Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam kopiering från DVD


Kalliban

Rekommendera Poster

Hej

 

Just nu kopierar jag filer från en DVD-skiva (ej film, inget olagligt)

Hastighet 1 Mb/s

Jag tycker det går skitlångsamt, och SuperDriven "knorrar" medans den läser skivan,

 

Är detta normalt?

Att det ska ta en halvtimme att kopiera 3,7 GB från en DVD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Mb/s låter långsamt men sen när du säger 3,7 GB på en halvtimme så låter det helt normalt.. 3,7 GB är ju inte lite. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men lite snabbare än 1 Mb/s tycker jag att det borde gå :angry:

 

jag menar.. det ska väl gå snabbare att kopiera en fil på en DVD som sitter i min dator än att kopiera en fil från en server 200 mil bort (över internet alltså) ? :blink::blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Hej

 

Just nu kopierar jag filer från en DVD-skiva (ej film, inget olagligt)

Hastighet 1 Mb/s

Jag tycker det går skitlångsamt, och SuperDriven "knorrar" medans den läser skivan,

 

Är detta normalt?

Att det ska ta en halvtimme att kopiera 3,7 GB från en DVD?

Hej!

 

1Mb/s???

 

Du menar väl 1MB med kapitalt B som i Mega Byte inte Mega Bits då handlar ju 1MB om drygt 12Mbit/s dvs rätt fort. Låt se:

 

3.7GB= 3788.8MB

 

3788.8/3600= 1.0524

 

dvs om filen skulle ha kopierats på 3600 seknder motsvarande 1 timme så hade du haft filkopieringshastigheten 1.05MB/s vilket motsvarar ungefär 8.4Mbit/s men du kopierade ju filen på en halvtimme då dubblar vi hastigheten och får du filkopieringshastigheten 2.1MB/s motsvarande 16.8Mbit/s vilket nog är så fort som du kan få ut av en Superdrive som ju in te är kända för att vara några fartmonster.

 

Min PC en med AMD Athlon Processor på 2.13GHz motsvarande P4 2.6GHz med HT och en DVD läsare så kan jag rippa en film med allt extramatrial totalt om 8.6GB samt avkryptera alla kopieringsskydd på 20 minuter vilket ger processhastigheten 7.33MB/s motsvarande 58.7Mbit/s så betydligt snabbare med andra ord.

 

Sånt här med avkodning är något som PC maskiner är bättre på i dagsläget!. Det talar inte till macens fördel i alla fall!. Åtminstonde inte vad gäller äldre maskiner med en ny G-5a och med en annan brännare/läsare så hade man nog fått upp farten betydligt och kunnat tävla med PC sidan!.

 

En sak som du kanske kan göra för att påverka hastigheten lite grann är kanske att se till att det finns gott om HD utrymme kvar samt gott om RAM i maskinen!. Och kanske om du anser det vara viktigt skaffa en bättre och snabbare brännare!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlade bara om vanlig filkopiering och inte rippning eller annat..

 

Och ja, det var MB jag menade :)

 

Ok, så superdriven är inte snabbare än så alltså... Synd.

 

Tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp, men jag brukar kopiera filer mellan extern och intern hårddisk i typ 20-30MB/s, så det är nog inte där skon klämmer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är det en bränd skiva kan också dvd-läsaren tvingas sänka sin hastighet för att kunna läsa innehållet korrekt.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, bränd skiva från min kompis (pc) så det kanske är det som är "felet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Kay ffs... du klagar väl inte på min Pecä!??

Jo :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...