MacWorld - allt om Mac & iPhone: Vi Macbook funkar bara med extern skärm - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Vi Macbook funkar bara med extern skärm Inbyggda skärmen svart som natten Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   petersays 

• Grupp: Medlem
  • Mac(ar): MacBook

Skickat 15 februari 2012 klockan 22:20

Hallo,
min gamla vita Macbook (2.2 Ghz Inter Core 2 Duo - hösten 2007) har hållt hyfsat bra. Men idag buggade den interna skärmen ur. Den är i princip helt svart, men tittar man jättenära kan man ana konturer på skärmen. LED:en som indikerar sleap är också helt mörk. Däremot funkar det att köra extern skärm.

Om jag stänger datorn och öppnar den igen, eller söver skärmen och väcker den - så flimrar det till i mindre än en sekund, men då man hinner se hela skärmen.

Har resetat P-RAM och SMC åtskilliga gånger. Vid en uppstart dök skärmen upp i 3-4 sekunder. Och när jag pluggade i en extern disk en gång så syntes skärmen medan datorn läste in den.

Amerikanska forum snackar om en invertor cable - låter det troligt? Någon som vet vad det kan kosta elelr om det finns någon work around?

Vill helst att min gamla dator ska hålla i ett halvår till då det inte riktigt är ekoomiskt läge att skaffa en ny. Just nu kör jag genom TV:n, ingen långsiktig lösning.

Tacksam för hjälp!

/P

Inlägget är redigerat av petersays: 15 februari 2012 klockan 22:21

0

#2 Medlem är utloggad   SirKnasen 

• Grupp: Medlem
  • Mac(ar): För många

Skickat 17 februari 2012 klockan 22:44

Det är antingen kabeln till inverterboardet, inverterboardet, LCD-panelen eller Logic Board.
Kabeln är billig och enkel att byta men allt för ofta är det fel på LCD-Panelen och den är dyr att byta, mest pga. att det tar lång tid.

Du kan testa att skruva av TopCase/tangentbordet och jucka lite med kabeln. Märkt med övre gula fyrkanten på bilden.

http://guide-images....pEZGVjbC.medium
Kan se lite annorlunda ut beroende på årsmodell.

Guide för LCD-panel byte. Dryyyyygt :)
http://www.ifixit.co...CD-Panel/1498/1

Inlägget är redigerat av SirKnasen: 17 februari 2012 klockan 22:44

0

Dela ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare