Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Canon eller Nikon systemkamera?


Jocke_um

Rekommendera Poster

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Du kan köpa en blixt till din kamera och använda istället för den inbyggda.

Antingen http://www.canon.se/...dlite_430ex_II/

eller http://www.canon.se/...dlite_580ex_II/

270 och 320 är inte att rekommendera då de inte är så mycket bättre än den blixt som redan sitter på kameran.

Visst är det så att en 430 eller 580 är bättre men 270 och 320 är fortfarande MYCKET bättre än den inbyggda blixten. Några exempel på det:

 

1. Ledtalet är mycket högre (Hur mycket ljus blixten klarar av att skapa) Den inbyggda tror jag har ledtal 12-14 jämfört med 27 respektive 32.

2. Blixten kommer längre ifrån objektivet vilket gör att man slipper skuggor i underkant av bilden när man har stora objektiv eller använder motjusskydd.

3. Båda blixtarna kan riktas upp i taket för att få ett indirekt ljus som är mjukare.

4. De kan tas ifrån kameran om man köper en synkkabel eller radiomottagare.

5. Risken för röda ögon minskar då ljuset kommer längre ifrån objektivet.

6. Kamerans batteri håller längre då blixten har egna batterier.

7. Man kan montera på färgfilter för att få ett färgat ljus.

8. Man kan montera på en bouncer för att få ett mjukare ljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryngemark

Visst är det så att en 430 eller 580 är bättre men 270 och 320 är fortfarande MYCKET bättre än den inbyggda blixten. Några exempel på det:

 

1. Ledtalet är mycket högre (Hur mycket ljus blixten klarar av att skapa) Den inbyggda tror jag har ledtal 12-14 jämfört med 27 respektive 32.

2. Blixten kommer längre ifrån objektivet vilket gör att man slipper skuggor i underkant av bilden när man har stora objektiv eller använder motjusskydd.

3. Båda blixtarna kan riktas upp i taket för att få ett indirekt ljus som är mjukare.

4. De kan tas ifrån kameran om man köper en synkkabel eller radiomottagare.

5. Risken för röda ögon minskar då ljuset kommer längre ifrån objektivet.

6. Kamerans batteri håller längre då blixten har egna batterier.

7. Man kan montera på färgfilter för att få ett färgat ljus.

8. Man kan montera på en bouncer för att få ett mjukare ljus.

 

Givetvis.

Men om du bestämt dig för att den inbyggda blixten inte duger så har du förmodligen ett växande intresse för foto. Då är det lika bra att köpa en ordentlig blixt med en gång t.ex. 430/580 som du kan växa med länge utan att vilja uppgradera (mindre pengar i slutändan än att köpa en "mellanblixt" först).

Samma sak med objektiv. Känner man att kitobjektivet inte duger längre så är det lika bra att satsa på ordentliga grejor direkt, kanske en L-lins (motsv.) till ett Canonhus.

Men det är ju bara hur jag skulle ha gjort i det läget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte du hos Cyberphoto?

 

Nej, jag köpte faktiskt på mediamarkt. Priset avgjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis.

Men om du bestämt dig för att den inbyggda blixten inte duger så har du förmodligen ett växande intresse för foto. Då är det lika bra att köpa en ordentlig blixt med en gång t.ex. 430/580 som du kan växa med länge utan att vilja uppgradera (mindre pengar i slutändan än att köpa en "mellanblixt" först).

Samma sak med objektiv. Känner man att kitobjektivet inte duger längre så är det lika bra att satsa på ordentliga grejor direkt, kanske en L-lins (motsv.) till ett Canonhus.

Men det är ju bara hur jag skulle ha gjort i det läget...

Jag förstår hur du tänker och jag hade också gjort så. Köper man en L-optik kan man förhoppningsvis ha den i 20 år om man fortfarande använder samma kamerasystem. Det handlar om vart man siktar i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryngemark

Jag förstår hur du tänker och jag hade också gjort så. Köper man en L-optik kan man förhoppningsvis ha den i 20 år om man fortfarande använder samma kamerasystem. Det handlar om vart man siktar i slutändan.

Jepp. Riktigt bra kvalitet på dem. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

vet inte vad ni har skrivit tidigare, men läs det här :) Åk till en bra fotobutik och känn på kamerahusen. Alla människor har olika händer så alla tycker att dom känns olika att hålla i.

 

Jag har aldrig hittat en Canon kamera som jag inte har stört mig på, samtliga modeller känns plastiga och som att vikten är felfördelad dom ligger inte naturligt i handen.

 

Jag pratar bara om hur det är at hålla i kameran och där är Nikon överlägsna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hittat en Canon kamera som jag inte har stört mig på, samtliga modeller känns plastiga och som att vikten är felfördelad dom ligger inte naturligt i handen.

 

Jag pratar bara om hur det är at hålla i kameran och där är Nikon överlägsna.

Jag knappt hållt i en Nikon då jag använt Canon i snart 20 år. Förmodligen varierar det omdömmet mellan olika personer men det kanske är dax att prova en Nikon någon gång för att vidga vyerna något. Jag kan inte riktigt svara för hur plastigheten är för de billigare modellerna men min Canon EOS 7D är deffenitift inte plastig då den är gjord av magnesium (eller om det var någon annan metall) Jag har även fått för mig att Canons 1D-serien är de mest stryktåliga kamerorna i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag knappt hållt i en Nikon då jag använt Canon i snart 20 år. Förmodligen varierar det omdömmet mellan olika personer men det kanske är dax att prova en Nikon någon gång för att vidga vyerna något. Jag kan inte riktigt svara för hur plastigheten är för de billigare modellerna men min Canon EOS 7D är deffenitift inte plastig då den är gjord av magnesium (eller om det var någon annan metall) Jag har även fått för mig att Canons 1D-serien är de mest stryktåliga kamerorna i världen.

De billigare modellerna från Canon är helt klart plastiga (oavsett vad de är gjorda av för material!), men om man har möjlighet att känna på utbudet så skall man göra det. De dyrare modellerna kan jag inte uttala mig om. Men man brukar oftast få vad man betalar för. Dyrare kameror är oftast mer välbyggda och av ett bättre material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyrare kameror är oftast mer välbyggda och av ett bättre material.

Duh! Stating the obvious...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryngemark

Jag pratar bara om hur det är at hålla i kameran och där är Nikon överlägsna.

Varken Canon eller Nikon är överlägsna varandra. Det beror på vad man själv gillar mest. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

När jag köpte min amatör kamera valde jag en nikon tyckte att bygg kvalitén var stabilare. Canon hade då fler funktioner. Mitt råd är köp en begagnad gå in på fotosidan.se och köp en jäkligt bra kamera med objektiv av en fotonörd då får du en pedant skött kamera. Har du tur kanske även garanti. Vissa byter ju grejer oftare än kalsonger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tur kanske även garanti. Vissa byter ju grejer oftare än kalsonger.

 

Fråga:

Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?

Svar:

Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Vanliga-fragor-och-svar/Alla-fragor-och-svar/Garanti-vid-kop-i-andra-hand/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, kvaliteten är likvärdig på Canon och Nikon. Bra att veta (om det inte sagts innan) är att Canon kan du köpa gamla objektiv till och du vet att de fungerar till de nya modellerna. Till Nikon är det inte samma sak. Det var mitt argument till att välja Canon när jag köpte min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har en Nikon D3100 men nu fungera inte avtryckaren,så jag kan inte ta bilder.

Övrigt fungerar kameran.

Får lämnar in den på service och kolla efter felet.

Kameran är ca 5 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, kvaliteten är likvärdig på Canon och Nikon. Bra att veta (om det inte sagts innan) är att Canon kan du köpa gamla objektiv till och du vet att de fungerar till de nya modellerna. Till Nikon är det inte samma sak. Det var mitt argument till att välja Canon när jag köpte min.

Det beror på husen. De nyare Nikon-objektiven har inbyggd motor medan de äldre har skruvfattad fokusering (motorn i huset via ett länkage a'la skruvmejsel till objektivet). De bättre Nikon-modellerna stödjer båda objektivtyperna och kan även användas med manuella Nikon-objektiv och därmed kan användas med äldre objektiv än Canon kan (Canons AF-kameror stödjer inte de manuella Canon-objektiven). Däremot, de enklaste Nikon-husen är mer begränsade. Så det beror på vilket hus du köper.

 

Ett alternativ i detta sammanhang är ju Pentax där kamerahusen fungerar med alla K-objektiv från 1976 och framåt utan särskild adapter. Alla systemkameror som Pentax säljer idag med K-fattningen fungerar med alla AF objektiv oavsett inbyggd motor eller skruvfattad AF, plus alltså även de manuella objektiven. Fungerar bra! :) (Har själv :) )...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Nikon D3100 slår de andra kamerorna med hästlängder där det räknas, i bildkvalitet som produceras och inte minst i dåliga ljusförhållanden som kan gå högre upp i ISO utan att ge för mycket av störande brus.

 

https://www.dxomark.com

Nikon har också autofokus för video.
Men jag hade med tajt budget ändå inhandlat en ny D3300 med standardobjektiv för c:a 5500 spänn eller D3400 för 500 spänn mer. Båda dessa kameror producerar ordentligt mycket bättre bilder för nästan samma låga pris vilket som sagt är vad som räknas.

 

https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...