Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Antal tecken + Emoji i ett sms med iPhone?


martin991

Rekommendera Poster

Vi har länge tyckt att min frus mobilräkning varit ovanligt höga och nu gick vi in och detaljkollade bland annat sms. Där hade hon blivit debiterad för 7 sms trots att det var bara tecken för 2,75 sms, dvs 3 sms. En liten stund senare skickade hon ett liknande sms och då blev det rätt debitering med 3 sms. Det som skiljde de två smsen var att i det som räknades som 7 var det med en emoji i slutet av smset. Vi räknade med att ett sms kunde vara 160 tecken.

 

  • Hur fungerar iPhones "antal tecken"? Ibland står det xxx/160 och ibland xxx/70. Vad betyder det? 160 förstår jag men varför 70?
  • Hur många tecken motsvarar en normal Emoji-symbol?
  • Har ni varit med om liknande debiteringar för sms med emoji(eller utan)? Tre hävdar att det är fel på telefonen men det är osannolikt eftersom hon precis tagit över min gamla och jag hade inte det problemet innan.

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en Emoji-symbol motsvarar 2 tecken

Vi har länge tyckt att min frus mobilräkning varit ovanligt höga och nu gick vi in och detaljkollade bland annat sms. Där hade hon blivit debiterad för 7 sms trots att det var bara tecken för 2,75 sms, dvs 3 sms. En liten stund senare skickade hon ett liknande sms och då blev det rätt debitering med 3 sms. Det som skiljde de två smsen var att i det som räknades som 7 var det med en emoji i slutet av smset. Vi räknade med att ett sms kunde vara 160 tecken.

 

  • Hur fungerar iPhones "antal tecken"? Ibland står det xxx/160 och ibland xxx/70. Vad betyder det? 160 förstår jag men varför 70?
  • Hur många tecken motsvarar en normal Emoji-symbol?
  • Har ni varit med om liknande debiteringar för sms med emoji(eller utan)? Tre hävdar att det är fel på telefonen men det är osannolikt eftersom hon precis tagit över min gamla och jag hade inte det problemet innan.

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en Emoji-symbol motsvarar 2 tecken

 

iPhone tolkar inte emoji på det sättet. Mina tester, både iP4s och iP4 visar att om du bara skriver vanliga tecken i ett sms så får du plats med 160 tecken i varje. 160 tecken debiteras som ett sms, 161 som två. Helt logiskt. Däremot så fort du sätter in en emoji i ditt sms så får du bara plats med 70 tecken i varje sms. Man ser det tydligt genom att skriva ett gäng tecken tills antal tecken visas, då står det xx/160, lägg därefter till en emoji så står det xx/70. Därav extremt många sms debiterade bara pga en enda emoji i smset.

 

Sjukt dåligt av apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite googlande kom jag fram till följande:

 

One SMS message can hold a "payload" of 140 octets (bytes). When using 7-bit characters (the default SMS alphabet, as the terms goes), a single message can have 160 characters. When using 16-bit Unicode characters, a single message can have 70 characters.

 

Ett SMS kan därför ha olika teckenkodningar, beroende på vilka slags tecken man har i meddelandet. Och den övre begränsningen på storleken på ett SMS är alltid 140 bytes.

 

Lite beräkningar:

140 octets / 7 bit = 160 (Det får alltså plats 160 tecken där varje tecken tar upp 7 bit)

140 octets / 16 bit = 70 (Det får alltså plats 70 tecken där varje tecken tar upp 16 bit)

 

Emoji symbolerna är 16-bit Unicode och därför tar varje tecken "mera utrymme" i meddelandet. (Och när man lägger till en Emoji symbol i ett meddelande ändras hela meddelandets teckenkodning till 16-bit, därför blir begränsningen 70 tecken.)

 

Dessa teckenbegränsningar är inget som Apple kan göra något åt, utan de är tekniska begränsningar i hur SMS systemet fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite googlande kom jag fram till följande:

 

 

 

Ett SMS kan därför ha olika teckenkodningar, beroende på vilka slags tecken man har i meddelandet. Och den övre begränsningen på storleken på ett SMS är alltid 140 bytes.

 

Lite beräkningar:

140 octets / 7 bit = 160 (Det får alltså plats 160 tecken där varje tecken tar upp 7 bit)

140 octets / 16 bit = 70 (Det får alltså plats 70 tecken där varje tecken tar upp 16 bit)

 

Emoji symbolerna är 16-bit Unicode och därför tar varje tecken "mera utrymme" i meddelandet. (Och när man lägger till en Emoji symbol i ett meddelande ändras hela meddelandets teckenkodning till 16-bit, därför blir begränsningen 70 tecken.)

 

Dessa teckenbegränsningar är inget som Apple kan göra något åt, utan de är tekniska begränsningar i hur SMS systemet fungerar.

 

 

Ok, tack för klargörandet. Jag har alltid tänkt att sms ändras till mms när jag använder imoji, och att det är därför det kostar mer. Har inte tänkt på det där med att antal tecken ändras, men det såg jag att det gjorde nu när jag testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...