MacWorld - allt om Mac & iPhone: Köpa ny iPhone eller vänta - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS Guider från MacWorld.se

• (2 sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Köpa ny iPhone eller vänta Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   jonas80 

• Grupp: Medlem

Skickat 16 februari 2012 klockan 22:10

Hej.
För tillfället kör jag min gamla Nokia 3510 då min 3g gått sönder.
Nu funderar jag på att köpa en ny 4s men sätt mycket prat och förhoppningar om den nya versionen "5".
Men vet någon när den kommer (gissningar)? Bör man vänta ett tag?
Jag brukar alltid lyckas köpa saker i sista sekund, kommer nya saker inom en månad så tänkte kolla upp lite innan den här gången:P
0

#2 Medlem är utloggad   sören64 

Skickat 17 februari 2012 klockan 00:06

Läs garantierna först: Så här skriver de i specifikationerna för iPhone 4s:

Omgivning:

Temperatur vid användning: 0° till 35 °C
Temperatur vid förvaring: -20° till 45 °C
Relativ luftfuktighet: 5 till 95 % (icke-kondenserande)
Höjd över havet vid användning: högst 3000 m

Med detta menar de egentligen att garantin bara gäller inom dessa temperaturintervall - du får alltså inte ut något på denna. Huruvida det är etiskt eller ej att byta ut ordet omgivning mot garantiåtaganden vet jag inte, men det är ju inte lätt som konsument att förstå att de menar garanti.

Det skulle ju inte vara så lätt att marknadsföra en mobiltelefon i vintertider om man avråder från att använda densamma om det är minusgrader.
0

#3 Medlem är utloggad   Silverfox 

• Plats: Löddeköpinge
  • Mac(ar): iMac. 2010. 21,5 tum: 3,06GHz. Mac BookAir. 2011 13" iPhone 4S. iPad 2012

Skickat 17 februari 2012 klockan 03:21

Visa inläggjonas80 sa den 16 februari 2012 klockan 22:10:

Men vet någon när den kommer (gissningar)? Bör man vänta ett tag?
Jag brukar alltid lyckas köpa saker i sista sekund, kommer nya saker inom en månad så tänkte kolla upp lite innan den här gången:P

Ingen vet när nästa iPhone kommer men mer troligt nästa halvan av -12. Kan du vänta till kanske september oktober eller så. så vänta. Annars köp nu.
0

#4 Medlem är utloggad   Spiteful 

Skickat 17 februari 2012 klockan 06:17

Köp en vanlig fyra istället. Som tidigare påpekat, 4s är inte gjord för Klimatet vi bor i :)
0

#5 Medlem är utloggad   Silverfox 

• Plats: Löddeköpinge
  • Mac(ar): iMac. 2010. 21,5 tum: 3,06GHz. Mac BookAir. 2011 13" iPhone 4S. iPad 2012

Skickat 17 februari 2012 klockan 06:32

Spiteful sa:

1329455851[/url]' post='1519947']
Köp en vanlig fyra istället. Som tidigare påpekat, 4s är inte gjord för Klimatet vi bor i :)

Det där förstår jag inte riktigt varför 4S inte skulle vara gjord för vårt klimat? Vi har tre stycken 4S i familjen och de har funkat problemfritt i Skåne denna vinter då vi har haft minus 15 grader som kallast. Om inte jag har helt fel för mig så ligger New York på en sissådär samma preddgrad som Stockholm. Skulle man då inte kunna ha 4S varken i New York eller i Stockholm? Tveksamt. Det som står i eventuella manualer beträffande temperaturer där mobiltelefoner funkar eller inte funkar tar jag nog med en stor nypa salt. Vissa saker skriver de för att gardera sig mot eventuella kommande stämningar.Så mitt råd är när det gäller 4S, KÖP. Snart är våren och värmen här.
Trevlig helg på er.
0

#6 Medlem är utloggad   Stetch 

• Plats: Göteborg
  • Mac(ar): MacBook Pro 13", iMac 24", iPhone 4S 16GB, iPad Wifi 16GB

Skickat 17 februari 2012 klockan 07:31

Har iPhone 4S och har inte haft några problem med -13 iallafall. Det enda som börjar strula är mina händer xD
0

#7 Medlem är utloggad   UppiNorr 

• Mac(ar): iPhone 4s, Apple TV 2G

Skickat 17 februari 2012 klockan 07:57

Jag har testat den liggandes en halvtimme i -35. Funkade klockrent. Dock kändes den ganska kall, men jag hittade ingen handvärmarfunktion på den. ;)
0

#8 Medlem är inloggad   Telly82 

• Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): iMac G4, PowerMac G4 dual, iMac 24" ALU

Skickat 17 februari 2012 klockan 08:24

Visa inläggSpiteful sa den 17 februari 2012 klockan 06:17:

Det är inte fyran heller, i så fall. den har samma specifikationer:

Omgivning
Temperatur vid användning: 0 till 35° C
Temperatur vid förvaring: -20 till 45° C
Relativ luftfuktighet: 5 till 95 %, icke-kondenserande
Höjd över havet vid användning: högst 3 000 m

http://support.apple...iewlocale=sv_SE
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...
0

#9 Medlem är utloggad   mcoKng 

• Mac(ar): MacBook Air 11,6", iPhone 4

Skickat 17 februari 2012 klockan 13:31

Visa inläggTelly82 sa den 17 februari 2012 klockan 08:24:

Det är inte fyran heller, i så fall. den har samma specifikationer:

Och jag har svårt att tro att femman skulle vara speciellt annorlunda...
0

#10 Medlem är inloggad   Mattiasgbg 

• Plats: Rikets framsida
  • Mac(ar): 11" MBA 1,8 i7 4GB

Skickat 17 februari 2012 klockan 13:48

Visa inläggSilverfox sa den 17 februari 2012 klockan 06:32:

Det där förstår jag inte riktigt varför 4S inte skulle vara gjord för vårt klimat? Vi har tre stycken 4S i familjen och de har funkat problemfritt i Skåne denna vinter då vi har haft minus 15 grader som kallast. Om inte jag har helt fel för mig så ligger New York på en sissådär samma preddgrad som Stockholm. Skulle man då inte kunna ha 4S varken i New York eller i Stockholm? Tveksamt. Det som står i eventuella manualer beträffande temperaturer där mobiltelefoner funkar eller inte funkar tar jag nog med en stor nypa salt. Vissa saker skriver de för att gardera sig mot eventuella kommande stämningar.Så mitt råd är när det gäller 4S, KÖP. Snart är våren och värmen här.
Trevlig helg på er.

Bortsett från att New York ligger lika långt norrut som Madrid, Stockholms ligger i höjd med Alaskas sydspets, så påverkar diverse strömmar och annat klimatet.
Memento te mortalem esse!
0

#11 Medlem är utloggad   jonas80 

Skickat 17 februari 2012 klockan 17:57

Låter säkrast att fortsätta med sin gamla Nokia. Syn att det ekar och låter som att man pratar i en plåtburk bara:P

Nje får väl bli en ny till lönen. Förbaskat dyra maskiner, men men är ju mer en dator en telefon..
0

#12 Medlem är utloggad   UppiNorr 

Skickat 17 februari 2012 klockan 18:37

Ja. Och jag påpekar än en gång att min och frugans 4s, en kompis 4s, min ena dotters 4:a vid upprepade tillfällen klarat av att ligga helt blottade i -30 -- -35 grader från en halvtimme upp till två timmar utan minsta antydan till problem. Som boende i Boden är det rätt lätt att testa detta. ;)
0

#13 Medlem är inloggad   Cracksoup 

• Mac(ar): Macbook Air (2011), iPhone 3GS, iPhone 4S

Skickat 17 februari 2012 klockan 20:49

Att 4S inte skulle klara av vårt klimat är bara skitsnack. Visst, går man runt med sin 4S i -10 i någon timme eller två lär den dö, men dina fingrar lär dö innan mobilen gör det. Så länge man har den i en ficka nära kroppen kommer den klara av vilken kyla som helst.
0

#14 Medlem är utloggad   UppiNorr 

Skickat 17 februari 2012 klockan 20:52

Visa inläggCracksoup sa den 17 februari 2012 klockan 20:49:

Att 4S inte skulle klara av vårt klimat är bara skitsnack. Visst, går man runt med sin 4S i -10 i någon timme eller två lär den dö, men dina fingrar lär dö innan mobilen gör det. Så länge man har den i en ficka nära kroppen kommer den klara av vilken kyla som helst.

+1
0

#15 Medlem är utloggad   jonas80 

Skickat 20 februari 2012 klockan 17:58

sitter och funderar på hur stora bilderna blir (mb) med en iphone4s om man ska köpa 16, 32 eller 64 blir ju egentligen billigare ju större den är stegen är ju 1000 kr
Första steget 1000:- för 16 gb
nästa steg 1000:- för ytterligare 32 gb
0

#16 Medlem är utloggad   tmt 

• Mac(ar): MBP 13" i7 2011

Skickat 22 februari 2012 klockan 21:29

Bilderna tar upp mellan 2-4 MB beroende på objektet.
Finfina bilder måste jag säga!
13" MBP i7, 8 GB, 128 GB SSD
iPhone 4S 16 GB
0

#17 Medlem är utloggad   Balooba 

Skickat 22 februari 2012 klockan 21:53

Rent generellt sett kan man väl säga att man alltid skall vänta, det kommer alltid en ny runt hörnet. För att inte bli besviken skall man aldrig köpa någonting eftersom det alltid, utan undantag kommer en uppgradering som man missar om man var dum nog att köpa något som man kan räkna med får en efterföljare.
:tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt:
0

#18 Medlem är inloggad   xq198 

• Mac(ar): MacBook Pro

Skickat 23 februari 2012 klockan 14:07

Lånar tråden hoppas det är ok.

Visa inläggSilverfox sa den 17 februari 2012 klockan 06:32:

Trevlig helg på er.

Ingen av er har möjligtvis "jailbreakat" sina telefoner ^^? isf hur fungerar sync med dator och sådant ? Hade en jailbreakad 3GS men bytade till xperia PLAY ist. 3GS:en krånglade väldigt me dsync etc. det var ju en windows dator (om det spelar någon roll) med men hur fungerar det. (om någon av er har jailbreakat)

Inlägget är redigerat av xq198: 23 februari 2012 klockan 14:08

0

#19 Medlem är utloggad   Radiozo 

• Mac(ar): Macbook Pro 13" 2.26GHz 2GB RAM, Mac Mini C2D 1.83GHz 3GB RAM, Iphone GSM 8GB, Iphone 3Gs 16GB

Skickat 23 februari 2012 klockan 14:40

Ny Iphone lär inte släppas förän i oktober. Samma som förra året mao.
0

#20 Medlem är utloggad   MrUniverse 

• Mac(ar): MacBook Air, Macbook (-05), iPhone 4S

Skickat 23 februari 2012 klockan 14:43

Visa inläggjonas80 sa den 20 februari 2012 klockan 17:58:

sitter och funderar på hur stora bilderna blir (mb) med en iphone4s om man ska köpa 16, 32 eller 64 blir ju egentligen billigare ju större den är stegen är ju 1000 kr

Vet inte hur mycket bilder du brukar spara på din telefon men jag brukar åtminstone synca den med datorn och sparar hellre bilder där.
Mycket minne är ju alltid trevligt men troligen räcker 16 ganska långt. Du kan ju alltid skaffa ett Dropbox konto eller liknande om du behöver tillgång till filer som du inte har plats för på telefonen.

Inlägget är redigerat av MrUniverse: 23 februari 2012 klockan 14:43

0

Dela ämne:

• (2 sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare