Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Data-roaming, hur funkar det?


Lewin

Rekommendera Poster

Det står under inställngar --> mobildata att om man stänger av data-roaming på ipaden och iphonen så slipper du onödiga kostnader för att kolla mail osv. vad är data-roaming? testa att stänga av data-roaming och mitt wifi men det gick fortfarande att surfa och kolla mail m.m.

 

/Lewin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När data-roaming är avstängd så kan du inte använda mobildata när du är utomlands, alltså där din vanliga operatör inte har täckning. Att du fortfarande kunde surfa var troligtvis därför att du fortfarande hade mobildata aktiv, vilket gör att du kan surfa på din egna operatörs nät.

 

Att det står att man slipper onödiga kostnader gäller bara när du är utomlands, för då kan du inte använda någon mobildata. På så sätt sparar man extra kostnader därför att priset för data utomlands ofta är dyr.

 

Om du inte har ett surfabbonemang så kan du stänga av mobildata också för att slippa kostnader även när du är på din egen operatörs nät, för dåp blir det dyrt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roaming är kort och gott att tillåta att telefonen använder andra operatörers nät. Det vill du INTE ha igång utomlands för då kan det bli mycket dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okeej, så stänger jag av data-roaming så kmr jag inte kunna få någon mobildata mottagning när jag är utomlands ?? men då kan jag lika gärna stänga av all mobildata va :)??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barbapappa_86

okeej, så stänger jag av data-roaming så kmr jag inte kunna få någon mobildata mottagning när jag är utomlands ?? men då kan jag lika gärna stänga av all mobildata va :)??

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var i Danmark förra veckan och blev smått överraskad då jag hörde att man kunde surfa för 29:- dygnet med Telia. Det var förvisso begränsat till 20 MB och det var ingen snabb uppkoppling men det gick att surfa, använda kartan som GPS och kolla e-post. Det måste finnas samma möjligheter med andra operatörer. Men det funkar inte i alla länder. Bara vissa. Det kändes lite läskigt att ändra data-roaming till aktiv, något man aktar sig för då man är utanför Sverige. Men jag blev bara debiterad de 29:-/dygnet så det var gött.

 

 

post-58189-078767600 1313513389_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okeej, så stänger jag av data-roaming så kmr jag inte kunna få någon mobildata mottagning när jag är utomlands ?? men då kan jag lika gärna stänga av all mobildata va :)??

 

Fördelen med att använda sig av data-roaming On/Off istället för mobildata On/OFF är om du rör dig i områden där du kan få täckning från flera länder, t.ex. i fjällen i närheten av den Norsk/Svenska gränsen. Du kanske vill ha tillgång till surf och liknande tjänster men inte riskera onödigt höga kostnader. I gränsområden är det lätt att man hamnar hos en norsk operatör om den svenska operatören har lite dålig täckning. Det finns en och annan Svensk som fått en otrevlig överraskning efter ett besök i närheten av gränsen. Det kan även vara så att man bor i Malmö men arbetar i Köpenhamn, det är trist att behöva slå på och av mobildata varje dag när man tar tåget till jobbet, så det finns vissa fördelar med funktionen som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att använda sig av data-roaming On/Off istället för mobildata On/OFF...

 

Jag har upptäckt en ytterligare fördel. Vissa appar (RunKeeper i mitt fall) vägrar komma igång med det den ska göra om mobildata är avstängt. Om mobildata är påslaget men data-roaming är avstängt startar den snällt trots att den inte kan koppla upp sig. Loggarna kan man tanka upp senare hemma på hotellet med WiFi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okeej :) Jag stängde av mobildata helt :) Ligger nu i turkiet och använder wifi bara :) Va lite inne på att skaffa ett turkiskt kontantkort till ipaden men skoter nog i det :) Sägs att det ska fungera bra med 3G här :) Kanske kan vara värt om man har en iphone, men känner inte för att ha med ipaden till stranden, vill inte att någon ska sno den xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...