Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

koppla in ny hårddisk


Jonatan Lindström

Rekommendera Poster

Jonatan Lindström

jag köpte en hitachi deskstar hårddisk idag. det är en 160 gb disk på 7200rpm. i datorn sitter en 80gb hitachi som kom med datorn.

 

hur ska jag göra för att få den nya att upptäckas av datorn?

 

ska jag välja det bakre eller det främre facket?

hur ska den ställas in (slave? 32 head? auto spin disable?)

jag fattar ingenting och jag googlar uppenbarligen dålig idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har för Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström
Vad har för Mac?

oj, glömde det uppenbara...

 

jag har en spegeldörrs g4 singel 1,25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en likadan, sätt jämte den andra, och koppla dem lika..minns inte vad det heter nu...Varken Master eller Slave utan....

Men har du inte köpt för stor disk....har för mig att 120 var max...

 

Sen låter du skivverktyg formattera den åt dig.

 

 

edit

senaste MDD (2003)tar 160 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabel sellect, och sätt den i den bakre (framför "org") där är det ATA133, i den främre är det ATA66.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så heter det ja.. Cable select :D Tack.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Men har du inte köpt för stor disk....har för mig att 120 var max...

Jag tror vi (i en annan diskussion) kom fram till att den andra versionen av Quicksilver var den första med stöd för hårddiskar större än 128 GB. Inga problem med MDD alltså.

 

http://forums.xlr8yourmac.com/action.lasso...D=34188&-search

Accelerate your mac har en bra FAQ för just detta syfte. (Eller ja, för en hel del annat dessutom)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström

tjohoo, nu funkar det!

tack så mycket!

 

nästa problem... :angel:

 

jag ska skapa en liten partion för linux och en stor för vanligt osx-bruk. är det något speciellt jag ska tänka på? ska linux-partionen vara i unixformat eller kommer en linuxinstallation automatiskt att formatera om till något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
jag ska skapa en liten partion för linux och en stor för vanligt osx-bruk. är det något speciellt jag ska tänka på? ska linux-partionen vara i unixformat eller kommer en linuxinstallation automatiskt att formatera om till något?

Såvitt jag minns från mina få Yellowdog-dagar vill installeraren själv skapa tre partiotioner, för swap och sånt, nån boot grej och själva disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström

så i vilken ordning ska det partioneras? ska jag låta linuxinstalleraren fixat och sedan formatera om en partion i osx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
så i vilken ordning ska det partioneras? ska jag låta linuxinstalleraren fixat och sedan formatera om en partion i osx?

Du måste göra all partitionering med en gång, eftersom det kräver att du blåser ut hela disken.

Du kunde ju kanske formatera en extra partition i linux-installeraren och sen installera OS X på den. Kanske? Nån med mer linuxerfarenhet som vet? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström

jag hittade infon på ydl.s hemsida. man partionerar hur man vill i osx men lämnar så mycket man tänker ha för ydl som "free space" sedan kan installationsprogrammet partionera det fria utrymmet.

 

tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...