Köpte datorn i oktober 2007 då min PC helt plötsligt la av och jag höll på med ett ljudläggningsjobb till en film. Köpte då en mbp c2d, 2,2ghz med 2gb ram och 160gb hd. Under nästan 3 1/2 år så fungerade datorn fantastiskt bra. Jag hade gjort två små uppgraderingar, hårddisk och ram. I januari i år skulle jag starta datorn precis som jag gjort hundratals gånger innan men det var helt omöjligt. Skärmen förblev svart och den lilla lampan i fronten lös bara svagt. Läste på nätet att det förmodligen var logikkortet som gett upp och att detta var väldigt dyrt att reparera/byta ut. Lämnande in den för felsökning på Machuset och fick som svar att logikkortet var kass och att de ville ha 12000 + moms för att reparera. Så ja, dyrt.
Jag valde att inte reparera datorn utan köpte mig en ny fin mbp 15" 2ghz i7. Men jag har inte riktigt kunna släppa min gamla dator utan har ibland kollat blocket och tradera efter datorer med ex. trasig skärm eller liknande för att ge mig på en transplantation. Men för ett par veckor sedan hittade jag en intressant sak när jag letade info om olika versioner av mbp. Att "baka" logikkortet.
Låter sjukt flummigt, jag vet.
Det funkar så här: Skruva isär datorn och riv ut typ allt. Sätt på ugnen på 190°c. Placera logikkortet på fyra bollar av aluminiumfolie på en plåt. In med det i ugnen. Låt stå i 7 min & 30 sek. (Under tiden kortet bakas kan det vara lämpligt att rengöra datorn från damm...) Plocka ut och låt svalna. Skruva ihop datorn igen och starta.

När jag startade datorn första gången efter baket tog det 1 min & 20 sek från att jag tryckt på knappen till jag kunde använda den. Eftersom jag hade alla filerna på min nya dator så formaterade jag den bakade datorn och installerade om den helt. Nu med 10.5.8 installerat tar det 42 sekunder till skrivbordet är framme och jag kan starta ex safari. Jag har stängt av och på datorn ca 10 ggr + alla de gånger som datorn startar om vid installation och uppdateringar.
Så... Har du en gammal dator som logikkortet lagt av på och tycker att det är för dyrt att reparera. Testa att baka det! Jag kände att jag inte hade ngt att förlora. Det var ju redan trasigt.
Vad jag har läst mig till verkar det som att vissa fått göra om det efter ett tag när datorn inte längre vill starta.
Hela proceduren tog mig ungefär 3 h.

Nya ämnen
Senaste nytt från MacWorld
Vi fyller år idag
Forum-meny