MacWorld - allt om Mac & iPhone: Kan inte mata ut skivan i vit Macbook - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Kan inte mata ut skivan i vit Macbook Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   anton__nygi 

• Grupp: Medlem
  • Plats: Stockholm
  • Mac(ar): MacBook

Skickat 15 februari 2012 klockan 17:22

Hej, jag har en vit macbook som är snart 5 år. För ett år sen skulle jag mata in en skiva men märkte att den inte sögs in, så jag tvingade in den - fråga mig inte varför - så nu har den suttit fast där sen dess. När jag försöker ejecta skivan så försöker datorn att mata ut den men den verkar fastna och sugs sedan in igen, och läser skivan.

Jag har inte orkat ta tag i detta problem och tvivlar på att detta är något som nu skulle täckas av någon garanti. Jag funderar på att montera isär datorn, vilket jag gjort förut för att byta hårddisk och ramminne, för att få ut skivan.

Någon som har förslag på vad jag kan göra? http://forum.macworld.se/public/style_emoticons/default/sarcastic.gif
0

#2 Medlem är utloggad   Telly82 

• Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): iMac G4, PowerMac G4 dual, iMac 24" ALU

Skickat 15 februari 2012 klockan 17:48

Tryck mata ut. Lirka med ett spelkort eller visitkort ifall skivan inte "hittar" ut genom öppningen.
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...
0

#3 Medlem är utloggad   Jontboy 

• Plats: Kristianstad
  • Mac(ar):  MacBook Pro 13" 2,4 Ghz i5,  MacMini 2,3 Ghz i5,  iPhone 4 16 GB,  Airport Express

Skickat 15 februari 2012 klockan 17:48

När du startar upp datorn håll mus plattan nertryckt till skivan kommer ut!
0

#4 Medlem är utloggad   anton__nygi 

Skickat 15 februari 2012 klockan 19:34

Jag har provat med kreditkort samt hålla in musknappen vid uppstart men kanske inte tillräckligt. Min känsla är att den fastnat, dvs "fysiskt" sitter fast så att datorn inte kan mata ut den. Men jag kan ju fortsätta försöka. http://forum.macworld.se/public/style_emoticons/default/borstatanderna.gif
0

#5 Medlem är utloggad   FartinAround 

• Mac(ar): Airport express, iPhone 4, iMac 27 och iPad 2

Skickat 15 februari 2012 klockan 20:22

Att du behövde "trycka in skivan" med våld tyder nog på att spelaren inte är så frisk direkt.
Inte så klokt gjort heller IMHO - if I may say so :chock:

Du har ett par alternativ här.

1. Själv plocka isär din 5 år gamla vita plast-laptop- ta ut spelaren / byta.
2. Lämna in den och få det fixat.
3. Skaffa en extern cd/dvd-läsare.

Att cd/dvd spelare packar ihop efter några års icke-användning är inget unikt Apple-problem precis.
Samma prob kan man hitta på pc-spelare och även i stereos i bilar. CD/DVD-spelare är högst mekaniska föga slitstarka tingestar - i motsats till gamla vinylskivväxlare i radiogramofoner på 50-talet.

Glömmer man bort/slutar älska även dom så kakkar även dom ihop- förr eller senare.

Tar bara lite längre tid.. - typ 50 år :wub:

Inlägget är redigerat av FartinAround: 15 februari 2012 klockan 20:23

Normalitet är den plattform du själv står på när du betygsätter andra
0

#6 Medlem är utloggad   Erling N 

• Plats: Älandsbro
  • Mac(ar): iBook G4 iMac rev2, mac book unibody iPhone 3g

Skickat 15 februari 2012 klockan 21:56

Kan det vara en ljudbok från Bonnier Audio måntro? Jag gjorde samma misstag med en cd från detta företag och jag var lite okontrtollerad när jag tryckte in skivan när datorn inte orkade, med påföljd fastsittande skiva. Nu var det bara en sak att göra, och det var att skruva isär datorn och manuellt plocka bort skivan då det var inkastspringan i min macbook alu från sent 2008 som inte stämde överens med tjockleken på cd-skivan. Och Bonniers vill inte kännas vid något fel på min insända förfrågan till dem om orsakande av skada. Så mitt råd är: ta fram skruvmejseln!
Eller ring företaget som gett ut skivan och kräv ersättning.
0

#7 Medlem är utloggad   spira 

• Mac(ar): Många

Skickat 15 februari 2012 klockan 23:47

Jag tror att lösningen är ganska enkel, tag två gamla kreditkort och en kökskniv, stoppa in kreditkorten några cm, bänd lite försiktigt med kökskniven mellan kreditkorten, så att inmatningsspringan vidgas ngt, denna springa brukar bli lite ihoptryckt, dels på grund av att man kanske bär maskinen med höger hand och håller taget vid springan och/eller ren utmattning. Det sitter en aluminiumdel på insidan. Viktigt att inte försöka vidga den för mycket den kan spricka.
0

#8 Medlem är utloggad   anton__nygi 

Skickat 16 februari 2012 klockan 09:28

Nix, det är en vanlig dvd-film som jag tryckte in, då jag märkte att en vanlig cd-skiva inte heller funkade så tjockleken på skivan är nog inte problemet.
Okej, jag ska fortsätta försöka lite med kreditkort men annars får jag väl montera isär den.

Lite irriterande då datorn låter som en motorsåg vid uppstart och att när jag nu för första gången på länge behöver luckan så funkar den inte. :)
0

#9 Medlem är utloggad   anton__nygi 

Skickat 20 februari 2012 klockan 09:42

Nu har jag försökt med kreditkort lite mer. Jag tog två kort som jag tryckte in ovanför skivan, och försökte med en matkniv däremellan, att bända lite försiktigt. Det verkar inte som att det går på undersidan av skivan. Men detta har ännu inte funkat.

Datorn försöker mata ut skivan, men matar sedan in den igen och läser den. Jag har läst runt lite på http://hints.macworl...060814211608242

Jag testade kommandt "drutl eject" i terminal men med samma resultat. Problemet är alltså inte att datorn inte kan läsa skivan, och därmed inte mata ut den utan snarare att den sitter fast.

Så jag vet inte riktigt vilka alternativ som finns kvar, men att köpa en extern läsare kanske är det enklaste.
0

Dela ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare