Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto - ändra bildstorlek


Ulf Bolander

Rekommendera Poster

Hur ändrar man bildstorlek i iPhoto (version 9.2.1). Under menyn Innehåll är funktionen Bildstorlek grå. Jag har tidigare jobbat med Pc

och Photoshop där ändring av bildstorlek är enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du beskära bilden? Då klickar du först på knappen Redigera och sedan får du fram (bland annat) ett beskärningsverktyg.

 

Menar du reducera antalet pixlar? Då går till Arkiv-menyn och väljer Exportera. Välj filtyp JPEG och sedan maximalt antalet pixlar.

 

iPhoto är en icke-förstörande editor, så du kan alltid återgå till originalbilden, hur mycket du än manipulerar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill använda något mer Photoshop-liknande så rekommenderar jag Pixelmator.

Iphoto är mer som en konsumentversion av Aperture (som påminner om Lightroom) än av Photoshop.

Iphoto är en bilddatabas med enklare redigeringsmöjligheter, Photoshop är ett program för bildmanipulering.

Pixelmator är ett program för bildmanipulering som kan användas innifrån iPhoto, alltså man kan koppla ihop dem via funktionen "use exernal editor" / använd extern bildredigerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ändrar man bildstorlek i iPhoto (version 9.2.1). Under menyn Innehåll är funktionen Bildstorlek grå. Jag har tidigare jobbat med Pc

och Photoshop där ändring av bildstorlek är enkelt.

 

Det är lika enkelt med Photoshop i Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jo, det handlar om att krympa bilden i pixelbredd-och höjd. (Pixelbredden på mina bilder ligger på ca 5.000). Det fungerar skapligt när jag exporterar och väljer kvalitet och storlek. Men det blir "grovinställningar". Jag förstår fortfarande inte i vilken vy jag kan aktivera bildstorlek under menypunkten "Innehåll" i iPhoto. Där borde man väl kunna ställa in mer precist och programmet att rendera om bilden? Photoshop CS är dyrt ca 9.300 kr. Pixelmator verkar intressant. Kankse bättre än Photoshop Elements?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jo, det handlar om att krympa bilden i pixelbredd-och höjd. (Pixelbredden på mina bilder ligger på ca 5.000). Det fungerar skapligt när jag exporterar och väljer kvalitet och storlek. Men det blir "grovinställningar".

Hur då "grovinställningar"? Du ställer ju in exakt hur många pixlar du ska ha.

post-11001-020917100 1323029314_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...