Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TRIM Support Enabler


Cindori

Rekommendera Poster

De flesta SSD-användare kanske vet att det inte finns någon support för TRIM i Mac OSX.

 

Men i versionen av OSX som kom installerad på Macbook Pro 2011, så fanns drivrutiner för TRIM.

 

Problemet var bara att de bara gav TRIM-support för Apple's egna SSD'er.

 

Det kom dock snart fram att det var möjligt att hexedita kextbinaryn och få support för andra modeller.

http://www.xlr8yourmac.com/index.html

 

Så jag slängde ihop en app som fixar detta automatiskt! :ThumbsUp:

 

trimscreen.png

 

 

 

 

Det finns redan flera lyckade försök rapporterade.

Vore bra om ni kunde rapportera era försök =)

 

 

Kan laddas ner här:

http://groths.org/zeus/TRIMEnabler.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Hämtade ditt program och patchade systemet. Så vitt jag kan se (System info) är TRIM aktiverat, och systemet verkar rulla på som vanligt.

 

Tack som fan för programmet! Man undrar lite varför inte Apple själva valt att utesluta 3:e part ssd´s från systemets TRIM stöd...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack som fan för programmet! Man undrar lite varför inte Apple själva valt att utesluta 3:e part ssd´s från systemets TRIM stöd...?

 

Vet inte om du skrev fel, men det är ju just det dem har gjort. Att utesluta 3'e part ssd från trimstödet.

Denna patch tar bort den spärren :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igenom artikeln som du länkade till och sedan installerade jag din patch. Enligt systeminformationen så är numera TRIM aktiverat och fungerande, tack som sjutton, har väntat länge på detta... En liten följdfråga följer dock, hur vet jag att TRIM verkligen fungerar, att din patch inte bara ändrat en rad i systeminformationen??? Inte för att jag misstror dig, men man vill ju ändå vara säker på att det funkar... En till fråga förresten, måste jag formatera om hårddisken och installera OS X igen, eller funkar TRIM på mitt befintliga system?

 

/LexVer

 

P.S. Har för kännedom en OCZ Vertex 2 på 120 GB D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igenom artikeln som du länkade till och sedan installerade jag din patch. Enligt systeminformationen så är numera TRIM aktiverat och fungerande, tack som sjutton, har väntat länge på detta... En liten följdfråga följer dock, hur vet jag att TRIM verkligen fungerar, att din patch inte bara ändrat en rad i systeminformationen??? Inte för att jag misstror dig, men man vill ju ändå vara säker på att det funkar... En till fråga förresten, måste jag formatera om hårddisken och installera OS X igen, eller funkar TRIM på mitt befintliga system?

 

/LexVer

 

P.S. Har för kännedom en OCZ Vertex 2 på 120 GB D.S.

 

Lägger mig i lite...

Med tanke på namnet som trådskaparen använder så kan jag lova att det fungerar på riktigt och inte bara ändrar någon rad!

Det är inte första hacket som "Cindori" släpper och de funkar som utlovat.

Gå till http://www.groths.org/ och bilda dig en egen uppfattning om du är skeptisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igenom artikeln som du länkade till och sedan installerade jag din patch. Enligt systeminformationen så är numera TRIM aktiverat och fungerande, tack som sjutton, har väntat länge på detta... En liten följdfråga följer dock, hur vet jag att TRIM verkligen fungerar, att din patch inte bara ändrat en rad i systeminformationen??? Inte för att jag misstror dig, men man vill ju ändå vara säker på att det funkar... En till fråga förresten, måste jag formatera om hårddisken och installera OS X igen, eller funkar TRIM på mitt befintliga system?

 

/LexVer

 

P.S. Har för kännedom en OCZ Vertex 2 på 120 GB D.S.

 

Det är nyttigt att vara skeptisk.

 

 

Bevis från xlr8yourmac.com:

 

"First what we noted is reverting performance via synthetic test back to original. Another - is using "hdparm" method. Booted in linux, mount SSD with HFS, creates small file in specific place and saves the info about address of sectors that contains that file. In linux TRIM is turned off for HFS. Boot to OS X and delete this file. Back to linux - check the address - and we see only zeros. TRIM is working."

 

Man behöver inte göra något efter patchen, TRIM börjar automatiskt fungera i bakgrunden.

 

Det är flera användare som har rapporterat om prestandaökning med upp till 10% jämfört med före och efter patch! :ThumbsUp:

 

Lite om hur TRIM funkar:

 

"It informs a solid-state drive (SSD) which blocks of data are no longer considered in use and can be wiped internally. Kind of like garbage collection. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nyttigt att vara skeptisk.

 

 

Bevis från xlr8yourmac.com:

 

"First what we noted is reverting performance via synthetic test back to original. Another - is using "hdparm" method. Booted in linux, mount SSD with HFS, creates small file in specific place and saves the info about address of sectors that contains that file. In linux TRIM is turned off for HFS. Boot to OS X and delete this file. Back to linux - check the address - and we see only zeros. TRIM is working."

 

Man behöver inte göra något efter patchen, TRIM börjar automatiskt fungera i bakgrunden.

 

Det är flera användare som har rapporterat om prestandaökning med upp till 10% jämfört med före och efter patch! :ThumbsUp:

 

Lite om hur TRIM funkar:

 

"It informs a solid-state drive (SSD) which blocks of data are no longer considered in use and can be wiped internally. Kind of like garbage collection. "

 

Tack för ditt mycket informativa svar, och åter igen tack för din patch. Ser fram mot en SSD som funkar ännu bättre än förut... Ha det gott...

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad gör programmet? Installerar den den nya kext'en och patchar med null-bytes?

 

Installerade den på MacBookPro5,5 som kör 10.6.7 med en X25-M G2 80GB och den indikerar nu att den stödjer trim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Najs.... Ser ut att fungera fint på min gamla MBP 4.1 från 2008 med Intel G2 X25-m SSD

post-34005-005123600 1301216801_thumb.jpg

post-34005-005233500 1301216945_thumb.jpg

post-34005-044229600 1301216954_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara, försvinner patchen om man startar i säkert läge?

post-34005-049892900 1301217177_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara, försvinner patchen om man startar i säkert läge?

Tror snarare att om det går fel så kommer man inte kunna starta normalt. Startar man däremot i safe mode så kan man komma in i systemet och ändra tillbaka själv om man vill.

Så den återställs nog inte automatiskt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att om det blir fel på patchen så ska man boota tillbaka med safe-mode och reparera skivbehörigheter.

Det finns inget sätt att återställa patchen just nu, jag funderade på att lägga in det, men det är ca 50+ personer som rapporterat lyckade patchningar och 0 som rapporterat problem, så jag får se om det ens behövs!

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1125400

 

Patchen kommer troligtvis skrivas över när uppdatering 10.6.8 släpps. Då kommer stödet finnas automatiskt för de som har Apple SSD.

De som har annan SSD, kommer dock behöva patcha igen. Jag kommer då göra en uppdatering till patchen som använder de nya drivrutinerna, då de kanske innehåller förbättringar. (tex. har jag hört att det inte går att få TRIM på 2 SSD diskar samtidigt med nuvarande drivrutinerna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ta och fixa en återställningsfunktion och en automatiskt uppdateringsfunktion, men det dröjer nog någon dag, drunknar i plugg ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar fint på min MacBook 5.1 med Intel SSD 40 Gb.

 

Man kan ju fråga sig varför stöd för Trim i OS X 10.6 inte finns som standard men men Tack Cindori för patchen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar fint på min MacBook 5.1 med Intel SSD 40 Gb.

 

Man kan ju fråga sig varför stöd för Trim i OS X 10.6 inte finns som standard men men Tack Cindori för patchen

 

Det kommer komma i 10.6.8 men endast för Apple SSD

 

 

 

 

Jag håller på med en bättre version som har automatisk uppdatering, ett snurrhjul, en återställningsfunktion och automatisk reparation av skivbehörighet, så ingen ska kunna få problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer komma i 10.6.8 men endast för Apple SSD

 

 

 

 

Jag håller på med en bättre version som har automatisk uppdatering, ett snurrhjul, en återställningsfunktion och automatisk reparation av skivbehörighet, så ingen ska kunna få problem med det.

 

Fan, låter riktigt bra... Skönt att folk som du lyckas fixa till sådana här saker när Apple inte kan erbjuda det från start...

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar funka på min Corsair F120.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, :deppig:

Har den disken TRIM-funktion? Är det inte en äldre disk som kanske behöver en firmware-uppdatering eller liknande?

Posta modell-nr som det står på lådan då du köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev så ivrig att jag installerade det på min iMac som inte ens har en SSD :D insåg det när jag startade om, det är ju min 2011 MBP med Intel SSD som skulle patchas.

Påverkar detta ngt eller bör jag vara rädd för min hårddisk pajar nu ? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, :deppig:

 

lite googling:

 

"...the RBX series is not a PB22-J chipset. So no TRIM"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar denna patch på Mac Pro av senaste modell? Brorsan har ju två SSD i den... Eller har TRIM funktionen bara levererats till MBP 2011 modellerna!? Dvs. han måste vänta på Lion? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chris241181

Hej!

 

Kan det vara så att med denna patchen så funkar min vertex2 320GB äntligen med min mbp13 5,5 höst 2009?

Jag är en av de som har beachballing på löpande band och min ssd har aldrig funkat korrekt. Fick en sprillans ny från fabriken och även den funkade inte alls bra.

Nedgradera efi 1.7 till 1.6, som några personer rekommenderade för det funkade för de, men det funkade iaf inte för mig.

 

Jag kommer inte wrappa sata kabeln med aluminum wrap och inte heller köpa en ny sata kable för det finns bara unshielded för mbp13 (vet ej om den för mbp15 funkar).

Kan avsaknaden för trim stöd har varit problemet med min ssd?

 

Frågar detta för någon skrev nåt om patchandet för tredjeprats disktillverkare.

 

Ha det bra, ni som har en funkande ssd...

 

:(

 

chris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...