Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud, Apple vilse i dimman?


Balooba

Rekommendera Poster

Efter att nu har kämpat med diverse inställningar för att få iCloud att fungera som utlovat så inser jag att Apple har haft för bråttom att prångla ut detta missfoster.

Apple har ju som kännemärke varit det intuitivas konst, klickar du här och de saknas någon inställning så hamnar du på denna.

 

iCloud vänder på hela detta, du möts på sin höjd av ett intetsägande meddelande, om du nu möts överhuvudtaget.

 

Som exempel har jag nu fyra versioner av kalender på iPhone, iPad, Macen och iCloud.

På iPaden finns kalendrarna för iCloud och iPadens egen som enda alternativ.

På iPhonen finns kalendrarna för Macen och iPhones egen som enda alternativ.

På Macen har jag Macen och iCloud.

Inte någonstans ett erbjudande om att kunna slå ihop dem, men däremot en massa dubletter när iCloud fick kontakt med de olika enheterna. Rent kaos, och det på en Appleprodukt!!!!

 

Synkar jag iPhonen med sladd mot Macen kommer inte allt med åt respektive håll, och motsvarande för iPaden, den verkar inte bry sig alls.

 

För säkerhetslagring, mina 27Gb, ville jag välja bort alla programappar. Ingen möjlighet att markera endast de appar jag eventuellt skulle vilja säkerhetskopiera, utan jag måste avmarkera varje app för sig och bekräfta varje app för sig. (Kring trehundra appar)

 

Vid inställningarna är det precis som på Windows, det finns flera ställen där samma information kan konfigureras, innebärande att man nästa gång inte minns var in i H inställningen fanns.

 

Har Apple värvat programmerare från Windowsgänget?

 

Jag förväntar mig inga lösningar, en dellösning fick jag från Applesupporten, en inställning som skall komma automatiskt på Macen behagade inte infinna sig utan var tvunget att inställas manuellt, och självklart ingen indikation från något av operativen på vad som saknades.

Supportkillen, på nivå två, tröstade mig med att jag inte var ensam, supportkillen på entrenivån förklarade att han kände sig helt lost, det var lika nytt för dem som för oss användare, ett litet kaos även för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma upplevelse som du, Balooba. De senaste lanseringarna har varit fars-artade.

 

Inte likt Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte alls med dig.

Jag fick iCloud att fungera med perfekt synk av kalender och kontakter och mejl på max 10 minuter - i alla mina enheter. Det var hur lätt som helst och inga som helst dubletter av någonting. Perfekt funktion.

 

Eftersom du har kalender på iPhone som heter Mac så har du synkat via sladd och iTunes. Det ska man inte göra.

 

Alla enheter har en lokal kalender och med möjlighet till flera globala.

Du behöver inte använda den lokala om du inte vill och det smidigaste är att bara använda den globala (som i detta fall är iCloud).

 

Du kan lägga in i flera olika kalendrar om du vill, men lokala och globala kalendrar kan inte kommunicera med varandra. En lokal kalender är just lokal - endast i den enheten.

 

Det är den globala kalendern du ska använda för synk som ska till alla enheter.

 

Om du synkar med sladd så blir det rent kaos! För då får du bara ytterligare en kalender, eftersom iCloud kalendern och iTunes-synken ligger separat. Stäng av all synk i iTunes och synka enbart iCloud. Det fungerar inte att synka båda för då får du dubletter och det blir kaos. Du måste välja antingen eller!

 

Gå in på iTunes och stäng av all synk under dina enheter och Info.

Itunes-synken är för den som inte har iCloud eller synkar via internet på annat sätt.

 

Så vad jag kan se så har du inte iCloud helt konfigurerat på din iPhone eftersom du inte får upp iCloud kalendern i den. Då får du gå in på dina iCloud inställningar och ställa in kalendern.

 

Med iCloud ställer man in synken separat i programmen på Mac. Dvs, kalendern, kontakter och Mail har egna inställningar för iCloud. Det är väldigt lätt att ställa in, men det är en skillnad mot Mobile Me som hade en inställning på ett ställe.

 

Skälet är att Apple använder standard-synk i iCloud - alltså CalDEV och CardDev.

I Mobile Me så använde Apple en egen icke-standard lösning.

Mobile Me ändrades sen till CalDev, och med iCloud gäller även CardDev.

Programmen på Mac kan alltså synkas med standard CalDev och CardDev servrar, behöver alltså inte vara iCloud... Det kan vara en CalDev server på en Windows-maskin i ett nätverk på företaget, exempelvis.

 

Så mitt råd är att upphör med dina lokala kalendrar och gå över helt till de globala, och strunta i att synka kalender via iTunes.

 

Bara för att programmen har en lokal kalender så innebär det inte att du måste använda den, och det blir bara rörigt om du lägger infon i olika kalendrar för du kommer till slut inte ihåg i vilken du lade dem. Så gör den globala till default i dina enheter. Du kan avbocka den lokala kalendern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som är fel för just Er, men vill bara säga att för mig fungerar allt utmärkt. Jag har en iMac, Macbook air, iPad och en iphone och allt synkar som det skall mellan enheterna. Så det är nog inget generellt problem, utan något som ni råkat ut för.

Det är inte så att ni har klickat i att kalender mm skall synka när ni kopplar i sladden? På sidan info när man markerar sin enhet i iTunes så skall inget vara ibockat, för då synkar den genom sladden också. Allt synkas ju genom iCloud istället. Kan det vara det som är problemet? Skall jag ändå ge lite kritik om iCloud så är det att man inte kan radera enstaka bilder i bildström. Hade tagit en bild med iPhonen som jag ville ha bort, men det är stört omöjligt. Har följt alla tips om hur man gör men lik förbannat finns bilden på alla mina enheter. Men det finns det ju massor av andra trådar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildström är det jag stör mig på.

Apple måste komma med nån knapp så man kan välja vad som ska skickas iväg.

Kommer att stänga av funktionen tills vidare

 

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20121486-263/how-to-delete-photos-from-photo-stream/?tag=txt;title

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte alls med dig.

Jag fick iCloud att fungera med perfekt synk av kalender och kontakter och mejl på max 10 minuter - i alla mina enheter. Det var hur lätt som helst och inga som helst dubletter av någonting. Perfekt funktion.

 

Eftersom du har kalender på iPhone som heter Mac så har du synkat via sladd och iTunes. Det ska man inte göra.

 

Alla enheter har en lokal kalender och med möjlighet till flera globala.

Du behöver inte använda den lokala om du inte vill och det smidigaste är att bara använda den globala (som i detta fall är iCloud).

 

Du kan lägga in i flera olika kalendrar om du vill, men lokala och globala kalendrar kan inte kommunicera med varandra. En lokal kalender är just lokal - endast i den enheten.

 

Det är den globala kalendern du ska använda för synk som ska till alla enheter.

 

Om du synkar med sladd så blir det rent kaos! För då får du bara ytterligare en kalender, eftersom iCloud kalendern och iTunes-synken ligger separat. Stäng av all synk i iTunes och synka enbart iCloud. Det fungerar inte att synka båda för då får du dubletter och det blir kaos. Du måste välja antingen eller!

 

Gå in på iTunes och stäng av all synk under dina enheter och Info.

Itunes-synken är för den som inte har iCloud eller synkar via internet på annat sätt.

 

Så vad jag kan se så har du inte iCloud helt konfigurerat på din iPhone eftersom du inte får upp iCloud kalendern i den. Då får du gå in på dina iCloud inställningar och ställa in kalendern.

 

Med iCloud ställer man in synken separat i programmen på Mac. Dvs, kalendern, kontakter och Mail har egna inställningar för iCloud. Det är väldigt lätt att ställa in, men det är en skillnad mot Mobile Me som hade en inställning på ett ställe.

 

Skälet är att Apple använder standard-synk i iCloud - alltså CalDEV och CardDev.

I Mobile Me så använde Apple en egen icke-standard lösning.

Mobile Me ändrades sen till CalDev, och med iCloud gäller även CardDev.

Programmen på Mac kan alltså synkas med standard CalDev och CardDev servrar, behöver alltså inte vara iCloud... Det kan vara en CalDev server på en Windows-maskin i ett nätverk på företaget, exempelvis.

 

Så mitt råd är att upphör med dina lokala kalendrar och gå över helt till de globala, och strunta i att synka kalender via iTunes.

 

Bara för att programmen har en lokal kalender så innebär det inte att du måste använda den, och det blir bara rörigt om du lägger infon i olika kalendrar för du kommer till slut inte ihåg i vilken du lade dem. Så gör den globala till default i dina enheter. Du kan avbocka den lokala kalendern.

 

Jag gör inte fel! Apple skall utforma, som man i stort sett alltid gjort, program och OS efter hur användaren vill ha det. Jag vill ha Min "huvudkalender på Macen, den är klart stabilare än internets utsatthet för störningar. Jag vill kunna, oavsett kunskapsnivå om hur Apple vill ha det, göra saker och ting utan att allt blir kaos. Jag skall ju kunna lägga in en aktivitet på en enhet så att alla enheter får lika innehåll, och det utan att gå en kurs innan. Operativet skall hjälpa mig och varna om något kan gå fel, något Apple missat totalt.

På Applesupporten gav man mig det beskedet att det kommer att komma en uppdatering just på de saker jag ovan beskrivit.

Så jag vidhåller att Apple haft för bråttom och inte tänkt igenom användarperspektivet.

När det gäller den lokala kalendern på Macen, iCloud gick inte igång som det skulle, en parameter var ej automatiskt inlagd såsom det borde skett.

Ett litet fel, som när det åtgärdades gav dubletter. Apple var medvetna om den buggen och den skall åtgärdas så vi slipper dubletterna. Ännu då ett bevis på att Apple haft för bråttom.

Ditt råd om att jag skall upphöra med lokala kalendrar, jag har inte bett om lokala kalendrar, jag vill ha en enda, det är ju Apple som hittat på detta tok, inte jag.

Sen skiter jag som användare om det är Calddev eller Carddev, jag vill inte ens veta vad det står för eller vad skillnaden är. Det är därför jag valt Mac, för att slippa allt hokuspokus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som är fel för just Er, men vill bara säga att för mig fungerar allt utmärkt. Jag har en iMac, Macbook air, iPad och en iphone och allt synkar som det skall mellan enheterna. Så det är nog inget generellt problem, utan något som ni råkat ut för.

Det är inte så att ni har klickat i att kalender mm skall synka när ni kopplar i sladden? På sidan info när man markerar sin enhet i iTunes så skall inget vara ibockat, för då synkar den genom sladden också. Allt synkas ju genom iCloud istället. Kan det vara det som är problemet? Skall jag ändå ge lite kritik om iCloud så är det att man inte kan radera enstaka bilder i bildström. Hade tagit en bild med iPhonen som jag ville ha bort, men det är stört omöjligt. Har följt alla tips om hur man gör men lik förbannat finns bilden på alla mina enheter. Men det finns det ju massor av andra trådar om.

 

Men om jag nu vill synka genom sladden, också? Beroende på var jag är och vilka uppkopplingar jag har så kan det ta tid eller vara helt omöjligt att synka utan sladd. En kalenderpost behöver inte dubbleras om den har en "identitet". Det borde inte vara något problem för Apple att se till av varje kalenderpost blir unik och därför kan fungera som en unik post oavsett om den ligger lokalt eller i molnet.

 

Jag har bl.a. klickat ur att det skall synkas via mobil, sitter jag nere i Österrike på en alptopp så vill då inte jag betala för en automatisk synkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall jag ändå ge lite kritik om iCloud så är det att man inte kan radera enstaka bilder i bildström. Hade tagit en bild med iPhonen som jag ville ha bort, men det är stört omöjligt. Har följt alla tips om hur man gör men lik förbannat finns bilden på alla mina enheter. Men det finns det ju massor av andra trådar om.

 

Men det kan ju vara så att det är så Apple vill ha det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att programmen har en lokal kalender så innebär det inte att du måste använda den, och det blir bara rörigt om du lägger infon i olika kalendrar för du kommer till slut inte ihåg i vilken du lade dem. Så gör den globala till default i dina enheter. Du kan avbocka den lokala kalendern.

 

Okej, nu har jag varit snäll mot både Apple och dig och inrättat mig i ledet, men bara fram till nästa uppdatering.

 

Jag har ändrat alla lokala kalenderhändelser till iCloud. Vad jag nu saknar är en möjlighet att detta omedelbart skall slå igenom på iCloud.

Men inget händer, alla poster på Macen står som iCloud, det slår inte om på iCloudwebben, inte heller på iOs-enheterna.

Skall jag behöva vänta till i morgonbitti, eller kan jag skynda på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: funkar synkningen nu oavsett vilken enhet man lägger in bokningen på? (borde vara så). Just nu har jag synk via google calendar, men då kan man inte göra bokningar via datorn, endast via iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bl.a. klickat ur att det skall synkas via mobil, sitter jag nere i Österrike på en alptopp så vill då inte jag betala för en automatisk synkning.

För den som reser mycket är väl detta lösningen, men jag brukar helt enkelt stänga av mobildata de gånger jag åker utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör inte fel!

 

Hur kommer det sig då att iCloud fungerar perfekt för mig och inte för dig?!

 

Jag vill ha Min "huvudkalender på Macen, den är klart stabilare än internets utsatthet för störningar. Jag vill kunna, oavsett kunskapsnivå om hur Apple vill ha det, göra saker och ting utan att allt blir kaos. Jag skall ju kunna lägga in en aktivitet på en enhet så att alla enheter får lika innehåll, och det utan att gå en kurs innan. Operativet skall hjälpa mig och varna om något kan gå fel, något Apple missat totalt.

 

Jag har inte gått en kurs innan och iCloud fungerar för mig ypperligt på alla mina enheter efter max 10 minuters installation.

Du kan ha din huvudkalender på Mac och den kan vara global och fungera med iCloud. Det på internet blir ju en kopia.

 

Ditt råd om att jag skall upphöra med lokala kalendrar, jag har inte bett om lokala kalendrar, jag vill ha en enda, det är ju Apple som hittat på detta tok, inte jag.

 

Systemet fungerar med lokala och globala kalendrar och då får du väl helt enkelt lära dig skillnaden mellan dem.

 

Ja du vill ha en enda kalender men använd en enda kalender då och använd iCloud istället för att blanda användandet av lokala och globala kalendrar. Och i dina enheter så bockar du ur visningen av den lokala kalendern så att du inte ser den och du slipper du bli förvirrad.

 

Du behöver ju inte använda lokala kalendrar om du inte vill, det är fritt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag nu vill synka genom sladden, också? Beroende på var jag är och vilka uppkopplingar jag har så kan det ta tid eller vara helt omöjligt att synka utan sladd. En kalenderpost behöver inte dubbleras om den har en "identitet". Det borde inte vara något problem för Apple att se till av varje kalenderpost blir unik och därför kan fungera som en unik post oavsett om den ligger lokalt eller i molnet.

 

Jag har bl.a. klickat ur att det skall synkas via mobil, sitter jag nere i Österrike på en alptopp så vill då inte jag betala för en automatisk synkning.

 

Du kan inte synka iCloud-kalendern via sladden utan det blir de lokala kalendrarna och då får du just dubletter för du visar flera kalendrar samtidigt.

Det finns flera möjligheter att ställa in synken, manuellt eller vid vissa tidsintervall eller automatiskt när det sker en händelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu värre är det för mig som bor vid Öresundskusten där telefonen alldeles för ofta välkomnar mig till Danmark. Jag kan inte ha något automatiskt när det gäller push, synkning, roaming - det hade kunnat bli en mycket dyrköpt erfarenhet. Av den anledningen är jag inte så där vansinnigt förtjust i tanken på iCloud över huvud taget, utan fortsätter att synka mina enheter med sladd. To each his own.

 

Ja i ditt fall behöver du ha roaming avstängd så att telefonen inte kör via fel nät.

Man kan ju synka via wi-fi och en internetuppkoppling den vägen om det finns möjlighet.

Att köra iCloud är valfritt, man behöver inte använda det om man inte vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: funkar synkningen nu oavsett vilken enhet man lägger in bokningen på? (borde vara så). Just nu har jag synk via google calendar, men då kan man inte göra bokningar via datorn, endast via iPhone.

 

För mig fungerar synkningen oavsett vilken enhet jag lägger in en kalenderuppgift på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag varit snäll mot både Apple och dig och inrättat mig i ledet, men bara fram till nästa uppdatering.

 

Jag har ändrat alla lokala kalenderhändelser till iCloud. Vad jag nu saknar är en möjlighet att detta omedelbart skall slå igenom på iCloud.

Men inget händer, alla poster på Macen står som iCloud, det slår inte om på iCloudwebben, inte heller på iOs-enheterna.

Skall jag behöva vänta till i morgonbitti, eller kan jag skynda på detta?

 

Du behöver ha kalendern påslagen i iCloud under Systeminställningar.

Under iCal - Inställningar - Konton ställer du in hur kalendern ska uppdateras. Push (automatiskt när du lägger in en uppgift), olika tidsintervall eller manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga problem med kalendrar. Får in alla 4 på både min ipad och min iphone och de är samma på bägge.

 

Irriterande att man inte kan ta bort bilder ur sin bildström. Man vill ju kunna radera bilder som blir tokiga tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat föredrar jag Dropbox än detta gytter som iCloud är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med. Jag har ordnat övergång från en klient, samt mina egna enheter, utan några problem.

Man blev lite förvirrad första gången, innan man greppade var dom lokala filerna låg, och vad som låg på iCloud. Men lite tänk och rätt finger på rätt knapp så löste det sig utan några större problem.

 

Däremot är inte alla inställningar synkade korrekt. Exempel: Oavsett vad det står i iClouds inställningar (att t ex kalendern ska synka) så är det inte säkert att det kontot är påslaget i iCal. Och det är definitivt en miss.

 

Dvs; Kolla i respektive program vad du har för inställningar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig fungerar synkningen oavsett vilken enhet jag lägger in en kalenderuppgift på.

Har iofs inte testat på ett tag, men tidigare gick det iaf inte för mig att lägga in bokningar på datorn och få dem synkade, det var bara via iPhone det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med kontakter också. I en kontakt längst ner står, om man synkar mot iCloud, "Länkade kort", och sedan två poster: "Samlad *namn*" och därefter "iCloud *namn*". Detta får till följd att ex kontaktbilder och ring/sms-ljud bökade ihop sig för att inte samma info fanns på "Samlad" som på "iCloud". Varför vet jag inte.

 

Men framför allt får jag dubletter av ALLA kontakter i ex. WhatsApp! Antagligen för att den känner av de olika "Länkade korten". Hur tusan löser jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Icloud, rena skiten ränsade min kalender dessutom tog bort alla bokmärken i ifånen.

Hur kan tolstållarn på appelskrut släppa sån skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...