". Och inget händer.

 

Sparar jag däremot dokumentet först i ODT-format med lösenordsskydd, öppnar det (då går det att redigera) och väljer "spara som" och där ändrar till "word 97/2000/XP" då kan jag öppna dokumentet med lösenordet och redigera dokumentet utan att få några felmeddelandet. Helskumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Vilken bra tråd! Älskar det här :yeahbaby:

Jag försökte ladda ned OO nyss utan att lyckas öppna filen (MacBook Pro och Lion). Funderade på att köra NeoOffice istället som jag har använt förut, men så såg jag att både Raphael och mattem skrev om Libre Office. Om valet står mellan NeoOffice och Libre Office - vilken skulle ni välja då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

När jag skaffade en mac mini så valde jag Open Office eftersom en blogg rekommenderade det (det har i o m Vers. 3 fått native stöd för OSX)

på min macbook kör jag Neo Office (det kostar mycket mer att köpa en licens nu ((en gång om året)) och drar dubbelt så mycket RAM-minne och Lion käkar mycket ram så jag valde bort det till mac minin).

 

Mitt problem med Open Office: Lion vägrar mig att ändra "Öppna med" till Open Office utan i rutan där man väljer program så hoppar den tillbaka till Texteditor/Textredigeraren hela tiden! Det gäller både .Doc och .Docx. Jag har ju givetvis ändrat så att OO alltid sparar i .Doc för att det formatet tar mindre plats och fungerar på alla datorer (mina kurskamrater sparar också i .doc och jag vill inte ha två olika format) men nu tvingas jag alltså att antingen högerklicka och öppna doc filer i OO eller alltid spara i .odt format så öppnar den säkert automatiskt i OO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...