Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam iMac


Nita

Rekommendera Poster

Hej,

Är en dumskalle när det gäller datorer och kan i princip on/off... ;) Har haft imac i ca 1 år och varit supernöjd. Nu har den blivit oerhört seg att surfa på och min dotter säger att det hände efter att hon raderat en massa bilder från iphoto. Papperskorgen är förstås tömd. Har googlat efter eventuella fel men alla svar är är ägnade till en smart datoranvändare....

 

Någon som på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan instruera mig hur jag ska söka efter problem?

 

Tack på förhand!

 

/Nita

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med Säker Omstart.

1)

Stäng av din iMac

2)

Håll nere Shifttangenten och starta din Imac igen. (Viktigt att du håller nere shift ända tills kugghjulet försvinner och det blåa fönstret dyker upp)

3)

(Starta om) din iMac för att få tillbaks ljudvredet i menyraden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte som att det har något samband.

 

Men iPhoto har en egen papperskorg i programmet som man får tömma om man vill radera bilderna. De hamnar inte i den "vanliga" papperskorgen o Dockan.

 

Men börja med en säker start (klicka på länken) och då körs bland annat lite underhåll på OS X. Prova också att återställa Safari om du använder den webbläsaren. Menyn Safari - Återställ Safari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken procentuellt sett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på förstoringsglaset längst upp i högra hörnet.

Skriv skivverktyg

Öppna skivverktyg

Markera Macintosh HD, eller vad du nu din systempartion kan tänkas heta.

Kör "kontrollera skiva" samt "kontrollera skivbehörigheter"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på förstoringsglaset längst upp i högra hörnet.

Skriv skivverktyg

Öppna skivverktyg

Markera Macintosh HD, eller vad du nu din systempartion kan tänkas heta.

Kör "kontrollera skiva" samt "kontrollera skivbehörigheter"

 

Varför gå omvägar när det finns snabbkommandon?

 

post-113-043779800 1323548183_thumb.jpg

 

shift cmd U

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är en dumskalle när det gäller datorer och kan i princip on/off... ;) Har haft imac i ca 1 år och varit supernöjd. Nu har den blivit oerhört seg att surfa på och min dotter säger att det hände efter att hon raderat en massa bilder från iphoto. Papperskorgen är förstås tömd. Har googlat efter eventuella fel men alla svar är är ägnade till en smart datoranvändare....

 

Någon som på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan instruera mig hur jag ska söka efter problem?

 

Tack på förhand!

 

/Nita

 

Är den bara seg när du surfar eller gäller det all användning? Snurrar "badbollen" länge när du startar program? Reagerar datorn segt när du ska göra något? Det vanliga är att man behöver göra en Säker start som omnämnts. Då sker en lätt uppstädning som gör att datorn rullar på igen om det var bara småstrul. En annan vanlig sak är att utrymmet på hårddisken tar slut. Då blir datorn seg och kan låsa sig helt. Du bör ha minst 20 GB helst mer ledigt för att iMacen ska fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...