MacWorld - allt om Mac & iPhone: Mac mini (MID 2010) hittar inte den nya hdd. - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Mac mini (MID 2010) hittar inte den nya hdd. Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   Goes(t)micke 

• Grupp: Medlem
  • Mac(ar): Imac, macbook pro, mac mini, ipad och iphone.

Skickat 14 februari 2012 klockan 21:41

Det hela började med att macen hängde sig och till slut ville den knappt starta. Jag försökte installera om os x men den ville inte starta med skivan, så jag tänkte att jag skulle byta hdd och samtidigt byta upp ramminnena (hoppades på att det var hdd som strulade). Köpte en ssd disk och minnen idag å började plocka isär macen när jag märker att hdd som sitter i har 2 kablar på motsatt sida av var sata kabeln kommer in. Satte dit den nya ssd:n och hoppades på att det inte skulle spela någon roll, men märker nu att det inte funkar. Finns det någon som har byt till ssd på en mac mini MID 2010 och fått det att fungera så skulle jag bli överlycklig av lite tips?
0

#2 Medlem är utloggad   Telly82 

• Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): iMac G4, PowerMac G4 dual, iMac 24" ALU

Skickat 14 februari 2012 klockan 21:45

HUR märker du att den inte funkar? Du måste formatera disken först med Apples skivverktyg. Glöm inte att partitionskartan ska vara GUID.
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...
0

#3 Medlem är utloggad   Axelman 

• Grupp: Moderator
  • Plats: FALUN
  • Mac(ar): iBook G3 300, iMac G5 20" DÖD, iMac Intel 21" och en MacBook 2,0!!

Skickat 14 februari 2012 klockan 22:15

Tips i fall du tror att du gjort fel med hårddisken

http://www.everymac....y-mac-mini.html
Om du gör som du alltid har gjort,
får du det resultat som du alltid har fått.
0

#4 Medlem är utloggad   Goes(t)micke 

Skickat 14 februari 2012 klockan 22:29

Visa inläggTelly82 sa den 14 februari 2012 klockan 21:45:

HUR märker du att den inte funkar? Du måste formatera disken först med Apples skivverktyg. Glöm inte att partitionskartan ska vara GUID.

När jag försöker starta macen (med installationsskivan i) så går allt ,söligt, men bra tills man kommer till den delen av installationen där man väljer vilken disk man ska installera på, där finns det ingen disk att välja mellan.
0

#5 Medlem är utloggad   Pocahontas 

• Mac(ar): iMac 21,5" 3,06 GHz i3

Skickat 14 februari 2012 klockan 22:33

Då är den väl inte amsluten korrekt
................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.
0

#6 Medlem är utloggad   Goes(t)micke 

Skickat 14 februari 2012 klockan 22:34

Visa inläggTelly82 sa den 14 februari 2012 klockan 21:45:

När ska man formatera ssd:n? Hur kommer jag in i skivverktyg?
0

#7 Medlem är utloggad   Pocahontas 

• Mac(ar): iMac 21,5" 3,06 GHz i3

Skickat 14 februari 2012 klockan 22:39

Uppe i menyn
................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.
0

#8 Medlem är utloggad   Goes(t)micke 

Skickat 14 februari 2012 klockan 23:22

Visa inläggPocahontas sa den 14 februari 2012 klockan 22:33:

Då är den väl inte amsluten korrekt

Jag har dubbelkollat 3 gånger.
0

#9 Medlem är inloggad   Bo_H 

Skickat 14 februari 2012 klockan 23:23

Visa inläggGoes(t)micke sa den 14 februari 2012 klockan 23:22:

Jag har dubbelkollat 3 gånger.

Har du kört skivverktyg? Skapat en partition?
0

#10 Medlem är utloggad   Goes(t)micke 

Skickat 15 februari 2012 klockan 00:13

Visa inläggBo_H sa den 14 februari 2012 klockan 23:23:

Har du kört skivverktyg? Skapat en partition?

Missade det faktiskt. Kopplade upp datorn till en annan tv och den visar inte hela bilden, bland annat menyraden överst i bilden. Provade och starta om och klickade lite där uppe, hittade tillslut skivverktyg och kunde skapa en partion. Håller på och installera os x nu. En sak jag undrar är, jag fick starta om macen 4 ggr innan den startade upp installationsprogrammet (den hängde sig liksom i uppstarten). Verkar som att felet kan vara något annat. Jag kommer installera detta och se om det blir någon skillnad, fingers crossed. Tack för all hjälp, hoppas det löser sig.
0

#11 Medlem är inloggad   Koplimi 

• Plats: Linköping
  • Mac(ar): Macbook Pro 13", iPhone 4

Skickat 15 februari 2012 klockan 00:27

Visa inläggGoes(t)micke sa den 15 februari 2012 klockan 00:13:

Missade det faktiskt. Kopplade upp datorn till en annan tv och den visar inte hela bilden, bland annat menyraden överst i bilden. Provade och starta om och klickade lite där uppe, hittade tillslut skivverktyg och kunde skapa en partion. Håller på och installera os x nu. En sak jag undrar är, jag fick starta om macen 4 ggr innan den startade upp installationsprogrammet (den hängde sig liksom i uppstarten). Verkar som att felet kan vara något annat. Jag kommer installera detta och se om det blir någon skillnad, fingers crossed. Tack för all hjälp, hoppas det löser sig.

Höll du inne C,R eller Alt när du startade datorn?
Annars så kommer den ju försöka starta från hårddisken, vilket inte innehåller ett skit, så den starta helt enkelt inte.

I övrigt så kan ett riktigt "segt" och ibland inte startande system även innebära att kabeln till hårddisken är trasig.
0

#12 Medlem är utloggad   Goes(t)micke 

Skickat 24 februari 2012 klockan 19:38

Os x är installerat och datorn funkar sisådär, ibland vill inte datorn starta och ibland startar den. Men en sak som irriterade mycket var att fläkten gick på högvarv hela tiden, försökte dra ut strömkabeln 10 sec och hålla inne strömbrytaren när jag satte tillbaka den, men inget hjälpte. Igår prövade jag datorn, efter att den fått vara några dagar, och fläkten rusade inte. Jag blev lite nervös att den dött totalt så jag laddade ner MagicanPaster från AppStore för att se cpu värmen och allt var frid o fröjd tills den kom upp i ca 74 grader C då den fryser och man blir tvungen att starta om datorn. Jag har kollat runt lite och cpu:n borde klara 90 grader C. Vad är det för fel på min lilla "mini":oroligoledsen:
0

Dela ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare