Min macbook pro 3.1 A1226 hittar inte hårddisken.
I skivverktyg finns bara DVD. Det går bra att starta från DVD och! extern hårddisk.
Har provat flera olika SATA diskar...
Samt annat hårddisk-kablage.
Nån som känner igen symptomet?
Nya ämnen
-
Idag, 15:12
Problem, och ev problemlösning? -
Idag, 12:43
Macbook PRO av 2011 års modell -
Idag, 12:30
DiscoBrick -
Idag, 12:24
Amerikaner är mest nöjda med iPhone -
Idag, 11:50
App som fixar till ljudet -
Idag, 13:53
iMac och Timemachine -
Idag, 10:31
"Apple har beställt fyratumsskärmar"
Senaste nytt från MacWorld
-
"Apple har beställt fyratumsskärmar" -
Idag, 10:19
Barnbok om Steve Jobs -
Idag, 09:26
Fortsatt uppåt för Samsung och Apple -
Idag, 06:44
Så mycket kostar Retinaskärmar till Mac -
Idag, 06:09
Apple uppdaterar Mountain Lion
Guider från MacWorld.se
-
2012-maj-14, 08:57
Få stenkoll på dina lösenord -
2012-maj-03, 09:00
8 okända sätt att använda Escape -
2012-maj-02, 11:45
Få snabb koll med Mission Control -
2012-apr-26, 14:35
Styr Macen med din iPad -
2012-apr-25, 11:46
Så kopplar du ett Macnätverk -
2012-apr-20, 10:03
Hitta programmen med Launchpad -
2012-apr-17, 11:37
Så ger du nytt liv till dina foton
Tester från MacWorld.se
-
2012-maj-15, 12:58
Lättinstallerad och toksnabb flashdisk -
2012-maj-08, 11:40
Säker filöverföring med snygg hårdvara -
2012-maj-07, 08:35
8 lurar för den tuffa träningen -
2012-maj-04, 13:36
Rita direkt på skärmen med Cintiq 24HD -
2012-apr-30, 12:12
Smarta Netspot maxar ditt nätverk -
2012-apr-23, 07:10
Så bra är nya Adobe Photoshop CS6 -
2012-apr-18, 14:49
Stava Rex fixar språkkollen galant
Allt om iPhone
-
"Apple har beställt fyratumsskärmar" -
Idag, 09:26
Fortsatt uppåt för Samsung och Apple -
Igår, 11:17
Greenpeace till ny attack mot Apple -
Igår, 10:32
Apples patent ger HTC importförbud -
Igår, 10:22
Tokigt snygga Appledetaljer
Vi fyller år idag
Sida 1 av 1
MacBook Pro hittar inte hårddisken
Skickat 15 februari 2012 klockan 08:30
Nej, tyvärr (eller kanske dessbättre?) känner jag inte igen symptomen. Du verkar ju redan ha provat allt utan framgång.
MÖJLIGEN kan det hjälpa:
Återställ PRAM: http://support.apple...iewlocale=sv_SE
Återställ SMC: http://support.apple...iewlocale=sv_SE
MÖJLIGEN kan det hjälpa:
Återställ PRAM: http://support.apple...iewlocale=sv_SE
Återställ SMC: http://support.apple...iewlocale=sv_SE
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...
Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...
Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...
Skickat 15 februari 2012 klockan 08:34
Jag hade ett väldigt snarlikt problem för några år sen. Kunde precis som du boota felfritt från skiva och externa diskar, så jag kunde ganska snabbt utesluta fel på logikkortet. Efter lite snabba undersökningar visade det sig att flat-kabeln som ansluter hårddisken till logikkortet hade fått ett litet brott och helt enkelt inte reagerade längre. Den byttes på garantin, men hade inte kostat så farligt mycket om jag fått betala det själv. Dessvärre rök jag på logikkortet i alla fall något år senare, dock ej relaterat till detta :/
EDIT: Om du skruvar av undersidan och försiktigt undersöker kabeln som går från hårddisken till logikkortet borde du kunna uttyda om det är något gruskorn eller liknande som kanske skavt på kabeln.
EDIT: Om du skruvar av undersidan och försiktigt undersöker kabeln som går från hårddisken till logikkortet borde du kunna uttyda om det är något gruskorn eller liknande som kanske skavt på kabeln.
Inlägget är redigerat av foag: 15 februari 2012 klockan 08:35
Confessions of a Storm Trooper
Citat
- När jag var ung fanns det en webbläsare var varken stödde PNG24 eller min-height.
- Nähä nu ljuger du igen Farfar!
Skickat 16 februari 2012 klockan 00:17
Tack för tips... men felet kvarstår!
Har gjort allt av ovanstående fix o trix. Jag har bytt hdd-kabel, numera från två känt fungerande maskiner av samma modell.
Jag har provat flertalet SATA diskar både nya oformaterade och med fungerande fungerande system.
Fungerar och bootar fint från extern hårddisk, installations DVD startar så fint men i listan i Skivverktyg finns ingen SATA-disk bara Matshita DVDR UJ-857E
Har gjort allt av ovanstående fix o trix. Jag har bytt hdd-kabel, numera från två känt fungerande maskiner av samma modell.
Jag har provat flertalet SATA diskar både nya oformaterade och med fungerande fungerande system.
Fungerar och bootar fint från extern hårddisk, installations DVD startar så fint men i listan i Skivverktyg finns ingen SATA-disk bara Matshita DVDR UJ-857E
Skickat 16 februari 2012 klockan 08:40
Då låter det tråkigt nog som att det är logik-kortet. Har du provat diskarna mot andra datorer, typ genom USB-chassin? Mest för att verifiera att disken i fråga funkar som den ska.
Om du vet med säkerhet att kablaget är bytt på rätt sätt så återstår det egentligen bara att lämna in den för diagnos hos närmsta reparatör. När det väl kom till det för min del sista gången var det som sagt logik-kortet, men det gick lös på 4500:-.. Dock ska tilläggas att jag inte haft minsta problem sedan det byttes..
Om du vet med säkerhet att kablaget är bytt på rätt sätt så återstår det egentligen bara att lämna in den för diagnos hos närmsta reparatör. När det väl kom till det för min del sista gången var det som sagt logik-kortet, men det gick lös på 4500:-.. Dock ska tilläggas att jag inte haft minsta problem sedan det byttes..
Confessions of a Storm Trooper
Citat
- När jag var ung fanns det en webbläsare var varken stödde PNG24 eller min-height.
Dela ämne:
Sida 1 av 1

Logga in
Bli medlem
Hjälp
Forum-meny