Nya ämnen
-
Idag, 15:12
Problem, och ev problemlösning? -
Idag, 12:43
Macbook PRO av 2011 års modell -
Idag, 12:30
DiscoBrick -
Idag, 12:24
Amerikaner är mest nöjda med iPhone -
Idag, 11:50
App som fixar till ljudet -
Idag, 13:53
iMac och Timemachine -
Idag, 10:31
"Apple har beställt fyratumsskärmar"
Senaste nytt från MacWorld
-
"Apple har beställt fyratumsskärmar" -
Idag, 10:19
Barnbok om Steve Jobs -
Idag, 09:26
Fortsatt uppåt för Samsung och Apple -
Idag, 06:44
Så mycket kostar Retinaskärmar till Mac -
Idag, 06:09
Apple uppdaterar Mountain Lion
Guider från MacWorld.se
-
2012-maj-14, 08:57
Få stenkoll på dina lösenord -
2012-maj-03, 09:00
8 okända sätt att använda Escape -
2012-maj-02, 11:45
Få snabb koll med Mission Control -
2012-apr-26, 14:35
Styr Macen med din iPad -
2012-apr-25, 11:46
Så kopplar du ett Macnätverk -
2012-apr-20, 10:03
Hitta programmen med Launchpad -
2012-apr-17, 11:37
Så ger du nytt liv till dina foton
Tester från MacWorld.se
-
2012-maj-15, 12:58
Lättinstallerad och toksnabb flashdisk -
2012-maj-08, 11:40
Säker filöverföring med snygg hårdvara -
2012-maj-07, 08:35
8 lurar för den tuffa träningen -
2012-maj-04, 13:36
Rita direkt på skärmen med Cintiq 24HD -
2012-apr-30, 12:12
Smarta Netspot maxar ditt nätverk -
2012-apr-23, 07:10
Så bra är nya Adobe Photoshop CS6 -
2012-apr-18, 14:49
Stava Rex fixar språkkollen galant
Allt om iPhone
-
"Apple har beställt fyratumsskärmar" -
Idag, 09:26
Fortsatt uppåt för Samsung och Apple -
Igår, 11:17
Greenpeace till ny attack mot Apple -
Igår, 10:32
Apples patent ger HTC importförbud -
Igår, 10:22
Tokigt snygga Appledetaljer
Vi fyller år idag
Fel på min 3 veckor gamla iPhone Hörlursutaget funkarinte
Skickat 15 februari 2012 klockan 20:12
Jag köpte min nya iPhone 4 [S] den 27 januari alltså nästan 3 veckor sedan. Nu idag när jag skulle använda mina hörlurar för första gången påväg till jobbet upptäckte jag att hörlursutaget inte funkade. Jag gick förbi min Telia butik där jag köpte den och dom bekräftade att uttaget inte funkade. Dom sa att dom kan skicka iPhonen till deras verkstad men att det skulle ta två veckor och att jag inte skulle få en iphone under tiden den var på lagning utan att jag skulle få någon gammal telefon som dom har liggandes. Detta accepterade inte jag utan sa att jag borde få en ny telefon på en gång eller att jag vill häva köpet. Inget av följande gick dom med på. utan hänvisade till deras villkor och apples "riktlinjer".
Jag undrar bara: Är det så här man ska bli behandlad som kund när man köper en defekt telefon för 6000kr? Jag undrar också om det är någon här på forumet som varit med om något liknande och vad du gjorde i ditt fall?
Tackar för svar!
Skickat 15 februari 2012 klockan 20:28
Viggan sa den 15 februari 2012 klockan 20:12:
Jag köpte min nya iPhone 4 [S] den 27 januari alltså nästan 3 veckor sedan. Nu idag när jag skulle använda mina hörlurar för första gången påväg till jobbet upptäckte jag att hörlursutaget inte funkade. Jag gick förbi min Telia butik där jag köpte den och dom bekräftade att uttaget inte funkade. Dom sa att dom kan skicka iPhonen till deras verkstad men att det skulle ta två veckor och att jag inte skulle få en iphone under tiden den var på lagning utan att jag skulle få någon gammal telefon som dom har liggandes. Detta accepterade inte jag utan sa att jag borde få en ny telefon på en gång eller att jag vill häva köpet. Inget av följande gick dom med på. utan hänvisade till deras villkor och apples "riktlinjer".
Jag undrar bara: Är det så här man ska bli behandlad som kund när man köper en defekt telefon för 6000kr? Jag undrar också om det är någon här på forumet som varit med om något liknande och vad du gjorde i ditt fall?
Tackar för svar!
Hur ska Telia eller Apple veta att den är defekt? Tycker du dom ska öppna upp kartongerna och testa alla telefoner innan dom sälj.
Du är inte den första som gråter ut över hur garantiåtgärder hanteras och betvivlar att rutinerna ändras bara för att du gnäller.
"Borde får en ny"??
Så du menar att dom inte ska få en chans att reparera den?
I praktiken kommer du att få en "ny" men först efter dom har fastställt att den är trasig.
Skickat 15 februari 2012 klockan 20:36
lappen71 sa den 15 februari 2012 klockan 20:28:
Du är inte den första som gråter ut över hur garantiåtgärder hanteras och betvivlar att rutinerna ändras bara för att du gnäller.
"Borde får en ny"??
Så du menar att dom inte ska få en chans att reparera den?
I praktiken kommer du att få en "ny" men först efter dom har fastställt att den är trasig.
Hej!
Jag vet om att jag inte är den första iPhone köparen som gnäller över garantierna, jag har själv läst mycket om garantifrågor på macworldforum förut. Jag ger dom gärna en chans att reparera den men då ska jag ha en likvärdig telefon under tiden som den lagas. Jag blir också lite orolig över att dom inte kommer ersätta mig med en ny telefon utan med en "refurbished unit" istället och det tänker jag inte acceptera då iphonen är helt ny.
Skickat 15 februari 2012 klockan 20:47
Viggan sa den 15 februari 2012 klockan 20:36:
Jag vet om att jag inte är den första iPhone köparen som gnäller över garantierna, jag har själv läst mycket om garantifrågor på macworldforum förut. Jag ger dom gärna en chans att reparera den men då ska jag ha en likvärdig telefon under tiden som den lagas. Jag blir också lite orolig över att dom inte kommer ersätta mig med en ny telefon utan med en "refurbished unit" istället och det tänker jag inte acceptera då iphonen är helt ny.
Vad säger att du har som rättighet att får låna likvärdig telefon under tiden din är på lagning?
Att vissa lånar ut är enbart grundad på goodwill och inte praxis,
Om du lämnar in din bil på lagning ska du ha lånebil gratis då eller?
Att du inte accepterar spelar mindre roll utan du får acceptera att det är så det går till att du får en "refurbished unit"
Skickat 15 februari 2012 klockan 20:54
lappen71 sa den 15 februari 2012 klockan 20:47:
Att vissa lånar ut är enbart grundad på goodwill och inte praxis,
Om du lämnar in din bil på lagning ska du ha lånebil gratis då eller?
Att du inte accepterar spelar mindre roll utan du får acceptera att det är så det går till att du får en "refurbished unit"
Ja, Jag förväntar mig en lånebil om jag lämnar in min bil på lagning på grund av att den är felbyggd från fabriken. Den enda anledningen till att jag vill ha en lånetelefon är för att jag måste ha en telefon med liknande funktioner för mitt arbete. Jag tänker inte acceptera en "refurbished unit" om den iPhonen som jag hade tidigare var helt ny och bara använd i tre veckor.
Skickat 15 februari 2012 klockan 21:01
Viggan sa den 15 februari 2012 klockan 20:54:
Förvänta dig så mycket du vill men du kommer nog bli besviken :)
Skickat 15 februari 2012 klockan 21:08
Skärmklipp.PNG (57,79Kb)
Antal nedladdningar: 23
Skickat 15 februari 2012 klockan 21:11
Alix sa den 15 februari 2012 klockan 21:08:
Tack så mycket! ska kolla in i lagen lite mer!
Skickat 15 februari 2012 klockan 21:16
Tror inte att man kan kräva något mer än att telefonen lagas. Vad säger det köpeavtal du troligtvis skrev under vid köpet?
Skickat 15 februari 2012 klockan 21:28
lappen71 sa:
Men det förstår du väl att det avtalet gäller inte för honom :)
Vilket ansvar har företaget som säljer en defekt produkt? Jag undrar vad hade du gjort i min sitts?
Skickat 15 februari 2012 klockan 21:32
Viggan sa den 15 februari 2012 klockan 21:28:
Dom har som ansvar att reparera/byta ut din enhet och det är just precis det dom gör.
Sen att du har personliga krav är en helt annan sak.
Jag har varit i din sits och skulle du se skillnad på din 3 veckor gamla telefon mot en "refurbished unit" så är du ensam om det.
Skickat 15 februari 2012 klockan 21:40
Hummel sa den 15 februari 2012 klockan 21:16:
Tror inte att man kan kräva något mer än att telefonen lagas. Vad säger det köpeavtal du troligtvis skrev under vid köpet?
Som jag hänvisade, företaget har rätt att avhjälpa felet eller lämna ny vara* (omleverans) inom skälig tid. Jag vet inte praxis för telefoner vad som är skälig tid. Om man får en lånetelefon antar jag att man lär kunna förlänga vad som är skälig tid. Konsumentköplagen kan inte avtalas bort. Villkoren kan endast förbättras i avtal.
*Man kan alltså inte kräva att varan ska repareras, företaget kan välja att ge ut en ny vara, som givetvis ska vara lika ny som den man köpte. Dock får man väl acceptera öppnade kartonger, sådana man själv skickar tillbaka emellanåt och förväntar sig pengarna tillbaka på... ;)
Skickat 15 februari 2012 klockan 21:46
lappen71 sa:
Dom har som ansvar att reparera/byta ut din enhet och det är just precis det dom gör.
Sen att du har personliga krav är en helt annan sak.
Jag har varit i din sits och skulle du se skillnad på din 3 veckor gamla telefon mot en "refurbished unit" så är du ensam om det.
Tack för ett svar!
Funkar din "refurbished unit lika bra som en ny? Undrar bara eftersom att jag har sett missnöjda kunder med "refurbished unit förut.
Skickat 15 februari 2012 klockan 21:49
lappen71 sa den 15 februari 2012 klockan 21:23:
Givetvis ska man kunna ställa krav på den man köper en produkt av, och TS krav är inte särskilt orimliga, även om de kanske är orealistiska. Snarare är vi alltför vana att bli illa behandlade av många företag.
Och att hänvisa till "Apples riktlinjer" är bara ifånigt, de har ingen som helst relevans. Dock möter jag här i forumet uppfattningar att Apples åsikter om konsumentfrågor skulle vara upphöjda över svensk lag, men så är det givetvis inte.
Stå på dig, Viggan! :ThumbsUp:
Inlägget är redigerat av Alix: 15 februari 2012 klockan 21:49
Skickat 15 februari 2012 klockan 22:06
Alix sa den 15 februari 2012 klockan 21:49:
Och att hänvisa till "Apples riktlinjer" är bara ifånigt, de har ingen som helst relevans. Dock möter jag här i forumet uppfattningar att Apples åsikter om konsumentfrågor skulle vara upphöjda över svensk lag, men så är det givetvis inte.
Stå på dig, Viggan! :ThumbsUp:
Tack för feedbacken! :) Ska prata med Telia i morgon.

Logga in
Bli medlem
Hjälp
Forum-meny