Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klickljud från MBP när den flyttas


EricLR
 Share

Rekommendera Poster

Har en MBP 13" från tidigt 2011 (tror jag) och har nu upptäckt (vet inte om det alltid varit så) att det uppkommer ett märkligt "klick" ljud såfort jag lyfter datorn eller stöter till den medan den är igång. Jag misstänker att ljudet kommer från hårddisken och undrar om någon annan också upplever detta? Jag tror att det har med accelorometern att göra. Som jag förstått så flyttas läs/skriv-armen från magnetskivorna såfort datorn känner av hastig rörelse för att skydda själva hårddisken. Men ljudet som uppkommer låter lite väl "radikalt" eller hur man ska uttrycka sig. Det låter inte helt friskt. Nu undrar jag om jag ska lämna in den på garanti medan jag har den kvar eller om detta är normalt. Ljudet uppkommer inte när datorn är i vila utan endast när den är igång, som när jag ska flytta den från knät till bordet under användning. Jag är ensam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma ljud i min oxå, antar att det har att göra med hårddisken. Tror inte att det är nåt fel whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slå upp macbook motion sensor i Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Väldigt vanlig fråga. Fanns inte klistrad så jag klistrar den. :)

 

Gyrostyrd "Sudden Motion Sensor" som parkerar läshuvudet vid häftiga rörelser för att minska risken för skador på hårddisken.

 

Apple Portables: Hard drives and noise: http://support.apple.com/kb/TS2354

 

Apple Portables: About the Sudden Motion Sensor: http://support.apple.com/kb/HT1935

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Ja, alltså själva motion sensorn känner jag ju till sedan tidigare givetvis. Men det var just ljudet som jag börjat uppmärksamma nu och som jag var osäker på om det alltid varit där. Det låter nämligen inte helt friskt, men det tycks det alltså vara. Skönt att höra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma på min macbook pro 13" tidigt 2011 och nu när ni säger att det har nått med hårdisken att göra så kom jag på att det klickande ljudet försvann när jag stoppa i en ssd i datan:) så stör du dig på en seg data och det klickande ljudet så kör på en ssd så är allt löst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma på min macbook pro 13" tidigt 2011 och nu när ni säger att det har nått med hårdisken att göra så kom jag på att det klickande ljudet försvann när jag stoppa i en ssd i datan:) så stör du dig på en seg data och det klickande ljudet så kör på en ssd så är allt löst :)

 

Ja, jag har varit sugen på SSD ett tag nu. Men det är fortfarande lite väl dyrt. Har inte riktigt råd att offra utrymme så att säga (har ju 250gb nu). Vilket märke körde du på? Hur stor? Hört att vissa SSD-diskar inte lirar med Mac. Upplever ju faktiskt att den är lite seg vid öppnandet av program, inloggning osv som hade varit skönt att speeda upp lite granna. Får se hur det blir, nu har ju priserna på hårddiskar generellt flugit upp i taket pga. Thailand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har trådskaparen fortfarande klickljud i datorn? Isof är det inte HDD som strular utan det är en liten metallkåpa innanför locket som slår i när man rör datorn.

 

Jag hade samma fel och höll på att bli galen. Kostade mig även några tusenlappar på inlämning hos olika verkstäder, här nedan hittar du en länk om hur du tar bort ljudet.

 

http://www.6ixpassions.com/post/1095520847/fix-the-ticking-clicking-sound-in-your-macbook-pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har trådskaparen fortfarande klickljud i datorn? Isof är det inte HDD som strular utan det är en liten metallkåpa innanför locket som slår i när man rör datorn.

 

Jag hade samma fel och höll på att bli galen. Kostade mig även några tusenlappar på inlämning hos olika verkstäder, här nedan hittar du en länk om hur du tar bort ljudet.

 

http://www.6ixpassio...our-macbook-pro

 

 

 

 

Tack för svaret! Jag har kvar klickljudet men är rätt säker på att det har med hårddisken att göra. Läste länken och kikade även på en video och ljudet som återskapas där är inte detsamma som jag upplever. Däremot börjar det dra ihop sig mot att skaffa en SSD och kan passa på att slänga ut frågan vad gemene man(och kvinna) rekommenderar för något? Eller vad rekommenderas inte rättare sagt. Gällande tillverkare odyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Och så passar jag på att reda ut det sista i denna fråga. Bytte till en OCZ SSD och därmed har klickljudet försvunnit. Slutsats; Det var motion sensorn som gav i från sig detta ovanligt höga ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Klick ljud ofta leder till HDD krasch. Min extern HDD hade problem redan från början och efter några månader kraschade den helt. Seagate sa att jag kan byta ut den på garantin men kostar ca 13000kr för att rädda mina filer. p.g.a ekonomiska skäll bestämde jag att behålla HDD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...