Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla en skrivare utan Wi-Fi till TC, går det?


Silverfox

Rekommendera Poster

Kan man koppla en skrivare som inte har WI-FI till USB-porten på Time Capsule och nå den från en MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst!

Du kan sen hitta den med bonjour.

//Thomas

 

Kan man koppla en skrivare som inte har WI-FI till USB-porten på Time Capsule och nå den från en MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas. Det låter bra. Men då har jag fått en ny fråga. Bonjour är något som jag har noll koll på. Vad är det? Jag trodde man skulle kunna hitta skrivaren i WI-FI inställningen på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas. Det låter bra. Men då har jag fått en ny fråga. Bonjour är något som jag har noll koll på. Vad är det? Jag trodde man skulle kunna hitta skrivaren i WI-FI inställningen på datorn.

Bonjour

 

Varför ska skrivaren hittas via wifi-inställningen? Låter aningen orelaterat.

Du borde däremot hitta den under skrivarinställningar.

Din skrivare hanteras numera av din TC och borde därmed delas ut i nätverket av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Skrivaren är kopplat till TC som står i annat rum. När jag går in i Bluetooth på datorn hittar jag inte skrivaren där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Kan det var i Airport-verktyg. Där hittade jag lite om skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Skrivaren är kopplat till TC som står i annat rum. När jag går in i Bluetooth på datorn hittar jag inte skrivaren där.

Bluetooth? Ta det lilla lugna vettja. :crossfingers:

 

Var hittar jag skrivarinställningar?

Systeminställningar->skrivare

Där hittade jag det senast jag kollade iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är under Systeminställningar > skrivare jag ska ställa in den? Inte under Airport verktyg i TC? Okey. Jag testar. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är under Systeminställningar > skrivare jag ska ställa in den? Inte under Airport verktyg i TC? Okey. Jag testar. Tack för hjälpen.

Så ställer du in den på datorn sen. Först kan du ju kolla om den funkar bra med din TC.

Check AirPort Utility

  1. Open the AirPort Utility (located in the /Applications/Utilities folder).
  2. Select your AirPort Base Station or Time Capsule.
  3. Click "Manual Setup" to proceed.
  4. Enter the Airport Base Station or Time Capsule password if needed.
  5. Click "Printers" in the menu bar.
  6. Make sure AirPort Base Station or Time Capsule recognizes your connected printer.
  7. Try to print.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tålamod med mig Koplimi. Det funkar nu. biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bonjour är Apples teknik för att hitta enheter i nätverk. Du behöver egentligen inte veta vad Bonjour är eller vad den gör, för den fungerar ändå. :) Iaf på Mac-enheter.

För Windows kan man behöva ladda hem Bonjour och då behöver man veta vad det är.. Men i Mac är det inbyggt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt Raphael. Sånt gillar jag när det bara funkar utan att man vet om det. Det är inte alltid som jag har full koll på alla tekninska prylar, så jag är evigt tacksam att jag har er här på forumet som hoppar in och försöker hjälpa mig då det blir lite för mycket för mig. livet blev mycket lättare med MWf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...