Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kalendern [iCal] tillåter inte att jag skriver i den


Minkowski

Rekommendera Poster

När jag försökte skriva i kalendern fick jag meddelande:

you cant change events or to do items in the weekend number calendar.

Vad menas ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge oss lite information så ska försöka lösa detta.

Vilket program använder du för att ändra din kalender?

Är det en kalender du själv skapat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder den inbyggda Mac kalendern, den som följer med datorn alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du svara på andra frågan med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra frågan är , förmodar jag , om jag skapat en kalender själv. Jag tycker den frågan kan tolkas på olika sätt.

Hur skapar man själv en kalender ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du får ta och läsa på lite om iCal som du använder, kolla i hjälpen till programmet. Det är inte så lätt att i ord beskriva detta för mig.

Har du överhuvudtaget provat hjälpen till iCal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha laddat ner en kalender som innehåller veckonummer. Det finns ju massvis med kalendrar som folk skapat, för helgdagar i olika länder, veckonummer och allsköns annat braåha. Men den kalendern är då antagligen låst för redigering.

 

Förmodligen ser det ut något sådant här uppe till vänster i fönstret:post-8002-057127000 1311186608_thumb.png

 

I mitt fall markerat kalendern "Svenska helgdagar". Markera istället din "riktiga kalender" så borde det funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra frågan är , förmodar jag , om jag skapat en kalender själv. Jag tycker den frågan kan tolkas på olika sätt.

Hur skapar man själv en kalender ?

Man kan prenumerera på kalendrar från t.ex. internet. Jag gör detta från mitt Universitet. Dessa kan du ej ändra lokalt eftersom du inte själv skapat dom och att dom kan ändras via internet. (T.ex. uppdaterar mitt Universitet schemat live om en föreläsning flyttas eller liknande.)

Man kan skapa egna kalendrar genom att trycka på + nere i vänstra hörnet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(T.ex. uppdaterar mitt Universitet schemat live om en föreläsning flyttas eller liknande.)

 

 

Smidigt yeahbaby.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du provat att dubbelklicka på ett datum och fått upp "ny aktivitet"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med "kalendern som medföljde datorn" menar iCal så är det ett kalenderprogram som kan innehålla flera kalendrar. Du kan exempelvis ha en kalender för arbete, privat, födelsedagar och veckonummer. Fyra kalendrar som syns i samma vy.

 

Om du prenumererar på en kalender, exempelvis en för veckonummer, så kan du inte ändra i den för en sådan kalender är låst.

 

Icke-prenumererade kalendrar kan du ändra uppgifterna i och lägga till uppgifter i.

 

För att kunna lägga till uppgifter i iCal så behöver du ha en kalender skapad i den.

Själv kör jag med Arbete, Personligt, Kurser och födelsedagar.

 

Varje kalender har sin egen färg så det går enkelt att stämma av vilka uppgifter som hör till vilken kalender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skapar man själv en kalender ?

 

I iCal:

 

Arkiv - Ny Kalender - och sen väljer du om den ska vara på Mac lokalt eller delas med Mobile Me (om du har Mobile Me).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johnalder skrev

Du verkar ha laddat ner en kalender som innehåller veckonummer. Det finns ju massvis med kalendrar som folk skapat, för helgdagar i olika länder, veckonummer och allsköns annat braåha. Men den kalendern är då antagligen låst för redigering.

Jo, det var så. Nu har jag löst problemet tror jag. Man får inte ha markerat Weeknumbers eller Swedish Holidays, för då tror kalendern att jag vill ändra det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johnalder skrev

 

Jo, det var så. Nu har jag löst problemet tror jag. Man får inte ha markerat Weeknumbers eller Swedish Holidays, för då tror kalendern att jag vill ändra det

Ja det är väl självklart, det som är markerat är det man arbetar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...