Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Systeminställningar" hänger sig :-(


Roger.SWE

Rekommendera Poster

Datorn är en ny iMac 21,5" med originalinstallerat Lion.

 

 

Jag skulle byta skrivbordsbild och då hängde sig programmet Systeminställningar / Skrivbord och skärmsläckare. Jag blev tvungen att tvångsavsluta programmet. Om jag högerklickar på ikonen "Systeminställningar", så står det med grå text att "Programmet svarar inte"

 

 

När jag öppnar "Systeminställningar", så sitter den fast i läget "Läser in bilder..." Alltså skrivbordsbilder.

 

Jag fick ett tips att köra: "Kontrollera skrivbehörigheter" och "Reparera skrivbehörigheter", men tyvärr utan resultat :-(

 

 

Tack på förhand från en nybörjare i MAC-världen ;-)

/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

För småkonstiga problem kan man testa en 'säker start'. Du startar om datorn och håller nere shift-tangenten under uppstarten (som tar lite längre än normalt). När det är klart gör du en vanlig omstart för att komma ur 'säkert läge'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

För småkonstiga problem kan man testa en 'säker start'. Du startar om datorn och håller nere shift-tangenten under uppstarten (som tar lite längre än normalt). När det är klart gör du en vanlig omstart för att komma ur 'säkert läge'.

 

Tack!

 

Jag har provat det också, men inget resultat :-(

 

/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Om datorn är precis ny så ingår ju support från Apple Care, ring dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte ge dig förslaget att skapa ett nytt konto, men den panelen gömmer ju sig i systeminställningar.

 

Men om du använder Spotlight, förstoringsglaset uppe i menylisten till höger och skriver Konton kan det fungera. Skapa ett nytt konto, logga in där och se om felet kvarstår. Troligtvis inte utan då är det något som har korrumperat .prefs-filen till systeminställningar. Den får du då radera.

 

Du kan annars prova med skrivbord och skärmsläckare i spotlight för att ändra bakgrundsbild och se om det löser felet med din korrupta .prefs.

 

Du hittar och raderar filen i finder under din användare -> bibliotek -> preferences - com.apple.systempreferences.plist

Du har Lion så i finder välj -> Gå till mapp ~/library

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst problemet. Det började strula när jag tog bort bilder från iPhoto. Jag började med att ta bort iPhoto men problemet kvarstod. Jag tog då bort allt som har med iPhoto att göra i mappen bilder i findern. Nu startar systeminställningar som vanligt.

 

Tack ändå för era förslag.

/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...