MacWorld - allt om Mac & iPhone: skapa hemsida både för browser och mobil. vad krävs? - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

skapa hemsida både för browser och mobil. vad krävs? Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   jutsulegenden 

• Grupp: Medlem
  • Mac(ar): MacPro 2x2.66 dual, MacBook 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, MacBook 2,16 GHz Intel Core 2 Duo, Powermac G4 500 Mhz

Skickat 15 februari 2012 klockan 09:51

Jag vill alltså göra en hemsida som ser olika ut beroende på om du surfar in med vanliga datorn eller mobilen. Anpassad för sin enhet alltså.
Vad behöver jag för program för att göra det? Idag har jag Dreamweaver CS4.

Tack på förhand
CHOP har snott min avatar! Jag trodde vi var kompisar.
0

#2 Medlem är utloggad   foag 

• Plats: Kristianstad
  • Mac(ar): MBP 15" Mid 2009

Skickat 15 februari 2012 klockan 10:46

Oftast är det inte riktigt så man angriper det med moderna verktyg och standarder. Nuförtiden lutar man sig ganska mycket på två koncept, adaptiv och responsiv webbdesign. Det innebär mer eller mindre att du skapar en sida för alla enheter, men med olika stilmallar baserat på webbläsare eller upplösning.

Det finns gott om guider ute på nätet om detta, och det rekommenderas starkt att du tar dig lite tid att faktiskt förstå konceptet då detta med största säkerhet kommer bli de facto-standard framöver.

Vad gäller verktyg så funkar DWCS4 alldeles utmärkt under förutsättning att du inte rör dig i designläget, utan mer fokuserar på kodläget. Detta till största del för att designläget sällan visar samma sak som en webbläsare kommer göra, men även för att drag-and-drop-funktionaliteten i DW genererar otroligt mycket skräpkod. Mitt tips, börja i kodläget och förstå din kod, det har du allt att tjäna på i längden :)

Nybörjarguide till responsiv webbdesign:
http://thinkvitamin....ive-web-design/

Lycka till!
Confessions of a Storm Trooper

Citat

- När jag var ung fanns det en webbläsare var varken stödde PNG24 eller min-height.
- Nähä nu ljuger du igen Farfar!
0

#3 Medlem är utloggad   jutsulegenden 

• Mac(ar): MacPro 2x2.66 dual, MacBook 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, MacBook 2,16 GHz Intel Core 2 Duo, Powermac G4 500 Mhz

Skickat 15 februari 2012 klockan 13:24

Tack för tipsen. mycket intressant
CHOP har snott min avatar! Jag trodde vi var kompisar.
0

Dela ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare