MacWorld - allt om Mac & iPhone: Lönt med SSD i en iMac G5 (2005)? - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Lönt med SSD i en iMac G5 (2005)? Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   eka 

• Grupp: Medlem
  • Mac(ar): iMac G5 20", MBP 13"

Skickat 14 februari 2012 klockan 19:42

Jag har en gammal Imac G5 20" (ALS) från 2005 som tuffar på. Har maxat den i RAM (2Gb) men undrar nu om någon vet om det är lönt att slänga in en SSD för att snabba på den lite?
Den har ju bara SATA-1 (1,5Gb/s) så frågan är om den kan utnyttja snabbheten?
Någon med erfarenheter eller rimliga åsikter?
/m
0

#2 Medlem är utloggad   Bo_H 

Skickat 14 februari 2012 klockan 19:44

Rimligen blir svaret nej på en så gammal och långsam dator. Flaskhalsarna i en gammal PPC-iMac är så många och trånga att du troligen inte kommer att märka någon skillnad.
1

#3 Medlem är inloggad   Alix 

• Mac(ar): Macmini2,1

Skickat 14 februari 2012 klockan 19:58

Rimligen håller jag med Bo_H. De som har erfarenhet av att ha satt in SSD i PPC-macar är sannolikt mycket få. Det är helt enkelt ingen bra idé.
Det är vår, sommar, höst eller vinter.
1

#4 Medlem är utloggad   Smörgåsmannen 

• Mac(ar): iMac 21.5" 2011

Skickat 21 februari 2012 klockan 18:24

Om man bortser från konstrandet med att sätta in den, få det att fungera, och precis som Alix sa, just "supporten" kring detta. Så känns det inte heller speciellt värt. En dator från 2005, ja, jag har ägt 3 datorer sedan dess. Jag tror dock inte du kan vinna mycket på att trycka in en SSD, en ppc-processor är väl till att börja med, inte mer än en-kärnig, att du dessutom inte har mer än 2 gig ram känns ju bara det som en mycket stor flaskhals, då mycket ram ger ett allmänt sett bättre "flow", upp till en viss gräns förstås (vilken du sätter själv). Men ja, processorn är nog det första som ska bytas, och vad gäller imacar så är det ju lika bra att skaffa en helt ny då, om du känner att nuvarande inte räcker till.

De som sätter in SSD:er i allmänhet är ofta de som redan har "tillräckligt" med RAM, och processor i toppsegmenten, det är sagt förut och det sägs igen; jag kan absolut inte rekommendera detta.
0

#5 Medlem är utloggad   Axelman 

• Grupp: Moderator
  • Plats: FALUN
  • Mac(ar): iBook G3 300, iMac G5 20" DÖD, iMac Intel 21" och en MacBook 2,0!!

Skickat 21 februari 2012 klockan 19:11

Förmodligen blir den grymt mycket kvickare med en SSD. Men alldeles för söööööömnig jämfört med en iMac med mera pulver under huven.
Om du gör som du alltid har gjort,
får du det resultat som du alltid har fått.
0

Dela ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare