Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa spellistor i iTunes


norbiheim
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Denna tråden ansågs för bra för att försvinna i bakgrunden, så jag "nita ämnet som Viktigt"

Ändrade endast rubriken på inlägget och strök några kommentarer från mig, i övrigt orörd.

 

 

Hej,

 

Jag har haft Mac i några månader och är jättenöjd förutom med programmet iTunes. Finns det några bra alternativ till detta? Jag är en gammal Winamp användare från Windows och den uppdaterade biblioteket automatiskt och man kunde lätta söka på låtar i biblioteket. iTunes tycker inte alls om.

 

Har ni några bra förslag? Motivera helst också varför ni tipsar om de specifika programmen. Tack, alla tips uppskattas!

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Itunes är ett fantastiskt program. Vad menar du med uppdaterar biblioteket?

Det du har lagt i iTunes ligger där.

Eller talar du om uppdaterar spellistor? Ja, spellistorna kan uppdateras automatiskt om man lägger in det i dem. Alltså man får göra smarta spellistor. Jag har roterande spellistor där låtarna byts ut löpande efter vissa kriterier så jag har automatiskt nya låtar i min bilstereo (genom iPhone eller iPod) varje dag.

 

Söka låtar är ju lätt, det är ju bara att stå i biblioteket (alltså högst upp, "Musik") och börja skriva in låtens namn i sökfältet. När du börjar skrivas så söker den hela tiden och uppdaterar listan medan du skriver in det du söker efter.

 

Även suveräna funktioner för genrer, artister, album...

Men, iTunes behöver fullständig information i låtarna för att fungera bra.

Dvs, komplett och rätt information om artist, album, albumartist, låtnr, genre och så vidare.

När detta är rätt och komplett, så blir iTunes så mycket smidigare och enklare att jobba med.

Jag kan inte tänka mig ett smidigare och bättre program.

 

Jag gick från WIndows till Mac på grund av iTunes först och främst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan iTunes automatiskt uppdatera den mapp du väljer som musikmapp eller som källan?

 

Itunes jobbar inte med externa mappar.

Itunes har hela biblioteket i sin egen databas.

Inuti iTunes kan du välja vilken sortering du vill. Finns enormt kraftfulla funktioner för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste man alltså manuellt varenda gång man laddar ner ny musik lägga in dem i iTunes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan iTunes automatiskt uppdatera den mapp du väljer som musikmapp eller som källan?

 

Se spellistorna i iTunes som mappar som uppdateras automatiskt, om du väljer smarta mappar. Och de kan uppdateras hur som helst beroende på vilka kriterier du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Då måste man alltså manuellt varenda gång man laddar ner ny musik lägga in dem i iTunes?

 

När man köper musiken från iTunes store hamnar de automatiskt i iTunes.

 

Du kan skapa arbetsflöden som lägger in musik automatiskt i iTunes och du gör det med Automator.

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, med tanke på ni talar så högt om iTunes så ska jag ge det en chans. Men jag har en fråga kring SMARTA spellistor. Jag försökte skapa en sådan men då måste man välja in en del grejjer vilka jag inte förstår va de menar.

 

Vilka inställningar ska man lägga där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte jämförbart med iTunes, och faktiskt inte heller Winamp, men jag använder även Vox: http://www.voxapp.uni.cc

 

Min musiksamling har jag i iTunes (som har väldigt bra sorterings-/spellistefunktioner om man har mycket musik), medan nyhemkommen/rippad musik lyssnar jag alltid på i Vox innan jag lägger in dem i iTunes. Det saknar en del funktioner (t.ex. bibliotek även om jag tror att det är på gång) men är å andra sidan väldigt litet och nätt. Testa.

 

På det stora hela är det uselt med urvalet av musikspelare till Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

itunes är ett bibliotek, när du väl lagt in allt så kan du tex filtrera innehållet med smarta spellistor.

du slänger mao in allt och gör din "mappstruktur" i itunes istället för i finder.

 

därimot är itunes inte så smidigt för att lyssna igenom tillfälliga filer som du inte tänker spara.

till det använder jag spotify (låter local files kolla av download mappen) alternativt quick look eller quick time player.

Annars rekommenderar jag också automator flöden som Raphael skrev om du vill att allt ska läggas in i itunes

automatiskt från en viss mapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte jämförbart med iTunes, och faktiskt inte heller Winamp, men jag använder även Vox: http://www.voxapp.uni.cc

 

Min musiksamling har jag i iTunes (som har väldigt bra sorterings-/spellistefunktioner om man har mycket musik), medan nyhemkommen/rippad musik lyssnar jag alltid på i Vox innan jag lägger in dem i iTunes. Det saknar en del funktioner (t.ex. bibliotek även om jag tror att det är på gång) men är å andra sidan väldigt litet och nätt. Testa.

 

På det stora hela är det uselt med urvalet av musikspelare till Mac OS X.

 

Gör precis som lyssnar med Vox först innan jag lägger inte det i iTunes

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men jag har en fråga kring SMARTA spellistor. Jag försökte skapa en sådan men då måste man välja in en del grejjer vilka jag inte förstår va de menar.

 

Vilka inställningar ska man lägga där?

 

Du anger ett antal parametrar (det räcker med ett samt vad den ska göra) och sen skapas en spellista utifrån det.

 

Varje parameter innehåller tre villkor (en parameter är en rad)

1) "Urval" (t ex artist, album, genre, betyg du satt eller vilket år låten ska vara i från). Grundinställningen är "Artist".

2) Vad det ska göra med urvalet (t ex ta med eller inte ta med). Grundinställningen är "Innehåller".

3) Sökord som du själv skriver in (t ex artistens namn).

 

Till höger om "sökordsrutan" har du ett plustecken (+), klickar du på det så får du en till parameterrad där du anger villkoren 1–3. På så sätt kan du "förfina" urvalet.

 

Säg att du vill samla alla låtar från en viss genre (Pop) utom de med artisterna X, Y och Z.

 

• I första villkorsraden anger du: Genre – Innehåller – Önskad genre (skriv Pop)

• I andra villkorsraden anger du: Artist – Innehåller inte – Ej önskad artist (skriv X)

• I tredje villkorsraden anger du: Artist – Innehåller inte – Ej önskad artist (skriv Y)

• I fjärde villkorsraden anger du: Artist – Innehåller inte – Ej önskad artist (skriv Z)

 

Skulle du sen ångra dej och vill ha med artist Y kan du klicka på minustecknet (-) efter den villkorsraden.

 

Man kan också i efterhand redigera en smart spellista. Högerklicka på spellistan i det vänstra fönstret och välj "Redigera smart spellista" så får du upp samma dialogruta som när du skapade spellistan.

 

– Som någon annan påpekar i tråden så förutsätter det att man fyllt i alla uppgifter för respektive låt om man vill kunna använda det fullt ut. T ex så måste du se till att alla pop-låtar har ha fått "genre-rutan" ifylld med "Pop".

– Som du säkert vet så är datorn knäpp. Råkar du nånstans ha skrivit "Beatls" så fattar den inte att du menar "Beatles".

– Är du slö när du anger villkoren för artistens namn och menar "Beatles" men bara orkar skriva "Bea" så får du också med "Beastie Boys", "Cookies 'n' Beans" och "Beach Boys".

 

Det är bara att laborera lite så kommer du snabbt på hur det funkar.

 

Lycka till! :pompoms:

 

P.S. Tycker att iTunes är förträffligt. Men som allt annat kan ju det också förbättras.

Redigerad av Zulo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok, med tanke på ni talar så högt om iTunes så ska jag ge det en chans. Men jag har en fråga kring SMARTA spellistor. Jag försökte skapa en sådan men då måste man välja in en del grejjer vilka jag inte förstår va de menar.

 

Vilka inställningar ska man lägga där?

 

Du lägger de inställningar som behövs för att det ska hända det som du vill att spellistan ska göra. :)

 

Jag skickar med ett exempel på en av mina smarta spellistor som gör följande:

 

Väljer ut 25 femstjärniga låtar som är längre än 2.30 och kortare än 8 minuter och som lades till inom de senaste 6 månaderna och som inte har spelats på 3 dagar. Denna spellista uppdateras automatiskt för "Live" är ibockad. Så när någon låt har spelats i listan så åker den bort med en gång och ersätts av en annan låt. Så listan rör sig hela tiden. :)

post-13591-012980100 1306264118_thumb.jpg

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-13591-034605400 1306264742_thumb.jpgHär är ett annat exempel på en smart spellista...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i forntiden (det glada 90-talet) fanns en Winamp-liknande spelare som hette Macamp. Vad hände med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i forntiden (det glada 90-talet) fanns en Winamp-liknande spelare som hette Macamp. Vad hände med den?

 

Finns här men det är ingen som håller projektet i liv.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tror inte att någon tipsat om mappen "Lägg automatiskt till i iTunes". Den finns inuti mappen iTunes Music eller iTunes Media.

Det är bara till att lägga in filer där (mappstrukturer går bra), så läggs de automatiskt till i iTunes bibliotek.

Redigerad av Wargen41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har haft Mac i några månader och är jättenöjd förutom med programmet iTunes. Finns det några bra alternativ till detta? Jag är en gammal Winamp användare från Windows och den uppdaterade biblioteket automatiskt och man kunde lätta söka på låtar i biblioteket. iTunes tycker inte alls om.

 

Har ni några bra förslag? Motivera helst också varför ni tipsar om de specifika programmen. Tack, alla tips uppskattas!

Det allra viktigaste man måste tänka på när man går till iTunes från ex Winamp är att man ska låta iTunes sköta all filhantering, taggning av filer mm. Du ska inte gå in i mappstrukturen och mecka själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att någon tipsat om mappen "Lägg automatiskt till i iTunes". Den finns inuti mappen iTunes Music eller iTunes Media.

Det är bara till att lägga in filer där (mappstrukturer går bra), så läggs de automatiskt till i iTunes bibliotek.

 

Och vad är den praktiska fördelen jämfört med att ta filen och släppa över iTunes-symbol, och ha "Kopiera filer till iTunes Media när du lägger till i bibliotket" förbockad? Nog tycker jag det är enklare att bara dra över till iTunes istället för att leta reda på en mapp i en mapp för att lägga filer där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Och vad är den praktiska fördelen jämfört med att ta filen och släppa över iTunes-symbol, och ha "Kopiera filer till iTunes Media när du lägger till i bibliotket" förbockad? Nog tycker jag det är enklare att bara dra över till iTunes istället för att leta reda på en mapp i en mapp för att lägga filer där...

Först och främst var det respons på följande:

Då måste man alltså manuellt varenda gång man laddar ner ny musik lägga in dem i iTunes?

Ifall man inte köper all sin musik från iTunes Store så kan man ju ladda ner filerna direkt till den speciella mappen.

 

Man kan lägga mappen i dock eller på ett annat lättåtkomligt ställe om man märker att man ofta vill använda sig av den.

Mappen bryr sig inte om ifall man har "Kopiera filer till iTunes Media när du lägger till i biblioteket" förbockat eller ej. När filerna läggs till flyttas de alltid till rätt ställe i iTunes-mappen.

Mappen kan vara en fördel om man av någon anledning vill ha vissa filer i biblioteksmappen, men inte alla. Då kan man stänga av "Kopiera filer…" och bestämma var man vill ha filen i det ögonblick man lägger till den i biblioteket (beroende på om man drar den till iTunes ikon eller till mappen) utan att behöva kontrollera iTunes inställningar varje gång. Dessutom blir det aldrig några kopior av de filer man lägger till (kopior som man troligtvis ändå bara slänger efter att de är tillagda).

 

Man kan även lägga till filer utan att iTunes är igång (fast rent tekniskt läggs de förstås till när iTunes öppnas).

 

Så jag tycker nog att det kan finnas tillfällen när det är en fördel att använda sig av mappen. Hursomhelst är det alltid bra att ha alternativ och någon på Apple tyckte uppenbarligen likadant när mappen kom till.

Redigerad av Wargen41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste problemet för icke-iTunesanvändare är att låta iTunes ta kontrollen.

 

Släpp sargen, och sköt all musikhantering med iTunes! Strunta i den "riktiga" folderstrukturen, den har du ingen nytta av ändå.

 

Hade själv problem med detta när jag gick från mitt förra musikprogram för typ tio år sen, men när man väl andas ut och inser storheten med iTunes så tittar man aldrig tillbaka.

 

I princip samma sak med iPhoto för övrigt.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Raphael: Hur har du gjort "indraget" i villkor nummer två i ditt exempel?

 

Kan inte fler posta bilder på spellistor ni har gjort? Vore kul att dela andras musikstilsupplevelser utifrån vad vi själva har i våra iTunes-bibliotek. Jag tar tacksamt emot fler bilder på spellistor i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

någon som har något bra förslag?

jag har ett ganska massivt bibliotek av rippade (lagligt köpta dvd'er) liggandes på en NAS, idag har jag option-drag-och-släppt filerna på itunes vilket innebär att iTunes inte har kopierat alla filerna i min dator och det är så jag vill ha det, men har någon något bra förslag på hur jag ska få itunes att fatta att jag lagt till nya filer på in NAS eller måste jag varje gång kopiera in filerna i iTunes för hand?

Vill ju kunna se på dem med min AppleTV men den pratar inte överhuvudtaget med min NAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

automator.. okej då gäller det att ge sig ut på okända isar med grova kängor och hoppa jämfota alltså.. ska se om jag kan lösa det den vägen, tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...