Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto
* * * * - 2 Betyg

Canon eller Nikon systemkamera?

• Vänligen logga in för att kunna svara
66 svar till detta ämne

#61 Bryngemark

Bryngemark
  • Medlem
  • 141 inlägg
  • Appleprylar:  MacBook Pro 15"  iPad 3  iPhone 4

Postad 18 maj 2011 klockan 13:42

Jag pratar bara om hur det är at hålla i kameran och där är Nikon överlägsna.

Varken Canon eller Nikon är överlägsna varandra. Det beror på vad man själv gillar mest. :utskallning:
  • 0

#62 Farbrorh

Farbrorh
  • Medlem
  • 5 inlägg

Postad 7 september 2014 klockan 18:26

När jag köpte min amatör kamera valde jag en nikon tyckte att bygg kvalitén var stabilare. Canon hade då fler funktioner. Mitt råd är köp en begagnad gå in på fotosidan.se och köp en jäkligt bra kamera med objektiv av en fotonörd då får du en pedant skött kamera. Har du tur kanske även garanti. Vissa byter ju grejer oftare än kalsonger.
  • 0

#63 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 28 990 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 7 september 2014 klockan 18:42

Har du tur kanske även garanti. Vissa byter ju grejer oftare än kalsonger.

Fråga:

Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?

Svar:

Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

http://www.konsument...p-i-andra-hand/

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#64 josf

josf
  • Medlem
  • 304 inlägg
  • Plats: Ljungby
  • Appleprylar: Jobb: Macbook Air 1,4 GHZ 11,6" 8GB + 256 GB kopplad till Thunderbolt display. Privat: iMac 21,5" i5 (aluminium), iPhone 4S, iPhone 3Gs Vit 16GB, Apple TV2, iPad2. Tidigare macar: Macbook Air i5 1,7 Ghz, iMac 21" (2007), Macbook Pro 2,4 GHz, iMac G5

Postad 7 september 2014 klockan 19:21

Som sagt, kvaliteten är likvärdig på Canon och Nikon. Bra att veta (om det inte sagts innan) är att Canon kan du köpa gamla objektiv till och du vet att de fungerar till de nya modellerna. Till Nikon är det inte samma sak. Det var mitt argument till att välja Canon när jag köpte min.

• 0

Att köpa en Mac och installera Windows på den är som att köpa ett slott för att sedan slå upp ett tält i köket...

#65 Maddog63

Maddog63
  • Medlem
  • 226 inlägg
  • Appleprylar: IMac 21,5 och Iphone 6

Postad 25 juni 2016 klockan 10:22

Jag har en Nikon D3100 men nu fungera inte avtryckaren,så jag kan inte ta bilder.

Övrigt fungerar kameran.

Får lämnar in den på service och kolla efter felet.

Kameran är ca 5 år gammal.

• 0

#66 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 10 503 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 27 juni 2016 klockan 18:07

Som sagt, kvaliteten är likvärdig på Canon och Nikon. Bra att veta (om det inte sagts innan) är att Canon kan du köpa gamla objektiv till och du vet att de fungerar till de nya modellerna. Till Nikon är det inte samma sak. Det var mitt argument till att välja Canon när jag köpte min.

Det beror på husen. De nyare Nikon-objektiven har inbyggd motor medan de äldre har skruvfattad fokusering (motorn i huset via ett länkage a'la skruvmejsel till objektivet). De bättre Nikon-modellerna stödjer båda objektivtyperna och kan även användas med manuella Nikon-objektiv och därmed kan användas med äldre objektiv än Canon kan (Canons AF-kameror stödjer inte de manuella Canon-objektiven). Däremot, de enklaste Nikon-husen är mer begränsade. Så det beror på vilket hus du köper. 

Ett alternativ i detta sammanhang är ju Pentax där kamerahusen fungerar med alla K-objektiv från 1976 och framåt utan särskild adapter. Alla systemkameror som Pentax säljer idag med K-fattningen fungerar med alla AF objektiv oavsett inbyggd motor eller skruvfattad AF, plus alltså även de manuella objektiven. Fungerar bra! :) (Har själv :) )... 

• 0

#67 mikaellq

mikaellq
  • Medlem
  • 23 458 inlägg
  • Plats: Falköping
  • Appleprylar: Macbook pro 13”, Mac mini, PowerMac G3 beige, PowerMac 7100

Postad 10 januari 2017 klockan 05:36

Nikon D3100 slår de andra kamerorna med hästlängder där det räknas, i bildkvalitet som produceras och inte minst i dåliga ljusförhållanden som kan gå högre upp i ISO utan att ge för mycket av störande brus.

https://www.dxomark.com

Nikon har också autofokus för video.
Men jag hade med tajt budget ändå inhandlat en ny D3300 med standardobjektiv för c:a 5500 spänn eller D3400 för 500 spänn mer. Båda dessa kameror producerar ordentligt mycket bättre bilder för nästan samma låga pris vilket som sagt är vad som räknas.

https://www.netonnet...temkamera/nikon

• 0

"Nurani" är indonesiska och betyder samvete.
Det är också mitt lilla Safaritillägg som analyserar som ett sorts samvete, gott eller ont, tillåt eller blockera.
Resultatet blir betydligt renare sidor och mycket snabbare surfande.
mikaellq.se
Stolt medlem i 22,222-klubben! 😄

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu