Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac - Recension av nybörjare för nybörjare


teddyjohan

Rekommendera Poster

teddyjohan

Detta skriver jag eftersom det allra mesta här på forumet riktar sig till sådana som har en Mac, snarare än funderar på att skaffa en. Jag sökte efter lite vägledning före köp här men hittade inte alltför mycket (som jag kunde förstå utan förkunskaper). Därför skriver jag nu en kortare recension över min iMac av 2011 års modell, som är min första Mac, och som jag haft i några dagar nu. Tidigare har jag kört PC i över 20 år och det var med stor ångest jag bytte till Mac, men det var helt klart värt det. Här är mina tankar, förhoppningsvis kan de vara till hjälp för Dig som funderar på att byta från PC till en iMac! Den iMac jag köpte är den billigaste (21,5" i grundutförande).

 

Om att byta från Windows till MacOS - mjukvara

 

Innan jag skaffade min iMac hade jag i princip aldrig använt MacOS. Visst hade jag provat lite hos vänner och den lokala Apple-återförsäljaren, men aldrig mer än på sin höjd 10 minuter i sträck. Det hela kan verka lite konstigt när man är van vid Windows, eftersom många små detaljer är annorlunda. Start-menyn i Windows motsvaras av "Dockan", som fungerar lite annorlunda. Knapparna på "fönstren" sitter inte på samma ställe som i Windows och fungerar lite olika. Menyerna på programmen sitter alltid längst upp på skärmen. Sådana små detaljer, sammantaget, gjorde att MacOS verkade främmande för mig. Min största rädsla var egentligen att jag inte skulle lära mig att använda MacOS, eller att jag skulle sakna Windows. Jag var faktiskt så tveksam att jag övervägde att inte packa upp datorn förrän nästkommande helg. Men, kort sagt - det tog inte mer än ett par timmars klickande för att lära mig de flesta av de vanligaste "små" skillnaderna, och när man väl gjort det så känns MacOS inte alls främmande. Tvärtom känns det roligare, mer inbjudande, effektivare och smidigare än Windows. Trots att det på ytan ser ut att vara ungefär samma funktioner i båda operativsystemen så känns MacOS betydligt mer genomtänkt än Windows, och det är faktiskt mycket lättare att vara effektiv än i Windows.

 

Det jag använde min PC mest till var ordredigering (Office-sviten), mycket mailhantering och filhantering. Jag var lite orolig över detta, men till min glädje visade det sig att det faktiskt fanns lika bra - eller bättre - program för MacOS. Allt det jag gjorde tidigare gör jag minst lika lätt nu, om inte lättare. Stort plus för nybörjare är att iMac kommer med Mac App Store - behöver man någon app är det bara ett klick bort. Jag förstår om många "vana" användare inte bryr sig om denna funktion, men för mig som nybörjare var det nästan avgörande, eftersom jag annars skulle varit totalt vilse. Vart skulle jag annars ha börjat leta när man inte vet någonting om systemet? Installationer sker ju också annorlunda (och det har jag inte riktigt klurat ut än för det verkar bli kvar en del suspekta filer och ibland dubletter) men allt sådant löser Mac App Store. Öppna App Store, hitta det program du vill ha, köp (eller ladda ner ett gratis-program) och allt är klart. Uppdateringar ramlar in automatiskt, vilket jag hunnit med att uppleva, och det funkar lysande. Så, vad gäller mjukvaran, såvida du inte använder något program som du verkligen måste ha (alltså, just det specifika programmet) kan det vara värt att göra lite research. Men annars, om det inte är viktigt vilken ordbehandlare du har utan bara att du har en bra ordbehandlare, så är det inga problem. Detsamma gäller för de inbyggda programmen, som är klart bättre än det som följer med Windows.

 

 

 

Om att byta från PC till iMac - hårdvara

 

Jag har sett många Macbooks (de verkar ju dyka upp överallt numera, och det blir allt mer förståeligt för mig) men sällan någon iMac tidigare. Personligen är jag, förmodligen som de allra flesta "normala" användare (som inte har ett datorintresse dvs), ganska ointresserad över hur många kärnor en processor har eller hur många gigabyte den har. Det enda som spelar roll för mig är upplevelsen; att den är snabb och effektiv så att datorn hänger med mig, snarare än att jag ska sakta ner mitt tempo. Jag kan bara konstatera att iMac startar snabbare än någon PC jag någonsin haft. Den går igång från viloläget åtminstone fem gånger så snabbt som min Dell-laptop. Faktum är, att det sällan ens märks att datorn är i viloläge. Skärmen på iMac är imponerande bra jämfört med mina tidigare skärmar, skillnaden är enorm. Den minimala designen på iMac är också fenomenalt trevlig, och det är väldigt skönt att skrivbordet är fritt från sladdar och annat trassel. Tangentbordet är ett av de bästa jag har använt, även om det förmodligen saknar en hel del funktioner som proffsanvändare vill ha. Snabbknappar för Exposé är väldigt bra, och det är smidigt att kunna justera musik, volym och ljus direkt från tangentbordet. Musen (Magic Mouse) är också överlag bra, men det tar längre tid att vänja sig, och den är såvitt mig anbelangar inte mer avancerad än en "vanlig" mus, även om den använder multitouch istället för knappar och så vidare. Den känns i mitt tycke mycket skön så länge man inte använder den allt för många timmar i sträck. Upplever dock att jag ofta belastar ett finger lite för mycket eftersom jag lyfter det för att undvika att trassla till rullning i lister och dylikt. Kanske är det en vanesak, och musen känns helt okej för att ingå i paketet, men jag kan tänka mig att många finner den obekväm.

 

Batteriladdare ingår inte, och det torde vara närmast obligatoriskt för att använda mus och tangentbord trådlöst hela dagarna. Sedan jag köpte min iMac har tangentbordet dock inte sjunkit en enda procent (!) i batterinivå. Musen däremot sjunker dryga 2 - 3 % per dygn, men då använder jag också datorn konstant - datorn är både för arbete, fritid och studier. Något jag upplever som en stor nackdel är att skärmen blir väldigt varm - enligt manualen är det fullt normalt, och jag sitter kanske för nära utan att tänka på det, men vi talar om den varmaste dator jag någonsin haft. Värmen verkar inte påverka något förutom att mitt ansikte känns lite obehagligt då och då, men så sitter jag bara kanske 30 - 40 cm från skärmen, eftersom mitt skrivbord är ganska litet. Inget större problem, men varma vårdagar blir det faktiskt lite jobbigt. Många verkar ogilla att alla portar är placerade på baksidan, men personligen gillar jag det. Jag tycker det känns bra att man då kan ha kablar som synk-kabel till iPhone eller iPad ikopplad konstant utan att det är ivägen. Använder man ofta USB-minnen kan det förstås bli lite bökigt.

 

 

 

Därför blev det en iMac

Anledningen till att jag skaffade en iMac är för att jag upplevde att den erbjöd mest värde. Många brukar säga att Macbook Air är mest "prisvärd", men om man jämför prestanda, skärmstorlek och den externa musen så tycker jag inte alls den känns mest prisvärd - däremot är den kanske billigast, men det är inte samma sak. Jag bytte från PC eftersom min nuvarande PC är en laptop med ganska liten skärm, och jag arbetar mycket med flera fönster samtidigt, vilket helt klart är enklare på iMac's 21,5". Jag vill också poängtera att 21,5" är betydligt större än vad det låter som. Jag antog att, eftersom iPad har en nära 10" skärm, storleken på iMac var "iPad gånger två", men i själva verket ryms det mer än fyra iPad's på den yta som iMac tar upp. Jag hade alltså inte förväntat mig att den var så stor, men jag har vant mig. I grund och botten är det förstås en bra sak, men har man litet skrivbord - som jag - så kan det bli besvärligt på vissa sätt. Jag valde alltså inte en Macbook Air eftersom den, enligt min mening, för sin prestanda och skärmstorlek erbjuder mindre värde. Värdet där i form av mobilitet är förstås desto högre. En iMac tar man inte gärna med sig under armen. Det blev inte heller en Macbook Pro eftersom jag i så fall skulle behövt en 15" modell, och då är priset redan där över iMac, och iMac erbjuder således även där mer värde. Kort sagt, om du ska ha en dator enbart för hemmet, så rekommenderar jag en iMac. Men om du inte behöver en stor skärm eller en mus/trackpad, är kanske en Macbook ett bättre alternativ, för den händelse att du behöver ta den med dig någon gång.

 

 

Sammanfattning

 

Nu har jag inte berört specifikationen, dels eftersom jag inte minns den, och dels eftersom det är det minst viktiga i sammanhanget. Specifikationen finns ju på Apple's webbplats och jag rekommenderar att Du läser igenom den där. Allt som allt kan jag konstatera att jag blivit rejält kär i min nya iMac och Mac OS X, och om känslan håller i sig så kommer jag troligtvis inte byta tillbaka till PC inom en överskådlig framtid. Varför skulle jag, när både hårdvara och mjukvara känns så mycket bättre?

 

PS: Hej Macworld. Long time listener, first time caller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med en liten nybörjare recension. Jag instämmer med det mesta. Har föregående imac model och har haft i något halvår nu och är fortfarande lika kär i min Mac och den är precis lika snabb nu som då. Välkommen till Mac världen och du kommer märka att använda en Mac kommer bli roligare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet.

Känner igen mig i mkt som nybliven iMacägare. Har alltid haft pc innan.

Man lär sig nya saker varje dag. Vissa saker känns fortfarande smidigare på pc men nog mest en vanesak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min iMac igår! Är förvånad över hur lost jag är på Mac OS. Har använt PC sen jag föddes och nu känns det nästan som att börja om igen =D Men det ska nog gå bra. Tusen frågor poppar upp i huvvet medans jag sitter framför datorn. Råkade tillexempel dra ut hårddisk ikonen från finder till skrivbordet...då försvann den och nu hittar jag den inte. Installera program var också en nyhet. Organisera mappar, bilder, filmer och downloads känns väldigt ovant. Vet inte riktigt vilken taktik man ska använda för att få ordning och reda. Men man lär sig fort, om en vecka kommer jag förhoppningsvis vara helnöjd.

 

Måste bara säga att jag är grymt imponerad av hur snabb datorn är, man hinner knappt med själv. Startar innan man hunnit sätta sig i stolen. Jag beställde 27" i7 3,4 med 2gb grafik och en trackpad istället för mus. Gick på 18 600:- med studentrabatt.

 

Någon som vet om det går att använda iPaden som extra display? Har sett airDisplay appen men den verkar kass. Kanske finns något tillbehör så man kan koppla in iPaden i thunderboltporten? Hade varit najs att köra spotify/tutorials på paddan medans man kör Photoshop eller liknande.

 

Återkommer med miljoner frågor senare =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

teddyjohan

Fick min iMac igår! Är förvånad över hur lost jag är på Mac OS. Har använt PC sen jag föddes och nu känns det nästan som att börja om igen =D Men det ska nog gå bra. Tusen frågor poppar upp i huvvet medans jag sitter framför datorn. Råkade tillexempel dra ut hårddisk ikonen från finder till skrivbordet...då försvann den och nu hittar jag den inte. Installera program var också en nyhet. Organisera mappar, bilder, filmer och downloads känns väldigt ovant. Vet inte riktigt vilken taktik man ska använda för att få ordning och reda. Men man lär sig fort, om en vecka kommer jag förhoppningsvis vara helnöjd.

 

Måste bara säga att jag är grymt imponerad av hur snabb datorn är, man hinner knappt med själv. Startar innan man hunnit sätta sig i stolen. Jag beställde 27" i7 3,4 med 2gb grafik och en trackpad istället för mus. Gick på 18 600:- med studentrabatt.

 

Någon som vet om det går att använda iPaden som extra display? Har sett airDisplay appen men den verkar kass. Kanske finns något tillbehör så man kan koppla in iPaden i thunderboltporten? Hade varit najs att köra spotify/tutorials på paddan medans man kör Photoshop eller liknande.

 

Återkommer med miljoner frågor senare =D

 

1) Det där med att installera program kan vara knepigt ibland, men de flesta program (Twitter, Spotify m.fl.) var ganska enkelt. Man laddar ner filen, sen startar man filen. Då får man som regel fram två ikoner. En programikon och en mapp som heter "Program". Man drar programikonen till mappen "Program" (i samma ruta) och vips så är det installerat och klart. Att ladda ner via App Store är ännu enklare, bara ett klick så är man klar! Jag har fortfarande inte riktigt fattat hur det fungerar rent tekniskt men jag antar att man kan slänga installationsfilen (som verkar vara någon slags disk-avbildningsfil?) efter installationen

 

2) Skrivbordet mitt har jag helt tomt förutom en genväg ("Alias" verkar det heta) som går till Dropbox, där jag lagrar det mesta. Den mappen har sedan en ganska intrikat mappstruktur inuti. Jag antar att iDisk (Apple's motsvarighet, så att säga) kanske är ännu smidigare eftersom det verkar integrerat.

 

3) När man vant sig vid att använda "Finder" istället för "Utforskaren" (i Windows) så funkar det ganska snarlikt tycker jag. Personligen använder jag betydligt färre mappar på Mac av någon anledning och det blir mycket färre öppna fönster som stör, vilket känns skönt. Vad det beror på vet jag inte riktigt. Windows resulterade alltid i ett dussin öppna mappar samtidigt, men på Macen blir det sällan så. Här kan man nog dra nytta av Spaces, som jag tyckte verkade helt idiotiskt första dagen. I skrivande stund använder jag ett halvdussin Spaces och tycker det funkar smidigt. Skärmen blir befriad från röror av mappar och de program som man vill fokusera på kan få ta upp hela skärmytan och med ett knapptryck är man tillbaka till en annan Space med flera fönster etc. Du ställer in Spaces under Systeminställningar > Spaces. Det är bara att leka runt lite så ska du se att det går bra. Exempelvis kan du ju här ha en Space för dina mappar och sådant och en annan som din "vanliga" space :-)

 

4) Jag har köpt Air Display, och jag är inte nöjd. Såvitt jag kan se finns i princip ingen funktionalitet inbyggd (vilket gör den mycket svåranvänd utan mus och tangentbord) och den släcker tillfälligt min iMacs skärm när iPad ansluter eller roteras. Det finns andra bra fjärr-appar som t.ex. Edovia Screens som är bra, men vad jag förstått så går de inte över WiFi utan via nätet, vilket borde göra dem långsammare eftersom det blir en omväg. Air Display rekommenderar jag i vart fall inte - givetvis är det avsett som en "extra" display och inget annat, men det är ändå en otrolig basic funktionalitet som priset inte motsvarar. Hade hoppats på att jag kunnat åtminstone använda den för att styra Spotify via iPad från soffan men även det blir en utmaning utan musen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har beställt i onsdags min första Mac. Det blev iMac 27" i5 3.1Ghz. Kan inte vänta tills den kommer fram :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
FrozenWithin

Är också jag ny på Mac även om jag velat ha en väldigt länge. Har väntat till de ska nå de hårddiskstorlekar de har idag och utvecklats lite till. Men nu i år när nya iMac kom ut så beställde jag en. Förvisso i standardutförande och på 21,5 tum men valde den med en TB i hårddiskstorlek. Ångrar mig inte en sekund. Efter att ha kört allt från Windows NT fram till Windows 7 och provat Ubuntu däremellan så känner jag att jag har hittat hem. Mycket nytt som sas, blandannat det med att installera program och att det blir en skivavbild först och att det ska dras över till program. Gjorde några missar där i början och tog bort det nedladdade efter installation och så var helt plötsligt programmet borta igen och jag fattade inget. Men sen så lärde jag mig. Har fortfarande mycket kvar att lära men en sak är då med största sannolikhet säker. Kommer nog aldrig gå tillbaka till Windows igen. Har dock kvar lite windowstänk i mig så jag installerade ClamXav och även Sophos antivirus för att prova ha dem i bakgrunden. De verkar inte störa något av datorns hastighet vad jag har märkt vare sig före eller efter jag installerade dem så de får ligga kvar åtminstone för närmaste tiden.

 

Men som sagt, nöjd som fan med mitt köp!! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick i onsdags min första Mac. Kan bara säga att jag älskar den!!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

För två år sen gick jag över till Mac från PC och jag kan säga att det är det absolut bästa jag har gjort och jag ångrar mej inte en sekund och jag kommer ALDRIG NÅGONSIN att gå tillbaka till pc, aldrig!!!

 

I början var det lite jobbigt för det är en del saker som är olika men ett antal samtal :whistling: till Apple supporten och lite frågor här på forumet och läsning här på forumet så lärde jag mej det jag behövde veta. Det tog lite tid men det var det värt. Detta trots att jag är van datoranvändare sen 20 år tillbaka.

 

Jag kan också säga att jag krånglade ofta till det i onödan i början och trodde det var mer komplicerat än det var. Oftast var det hur enkelt som helst, vet inte om det är nån "sjuka" man får när man varit pc användare i alla år.

 

Eftersom jag jobbar en del på datorn så var det viktigt för mej att inte missa tid och därför så hade jag i början både min pc (ursäkta svordomen :D ) och min nya fina iMac 21,5" igång och jobbade på båda två. På så sätt så lärde jag mej Mac i lagom takt och kunde jobba utan att tappa för mycket tid. Så det är ett bra tips, ha båda igång och lär dej efterhand. För mej funkade det helt perfekt.

 

Man lär sej efterhand, det viktigaste är att man får igång det viktigaste till en början. Sen finns forumet här och här är fantastiska människor som är hjälpsamma och ger bra tips och råd. Sen har man även Apple supporten som man kan kontakta, dom är också väldigt trevliga och hjälpsamma.

 

Funderar du på att byta till Mac :bultandehjarta: , gör det, du kommer aldrig att ångra dej, nåja det kanske inte gäller alla men de flesta tror jag. Att gå tillbaka till PC, det finns inte i min värld i alla fall.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...