Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kernal panic – fel på RAM-minnet?


Zakk

Rekommendera Poster

Förra veckan ballade min 17-tums PowerBook ur. Batteriet gick plötsligt från att räcka fyra timmar till att räcka en kvarts. Återställning av Power Manager, zappa PRAM, hjälpte inte. Dessutom hade jag lite andra problem som gjorde att jag tyckte det var dags rensa hårddisken och göra en helt ren ominstallation av systemet.

 

Sedan dess kan jag inte använda datorn mer än i bästa fall en lliten stund innan den låser sig (kernal panic?). Oftast får jag ”You need to restart your computer...”-meddelandet och nedtonad skärm, men i bland får jag skärmen halvfull av negativ text (vit text på svart bakgrund, och jodå – budskapen är nog också väl så negativa).

 

Nu har gjort två helt rena ominstallationer av OS X, men ingen bättring. Vad kan vara fel? Trasigt RAM-minne? Läge för service hos verkstad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn, är det RAM du monterat själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är halvannat år. Och nej, den har originalminnet (1 GB) – jag har aldrig öppnat burken.

 

(Just nu försöker jag förtvivlat köra Hardware test, men datorn ger sig innan jag kommer så långt att jag kan köra det från CD-skivan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att koppla ur alla externa enheter, felet kan ju ligga där.

Sedan får du prova att ta ut en av minnesmodulerna (om du har två i vill säga) och kör, kvarstår felet så ta ut den andra och sätt tillbaka den du tagit ut, om det funkar bra med bara ett av minnena i så kan du nog anta att felet sitter i den modul du tagit ut, det kan dock hända att felet sitter i minnesplatsen i datorn. Tänk på att minnen brukar ha livstids garanti och att du kan få ett nytt, om du har kvittot kvar.

Finns felet fortfarande kvar så får du nog snällt lämna in den för reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Fel av mig. I den här apparaten har jag bara 512 MB, så då försvinner möjligheten att växla mellan två moduler. Nu fick jag i alla fall till slut igång Hardware Test. Får se vad den säger strax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åberopa garanti.

Var bor du? Odtast bör man ringa Apple och få ett inlämningsnummer.

 

Har du AppleCare, om inte så bör du överväga om du inte ska teckna det.

Det kan du göra inom 12 månader från köpedatum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga. Skall kolla småningom. Satsar på att se om jag kan köra Programuppdatering färdigt den här gången. Just nu, efter att jag körde hårdvarutesten, har apparaten funkat en hel halvtimme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Poca, men apparaten är som sagt ett och ett halvt år gammal och saknar Apple Care, så det blir till att äta surt juläpple om jag behöver lämna in den (MacForum, Göteborg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, peth. Datorn låser sig med eller utan batteri. Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att slänga Extensions.mkext och Extensions.kextcache

i ditt systembibliotek. Starta om. Skadar inte att försöka.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...