Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rapportera alla fel och brister i Lion här.


thrandor

Rekommendera Poster

SORRY - upptäckte nu att detta var Snowlep, inte Lion.

 

Efter uppdatering till Lion kan jag inte logga in på min Netgear ReadyNas Duo som admin via Finder. Därmed fungerar inte Plex som det ska och jag kan inte kolla på mina filmer via Plex :-( Jag kan däremot logga in som gäst via Finder.

 

Jag kan logga in som admin via RAIDar-appen och via webbgränssnittet, men inte via Finder.

 

Någon som sitter på en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 280
  • Created
  • Senaste svar

SORRY - upptäckte nu att detta var Snowlep, inte Lion.

 

Efter uppdatering till Lion kan jag inte logga in på min Netgear ReadyNas Duo som admin via Finder. Därmed fungerar inte Plex som det ska och jag kan inte kolla på mina filmer via Plex :-( Jag kan däremot logga in som gäst via Finder.

 

Jag kan logga in som admin via RAIDar-appen och via webbgränssnittet, men inte via Finder.

 

Någon som sitter på en lösning?

 

Inget nytt under solen.

AFP i Lion är uppdaterat så alla Netgears Nas med Sparc processorer stöds inte längre.

Det finns en Beta att ladda ner men vet inte hur den fungerar och just nu ät Neatgears hemsida nere.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det likna cirkus i forumet igen..

 

Skapar denna tråd och klistrar den som "Viktig"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga pilknappar i rullningslisterna, Skrivbordsbakgrunden zoomas ut i Exposé, Menyraden verkar mörkare än förut (subjektivt), I findern förekommer menyalternativet Innehåll -> Ordna efter två gånger (eller så ser jag dubbelt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite fel och brister som jag hittat hittills:

  • Det går inte att ändra storlek på ikonerna i finder med gester.
  • Gesterna för att gå fram och tillbaks är inte optimala. Det är olika över systemet.
  • Reading-listen i Safari visas inte korrekt ibland.
  • Fönstren i Mission Control hamnar över varandra och över hela skärmen ibland. De till och med döljer Desktopen överst. Detta sker oftast när man har många stor fönster öppna samtidigt.
  • Safari hänger sig en kort stund när man sparar en bild med till mappar som innehåller ett stort antal filer. (i mitt fall över 15 000 filer och 8GB)
  • När man trycker på det gröna plusset när man är i Top Sites i Safari så ändras storleken och fönstret hoppar ner till, nästan, under dockan.
  • Wake on demand är buggigt när locket på datorn är stängt. Den vaknar, tappar kontakten, somnar.
  • Mailbox-listen i Mail kommer inte ihåg sin längd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta bort alias (kopior/genvägar utav appar) som ligger i Lunchpad funkar ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta bort alias (kopior/genvägar utav appar) som ligger i Lunchpad funkar ej.

 

Verkar som det funkar, men bara på program jag köpt i Mac App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min western digital extrerna hdd hittas inte av datorn. Som tur är var inte time machine på den, men iTunes biblioteket som nu måste skapas om :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande lustigheter har jag noterat:

 

* Min Textredigerare kraschade hejvillt ett tag, säkert 5 gånger på raken. Fattar dock inte riktigt varför. Den har skärpt sig nu, men jag har ögonen på den.

* I går när jag kopplade in mina externa högtalare så vägrade datorn att "hitta" dom. Vet inte om det är Lionrelaterat, men det har i alla fall aldrig hänt innan.

 

Som härdad gammal windowsräv så känns det ju i ryggmärgen som att "det här är sånt här som händer när man inte gör en ren installation av operativsystemet när man byter version". Men jag försöker ännu hålla räven stången så att säga ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick problem att mitt konto och lösenord inte fungerade i Lion. Fick stoppa i SLskivan, skapa ett lösen till System Administrator, logga på som denna och skapa 'mitt' hemmakonto. Fick fråga om jag vill behålla alla hemmakontot och dess mappar. Klart.

Vid körning funkade inte banken (Safari), externa hårddiskar upptäcktes inte och lades inte på skrivbordet (viktigt för mina backuper går på måndag). För att få startskivorna att synas vid alttryckning under uppstart var jag tvungen att stoppa i en CD. Lång tid för uppstart/omstart/avslagning. Lite mindre ändringar som jag fixade, scrollknappen på musen hade ändrat ritning, mail lite annat utseende som kan fixas via inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Textredigerarens sökfunktion verkar omgjord, går inte längre söka/ersätta skiftlägeskänsligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Inte en bugg utan en buggfix: Äntligen kan man använda sig av knapparna F7-F9 för att styra Spotify utan att iTunes öppnas :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny rolig sak jag hittat. Efter att man sett en Silverlightfilm (tv2.no) i helskärm i Safari, så när man lämnar helskärmen så döljs Dock och menyraden så fort Safarifönstret är aktivt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bug och bug, men Air drop funkar inte om man inte har satt ett Apple ID på sin användare. Det står ju inte direkt det någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en del problem med MS Office och 10.7..

Både när det gäller Office 2008 och 2011. (2004 fungerar inte alls)

 

Microsoft jobbar med att lösa problemen

 

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20083030-263/microsoft-office-known-issues-with-os-x-10.7-lion/?tag=mncol;title

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes: När man lägger till egna skivomslag, så måste man, efter att man lagt till det på det vanliga sättet, klicka på "Visa info" en gång till för att det ska visas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes: automatisk uppspelning går inte att stänga av längre? Kanske är iom 10.4-uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar alla som installerat 10.7 Lion att snarast möjligt efter installationen starta Skivverktyg och köra Reparera Skivbehörigheter..

Gjorde det själv nu, och det var en meterlång lista..

Efter två körningar kvarstår "som vanligt" denna filen.

 

post-113-035405000 1311666690_thumb.jpg

 

Bedrövligt att de inte rättar till sånt krafs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Tack Poca för dirt tips om Skivbehörighet. Har aldrig sett nåt liknande. Det var hur mycket som helst. Är dock inte helt säker på vad som menas med dessa behörigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar alla som installerat 10.7 Lion att snarast möjligt efter installationen starta Skivverktyg och köra Reparera Skivbehörigheter..

...

Bedrövligt att de inte rättar till sånt krafs

Dock skönt att slippa alla varningar från Java nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Hängt sig två gånger

Min sprittans nya iMac 21" har efter uppdatering till Lion hängt sig två gånger. Det har varit när jag använt Safari. Om felet kommet i Safari eller om det är slumpen kan jag ej avgöra.

 

Jag upplever också att den är segare än med SL. Trots 4 GB RAM verkar det som om den får slut på minne.

 

 

BTW

Kan jag använda dessa minnen i iMac?

CL9, Ej ECC

 

Vad menas med ECC resp CL9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hansomsover

Det finns en omtalad bugg som får Lion att hänga sig när man spelar upp film, kan dyka upp på YouTube och på andra ställen. Pekaren går att röra, men inget annat funkar, och det genereras inga felloggar. Det bara tvärnitar. Jag har råkat ut för den en gång, och hoppas att 10.7.1 skall rätta till det. Enda sättet är att döda med strömbrytaren och starta om igen.

 

Har inte Adobe gått ut och sagt att det är en bugg i Flash som får Macens processor att gå på högvarv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Har inte Adobe gått ut och sagt att det är en bugg i Flash som får Macens processor att gå på högvarv?

Det är nog detta som drabbat mig de två gångerna min nya iMac hängt sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett tips för dem som är tveksamma till Lion 10.7.

 

Har ni hyfsat står hårddisk så partitionera den i två delar. Det går att göra utan att det ni har på hårddisken förstörs.

Se dock till att ni har backup. (Ska man alltid ha)

 

Gjorde så själv nu på min iMac..Nu ska jag snart installera Lion på den nyskapade partition som är på 200 GB.

 

Hur ni delar upp disken i två delar kan ni läsa i Skivverktygs Hjälp.

post-113-050294100 1311695283_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att jag just nu håller på att lägga in enbart Lion på den nya partionen.

Satte i SD-kortet jag lagt installationfilen på och valde kortet i Startskiva.

Datorn starta om och starta upp från kortet, sedan var det bara att installera.

 

Låter Flyttassistenten hämta nätverksinställningar, dokument m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...