MacWorld - allt om Mac & iPhone: MacBook Pro hittar inte hårddisken - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

MacBook Pro hittar inte hårddisken

#1 Medlem är utloggad   MikeMac 

• Grupp: Medlem

Skickat 15 februari 2012 klockan 08:13

Min macbook pro 3.1 A1226 hittar inte hårddisken.

I skivverktyg finns bara DVD. Det går bra att starta från DVD och! extern hårddisk.
Har provat flera olika SATA diskar...
Samt annat hårddisk-kablage.
Nån som känner igen symptomet?
0

#2 Medlem är utloggad   Telly82 

• Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): iMac G4, PowerMac G4 dual, iMac 24" ALU

Skickat 15 februari 2012 klockan 08:30

Nej, tyvärr (eller kanske dessbättre?) känner jag inte igen symptomen. Du verkar ju redan ha provat allt utan framgång.

MÖJLIGEN kan det hjälpa:
Återställ PRAM: http://support.apple...iewlocale=sv_SE
Återställ SMC: http://support.apple...iewlocale=sv_SE
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...
0

#3 Medlem är utloggad   foag 

• Plats: Kristianstad
  • Mac(ar): MBP 15" Mid 2009

Skickat 15 februari 2012 klockan 08:34

Jag hade ett väldigt snarlikt problem för några år sen. Kunde precis som du boota felfritt från skiva och externa diskar, så jag kunde ganska snabbt utesluta fel på logikkortet. Efter lite snabba undersökningar visade det sig att flat-kabeln som ansluter hårddisken till logikkortet hade fått ett litet brott och helt enkelt inte reagerade längre. Den byttes på garantin, men hade inte kostat så farligt mycket om jag fått betala det själv. Dessvärre rök jag på logikkortet i alla fall något år senare, dock ej relaterat till detta :/

EDIT: Om du skruvar av undersidan och försiktigt undersöker kabeln som går från hårddisken till logikkortet borde du kunna uttyda om det är något gruskorn eller liknande som kanske skavt på kabeln.

Inlägget är redigerat av foag: 15 februari 2012 klockan 08:35

Confessions of a Storm Trooper

Citat

- När jag var ung fanns det en webbläsare var varken stödde PNG24 eller min-height.
- Nähä nu ljuger du igen Farfar!
0

#4 Medlem är utloggad   MikeMac 

Skickat 16 februari 2012 klockan 00:17

Tack för tips... men felet kvarstår!

Har gjort allt av ovanstående fix o trix. Jag har bytt hdd-kabel, numera från två känt fungerande maskiner av samma modell.
Jag har provat flertalet SATA diskar både nya oformaterade och med fungerande fungerande system.

Fungerar och bootar fint från extern hårddisk, installations DVD startar så fint men i listan i Skivverktyg finns ingen SATA-disk bara Matshita DVDR UJ-857E
0

#5 Medlem är utloggad   foag 

• Plats: Kristianstad
  • Mac(ar): MBP 15" Mid 2009

Skickat 16 februari 2012 klockan 08:40

Då låter det tråkigt nog som att det är logik-kortet. Har du provat diskarna mot andra datorer, typ genom USB-chassin? Mest för att verifiera att disken i fråga funkar som den ska.

Om du vet med säkerhet att kablaget är bytt på rätt sätt så återstår det egentligen bara att lämna in den för diagnos hos närmsta reparatör. När det väl kom till det för min del sista gången var det som sagt logik-kortet, men det gick lös på 4500:-.. Dock ska tilläggas att jag inte haft minsta problem sedan det byttes..
Confessions of a Storm Trooper

Citat

- När jag var ung fanns det en webbläsare var varken stödde PNG24 eller min-height.
- Nähä nu ljuger du igen Farfar!
0

Dela ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare